נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:BN-2A   איילנדר

יצרן:IRMA-Britten Norman, (כיום RomAero), בוקרשט,רומניה

מספר יצרן:0616R

שנת יצור:1970

תולדות המטוס:

המטוס ביצע את טיסת הבכורה ברומניה בתאריך 23 במרץ 70, הועבר לבריטניה  ב-28 באוגוסט 70 ,כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי הבריטי G-AYBA. נמכר לחברת התעופה הישראלית יעף והקצה לו במנהל התעופה האזרחית סימן הרישום הישראלי 4X-AYN בפברואר 71.

חברת בריטן נורמן ביצעה במטוס שינויים והשביחה אותו לדגם BN-2A-27, ולצורך טיסות הניסוי נשא את סימן הרישום המיוחד G-51-616. לאחר הרישוי קיבל בחזרה את סימן הרישום G-AYBA ע"ש חברת בריטן נורמן, מפעל במבריג' שבאי מאן במרץ 71.

המטוס סופק לחברת נתיב שירותי תעופה, דרך חברת יעף  ב-26 במרץ 71, ושימש לטיסות פנים בארץ. בינואר 74 נרכש ע"י חברת כנף ארקיע, ובאפריל 74 הוחכר לחברת התעופה היוונית אולימפיק. ביוון הוקצה לו סימן הרישום SX-BBY, והוא שימש את החברה לטיסות בין איי יוון.

בתום תקופת החכירה הוחזר לכנף ארקיע באוקטובר 74. הוחכר שוב לאולימפיק מאפריל 75 ועד אוקטובר 75.

לאחר מכן נמכר לחברת שחף,וידוע שגם הופעל ע"י חברת ברק תעופה מנובמבר 96, ונמכר למפעיל בקנדה ביולי 98. משם נמכר לחברת Global Aircraft Inc  ב-22 במרץ 2000 ונרשם בארה"ב תחת סימן הרישום N616GL, ובאוקטובר 2000 נמכר לחברת התעופה Fly Bvi מאיי הבתולה הבריטיים.


איילנדר 4X-AYN צולם באוגוסט 99 בשדה התעופה של אדמונטון בקנדה לאחר הגיעו מישראל, (Photo:Stuart Miller)

ב-18 בינואר 02, בשעה 14:40 זמן מקומי, בעת שהיה בטיסת תיור ליד האי Beef Island שבאיי הבתולה, נדמו שני מנועי המטוס. הטייס ביצע נחיתת אונס בים.כל ארבעת הנוסעים נחלצו מהמטוס בשלום והמטוס שקע במים לעומק 2 מטרים. חקירה העלתה שחוסר דלק במיכליו גרמה לדום שני המנועים. המטוס חולץ מהים,הובל לאי ונזנח שם.

סופו של מטוס:זנוח באי ביף באיי הבתולה הבריטיים
לייבסיטי - בניית אתרים