נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 

פרטי המטוס:
 
דגם:EMB-110P2
 
יצרן:אמבראר, ברזיל
 
מספר יצרן:110199
 
שנת יצור:1978
 
תולדות המטוס:
 
המטוס הוזמן ע"י חברת התעופה הבריטית אייר אקוס, קיבל בבריטניה את סימן הרישום G-CHEV וסופק לה בדצמבר 78. החברה השתמשה במטוס להטסת נוסעים וכן להטסת דואר עבור הדואר המלכותי.ב-16 ביוני 82 נמכר לחברת התעופה אקזקיוטיב אקספרס ובאפריל 83 נמכר לחברת התעופה יורופלייט, ששינתה את סימן הרישום שלו ל-G-BKWB  ב-18 ביולי 83.


G-CHEV בשירות אייר אקוס (Photo:Adrian Bachelor) כמטוס להטסת דברי דואר (Photo:Jim Rees)

בשנת 84 נמכר לחברת יורואייר טרנספורט, ובספטמבר 86 הועברה הבעלות על החברה  לחברת נסאטון.

חברת שחף שירותי תעופה חכרה את המטוס ב-27 בספטמבר 85 עם אופציה להארכת השכירות בשנה נוספת. המטוס שימש את החברה לטיסות פנים בארץ ולקפריסין. בסוף ספטמבר 87 סירבה שחף לחזיר את המטוס לחברת נסאתון בטענה שהמטוס לא היה שמיש עד  6 בדצמבר 85 ועל כן נגרמו לה נזקים בשווי מליון וחצי דולר.


צילום:ישראל סאן, אוסף אוני' הרוורד

חברת נסאתון פנתה לבית המשפט המחוזי וזה דחה את טענות חברת שחף באומרו שאם המטוס לא היה שמיש שחף היתה יכולה  שלא לקבלו, ולטעון להפרת ההסכם, וכן, כשהגיע מועד הארכת חוזה השכירות לאחר שנה, לא הביעה שחף הסתייגות להארכת התוקף. בסופו של דבר הוחזר המטוס לנסאתון והמשיך בטיסותיו בחברת יורואייר טרנספורט.

ב-17 בדצמבר 88 הוחכר לחברת התעופה סרוויסאייר והוחזר ביוני 89, בדצמבר 89 הוחכר לחברת התעופה BAC Charters LTD, וזו החכירה אותו בחכירת משנה לחברת התעופה ביזנס אייר, שביצעה טיסות מאסף בבריטניה עבור חברת התעופה בריטיש מידלנד מ-1 במרץ 91 ועד דצמבר 92.


בשירות חברת סרוויס אייר בשירות חברת ביזנס אייר

 בפברואר 93 שוב הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה יורקשייר יורופיאן איירווייז, והמטוס הוחזר בנובמבר 93,ב-1 בינואר 94 הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה נייט אייר, ביוני 96 הוחכר לחברת התעופה ההולנדית פיירליינס שביצעה טיסות מאסף עבור חברת ק.ל.מ., ואז קיבל בהולנד את סימן הרישום PH-FVB. המטוס כונה בחברה Annemarie Jorritsma, שהיא חברת פרלמנט הולנדית.

PH-FVB בשירות פיירליינס (Photo:ErwinS)

הוחזר לחברת BAC  Charters ב-17 בנובמבר 98 ואז נרשם בבריטניה תחת סימן הרישום G-OBPL.לאחר עשרה ימים הוחכר לחברת התעופה Comed Aviation , הוחזר ב-1 במאי 01 , יצא משימוש ופורק לגרוטאות בשדה התעופה סאות'אנד בשנת 2002. גופו הועבר קרקעית לסטוק שבמחוז אסקס, ולאחר מכן לסטייפלפורד, שם הונח באתר למשחקי פיינטבול. סימן הרישום הבריטי בוטל ב-27 בפברואר 04.

בשירות חברת קומד אויאיישן (Photo:John Wornham) סופו של מטוס. באתר פיינטבול בסטייפלפורד (Photo:Ian Haskell)
לייבסיטי - בניית אתרים