נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:720-048
 
יצרן:בואינג, מפעל רנטון, ארה"ב
 
מספר יצרן:18043
 
מספר גוף:188
 
מספר בלוק יצור:B0203
 
קוד תחזוקה:IN0020
 
טיסה ראשונה:22 במרץ 61
 
תולדות המטוס:
 
הוסמן בבואינג ע"י חברת התעופה האירית איר לינגוס בתאריך 11 במרץ 59. נגלל  במפעל רנטון  ב-3 במרץ 61 כשהוא צבוע בצבעי החברה ונושא את סימן הרישום האירי EI-ALC. סופק לחברה ב-8 באפריל 61 במפעל סיאטל , והוטס לדאבלין יומים אחר כך בטיסה ללא חנייה למרחק של 4,550 מייל , שארכה  9 שעות ו-2 דקות.



המטוס נכנס לשירות בקוים הבינלאומיים של איר לינגוס. ב-9 באוקטובר 64 הוחכר לחברת התעופה הפקיסטנית PIA   עד מאי 65, ב-1 בנובמבר 65 הוחכר לחברת התעופה האמריקאית בראניף אינטרנשיונל עד 24 במאי 66. בתקופה זו נשא בארה"ב את סימן הרישום  N8790R.
 
ב-15 בדצמבר 66 הוחכר לחברת התעופה BWIA  עד 15 באפריל 67. בתקופה זו נשא את סימן הרישום 9Y-TCS. ב-22 בדצמבר 67 הוחכר לחברת התעופה טראנס קריביאן איירווייז עד 15 באפריל 68. בתקופת ההחכרה נשא את סימן הרישום האמריקאי N8790R.
 
בדצמבר 68 הוחכר לחברת אל על  והופעל על ידה בקוים הבינלאומיים שלה בצבעי איר לינגוס. הוחזר בינואר 69. ב-16 באוקטובר 70 הוקצה למטוס בנורווגיה סימן הרישום LN-TUV על שם חברת טראנס פולאר אך המטוס לא נמסר לחברה.
 
המטוס ביצע את טיסתו האחרונה בשירות איר לינגוס ב-31 באוקטובר 70, נכנס למוסך איר לינגוס בש"ת דבלין לביקורת אחזקה אחרונה ונצבע בצבעי טראנס פולאר. הוחכר לחברה ב-9 בנובמבר 70 ובה נשא את סימן הרישום שהוקצה לו מלכתחילה ואת הכינוי "Hjalmar Riiser Larsen".עשרה ימים אחר כך, בעת המראה מקפלוויק בירת איסלנד אירעה התפוצצות במנוע מס' 4 והמנוע עלה באש. הקברניט החזיר את המטוס לנחיתה בקפלוויק שבוצעה במשקל העולה על משקל הנחיתה המותר.למטוס נגרם נזק מועט.ב-18 במאי 71 החברה הפסיקה לפעול והמטוס נעצר בקפלוויק והוחזר לרשות איר לינגוס.


בשירות טראנס פולאר (Photo:Ian McFarlane)

 -21 בדצמבר 71 נרשם שוב ע"ש חברת איר לינגוס והוחזר לו סימן הרישום המקורי . המטוס קיבל את הכינוי "St.Brendan " ויומיים אחר כך החל לטוס מחדש בשירות החברה , טיסה לש"ת הית'רו בלונדון. בפברואר 72 נרכש ע"י חברת התעופה הגרמנית אייר קומרץ אך העיסקה בוטלה בשל בעיות כספיות בחברה. ב-27 ביולי 72 שוב ערך את טיסתו האחרונה , נמכר לחברת התעופה הבלגית TEA  ב-10 באוגוסט 72, קיבל את סימן הרישום הבלגי OO-TEB ואת הכינוי "Ville De Liege".הועבר ללא לוגו לבריסל.

OO-TEB של טראנס יורופיאן (Photo:Ken Felding)

בנובמבר 72 הוחכר לחברת התעופה הקמבודית אייר קמבוג'  עד פברואר 73, ובנובמבר אותה שנה נצבע בצבעי TEA. ביוני 75 הוחכר לאל על בצבעי TEA  אך נצבע עליו הלוגו של אל על. המטוס הופעל עם סימן הרישום הבלגי עד  אוגוסט 77,הוחזר והוחכר לחברת איר לינגוס למשך חודש והוחכר שוב, הפעם לחברת התעופה טוניס אייר עד 30 בספטמבר 78.

בשירות אל על בתקופה  6.75-8.77 צולם בש"ת פרנקפורט (Photo:collection Skystef)

באותו יום הוחכר לחברת אל על, עד 15 באוקטובר 78, וב-11 בנובמבר 78 נרכש ע"י חברת אמבסדור טרבל קלאב,  הועבר לארה"ב וקיבל שם שוב את סימן הרישום N8790R ואת הכינוי "Spirit Of  Indiana".ב-12 בדצמבר 79 הועברה הבעלות לחברת אמריקן טרנסאייר. יצא משירות במאי 81  ואוחסן בש"ת של העיר אינדיאנפוליס. עד אז צבר המטוס  36,267 שעות טיסה.

בשירות אמבסדאייר, חברת התעופה של "אמבסדור טראבל קלאב" (Photo:Pierre Langlois)

הוחזר לשירות במרץ 82 ונמכר ב-25 באפריל 83 למועדון התיירות אמרלד שיליילאס. בחברה זו זכה לכינוי "Shillelagh Liner IV". המטוס הוחכר לחברת התעופה  אמריקן טראבל אייר  וב-30 באפריל 83 הוטס לש"ת דולס בוושינגטון לתחילת ההפעלה עבור נוסעי שיליילה. בינואר 84 כבר צבר 36,764 שעות. בסך הכל הוטס בשירות החברה 132 שעות והוא הוחזר לשיליילה  בינואר 85 והוצע למכירה ב-150,000 דולר או לכל המרבה במחיר.

בשירות אמריקן טרבל אייר (Photo:Bob Beach)

ביוני 86 נרכש ע"י חברת Cadmos Air  Services ובאותו חודש נרכש ע"י חברת התעופה אומגה אייר והוחכר לחברת איירפאסט. בדצמבר 86 נרשם ע"ש סמואל אזאר, במאי 88 הוחרם בש"ת של הלסינקי עקב אי תשלום אגרת נחיתה. שוחרר ביוני 88  ובשנת 90 נמכר  לחברת התעופה פונטשי אויאיישן מזאיר וקיבל את סימן הרישום 9Q-CFT. באוקטובר 90 ניזוק כש"גמר מסלול" בש"ת מבוג'י-מאיי.חזר לשירות לאחר תיקון בינואר 91  וקיבל את הכינוי Lac Lomba"" וביולי 91 הוצא משירות ואוחסן בשדה לאחר שצבר 38,518 שעות טיסה.

בשירות איירפאסט, ש"ת הלסינקי, מאי 88 (Photo:Juha Ritaranta) נטוש בשדה התעופה מבוג'י מאיי בקונגו צולם בשנת 2006 (Photo:Serge Bailleul)



 
 
לייבסיטי - בניית אתרים