נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:707-138

מספר יצרן:17701

מספר גוף:60

מספר בלוק:0506

קוד תחזוקה:QF0005

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן בבואינג ע"י חברת התעופה האוסטרלית קוונטאס  אמפייר איירווייז בתאריך 6 בספטמבר 56. זה היה מטוס ה-707 הראשון של החברה.בשל תור ההזמנות הארוך הושלם ונגלל במפעל רנטון של בואינג רק ב-8 ביולי 59 כשהוא נושא את סימן הרישום האוסטרלי VH-EBF , ביצע את טיסת הבכורה  מרנטון ב-21 באוגוסט 59 וסופק לקוונטאס ב-4 בספטמבר 59, הוטס לאוסטרליה ממפעל בואינג שבסיאטל ונחת בש"ת של סידני ב-10  בספטמבר כשבספריו רשומות 30:53 שעות טיסה. עם נחיתתו הוענק לו הכינוי "City Of Adelade ".



את טיסתו הראשונה בשירות החברה, שהיתה טיסת הדרכה, ביצע ב-22 בספטמבר כשהמריא מסידני בשעה 10:50 לדארווין. ב-30 בספטמבר ערך טיסת הדרכה נוספת כשהמריא בשעה 09:09 לבריסביין,וב-5 באוקטובר המריא בשעה 13:02 לטיסת הדרכה להונולולו  בירת איי הוואי. שלושה ימים אחר כך המריא מש"ת של סידני בשעה 12:20 לטיסה הסדירה הראשונה ללונדון דרך ארה"ב.

ב-5 בנובמבר 61 המריא  מסידני בשעה 18:51 לטיסה סדירה לסן פרנסיסקו ומשם הוטס ריק לסיאטל להסבה לדגם 138B. הגיע לשם ב-7 בנובמבר  בשעה 08:55, ולאחר ההסבה הוחזר לקוונטאס ב-20 בדצמבר 61 והמריא מסיאטל לסידני ב-23 בדצמבר.

ב-17 באוקטובר 62 קבע שיא מהירות של 6:55 שעות בטיסה מסינגפור לסידני, עם הקברניט ק. מקנייט, ב-23 בדצמבר 67 ביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה כשהמריא מסידני בשעה 19:08 ללונדון. ב-29 בינואר  68 בוטל סימן הרישום האוסטרלי והמטוס הוכנס לאחסנה בסידני כשבספריו רשומות 25,993:58 שעות טיסה.

ב-15במרץ 68 נרכש ע"י חברת  F.B. Ayer & Associates, נרשם בארה"ב תחת סימן הרישום N792SA, והוחכר לחברת התעופה סטנדרד איירווייז.נצבע בסידני בצבעי החברה והמריא לניו יורק ב-26 במרץ 68 בשעה 16:48. כשהגיע לשם הוחנה עד שהחל בטיסות בשירות החברה. החברה זו הפסיקה לפעול  באוגוסט 69 והמטוס יצא משירות, הוחזר לבעליו אוחסן בש"ת JFK  בניו יורק.

ב-31 בינואר 71 הוחכר לחברת התעופה הגרמנית אייר קומרץ מהמבורג ולאחר שהוחזר לכושר טיסה הוטס לשם ב-24 במרץ. בגרמניה קיבל את סימן הרישום D-ADAQ. ב-1 במאי 71 הוחכר לחברת אלסקה איירליינס עד יולי 71.אייר קומרץ הפסיקה לפעול ב-1 בספטמבר 72 והמטוס הוחרם ע"י חברת התעופה האירית אייר לינגוס בעת ששהה בש"ת של דבלין למטרות אחזקה.שוחרר באוקטובר 72 והוחזר לבעליו,סימן הרישום האמריקאי הוחזר לו אך הוא הושאר בדבלין. עד אז צבר המטוס 31,252 שעות טיסה. ניסיון שעשתה חברת Walter E.Heller & Co לרכוש את המטוס ב-19 בינואר  73 נכשל ובאוגוסט 74 הוטס לאחסנה בש"ת מראנה.


בשירות אייר קומרץ (Peter Gates  collection)

ב-5 ביוני  76 הוחכר לחברת התעופה התורכית THY. הוטס לש"ת סטאנסטד בלונדון לשיפוץ וצביעה וב-8 ביולי 76 נרשם ע"ש  תחת סימן הרישום TC-JBP. יצא מסטאנסטד ב-10 ביולי 76 לאיסטנבול.בהחכרה לחברה התורכית כשהוא נושא את הכינוי "Seyhan".

בשירות THY .(תמונה:Ron Cuskelly collection)

סימן הרישום התורכי נמחק בתחילת שנת 78 והמטוס הוחזר לבעליו  וסימן הרישום האמריקאי שנצבע על המטוס היה N792FA.

ב-21  בפברואר 78 הוטס מאיסטנבול לסטאנסטד כשעד אז צבר 35,253 שעות טיסה. נרכש ע"י חטיבת בדק של התעשיה האוירית והוטס לנתב"ג לתעשיה האוירית לשיפוץ.ב-1 באפריל 78 הוחכר לאל על ונכנס לשירות בקוים הבינלאומיים של  החברה לא קיבל סימן רישום ישראלי והמשיך לטוס עם סימן הרישום האמריקאי. הוחזר לתע"א ב-1 בנובמבר.


בשירות אל על (Photo:Ron Cuskelly collection)

הוחכר באותו חודש לחברת התעופה האינדונזית בוראק ונמסר לה כשהוא צבוע בצבעי החברה. הוחזר לבעליו בספטמבר 79.ב-26 באוגוסט 79 נראה בש"ת של לונג ביץ' בקליפורניה ללא הלוגו של בוראק, ב-23 באפריל 80 נראה בש"ת של בורבנק בקליפורניה .

בשירות בוראק

ב-5 במאי 83 נרכש ע"י חברת FBA Inc, הוחזר למצב טיסה וביולי 83 הוטס מבורבנק  לש"ת מראנה ושם אוחסן. ב-8 בפברואר 85 נראה שם ללא מנועים . בפברואר 89 הוחרם ע"י שלטונות מס ההכנסה האמריקאים , נמכר במכירה פומבית בשנת 90 והוחל בפירוקו לחלפים.פורק סופית  באוקטובר 93.

באחסנה במראנה (Photo:Ron Cuskelly collection) (Photo:Ron Cuskelly collection)
לייבסיטי - בניית אתרים