נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם: V-35  בוננזה

יצרן:ביצ'קרפט, ארה"ב

מספר יצרן:D-1168

שנת יצור:1947


בוננזה 4X-ACI כפי שצולם בבריטניה (ׁGeorge Trusell collection via Air Britain)

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע"י חברת Universal Transport Ltd הדרום אפריקאית ולאחר יצורו קיבל בארה"ב רשיון יצוא ב-1 בנובמבר 47. קיבל במנהל התעופה האזרחית בדרום אפריקה את סימן הרישום ZS-BTE על שם החברה בינואר 48, נמסר ב-16 במרץ 48.

למעשה המטוס  נרכש ע"י בוריס סניור, טייס ואיש מח"ל,ובעליה של חברת Universal Transport (או בשמה הקודם Westair Transport) לאחר שהותקנו במטוס מיכלי דלק רזרבי ביוהניסבורג, המריא סניור ב-4 במאי 48 והטיס אותו לאורך יבשת אפריקה, ולאחר המראה לא מוצלחת מצ'ירונדו שליד נהר הזמבזי, שהשביתה את המטוס עד לתיקונו בסולסברי בירת רודזיה, הגיע ארצה אחרי מלחמת העצמאות.

הועבר רשמית לחיל האויר ב-1 בספטמבר 50 ומאז סומן 0604. הופעל ע"י טייסת 100 משדה דב. ב-2 במרץ 54 נרשם באגף התעופה האזרחית של משרד התחבורה תחת סימן הרישום 4X-ACI ע"ש ה.אושגר מחברת National Air Services מיוהנסבורג, אך עיסקת המכירה לא יצאה לפועל ובסימן הרישום הנ"ל נעשה שימוש נוסף בתאריך 9 באוגוסט 54 כשנמכר לחברת Aircraft Products Ltd מסיילסבורי שברודזיה הדרומית. המטוס נשאר בארץ.



ב-9 בספטמבר 55 נמכר לסם לואיס, קברניט באל על שהיה מתנדב מח"ל בחיל האויר. המטוס נצפה בפנשאנגר שבבריטניה ב-12 במרץ 56 ובשדה התעופה סאות'אנד בלונדון ב-31 ביולי 56. ב-30 בספטמבר 56 נרשם בארה"ב ע"ש לואיס תחת סימן הרישום N9866F  אך נשאר בבריטניה. באותה עת צבר המטוס 529:36 שעות טיסה. רשיון יצוא אמריקאי לבריטניה הוצא בדיעבד בתאריך  25 בינואר 60.

המטוס ברישום N9866F כפי שצולם בבריטניה (Photo Source:AB-IXׂ)

ב-5 בפברואר 60 הועברה הבעלות לאלאן נובל רייט מקולצ'סטר, והמטוס נרשם על שמו במנהל התעופה המלכותי תחת סימן הרישום G-APVW, ובאותו יום הועברה לחברת Ipswich Aircraft & Engineering Co מוורמינגפורד  שנובל היה בעליה, ושהפעילה את המטוס לפחות מ-16 באוגוסט 59 תחת סימן הרישום האמריקאי.

ברישום בריטי (Photo source:AB-IXׂ)

ב-12 בפברואר 60 עברה הבעלות על המטוס ליוברט שואוול מפלגבורו, ובאותו יום עברה ל-ה.ב.שואוול  מקליפסבי. (אותו אדם) תעודת כושר טיסה הוצאה ב-4 במרץ 60 וכן תעודת רישום מס' 6697.

לאחר מכן, ועד שנת 68, הוצאו תעודות רישום שונות בכל פעם שבעל המטוס החליף כתובת. הוא מכר את המטוס לחברת התעופה Clifford Aviation Ltd מקידלינגטון ב-19 באוגוסט 68, והמטוס נרשם על שמה בתאריך  22 באוגוסט 68. ב-14 באוגוסט 69 נמכר  לרופרט ראסל-קוב  מלונדון. המטוס נרשם על שמו ב-22 באוגוסט 69. בסיסו של המטוס היה בשדה התעופה של פיירוקס. מאז הוצאו כמה תעודות רישום שונות בכל פעם שבעל המטוס החליף את כתובתו, כנראה לצרכי מס.

ב-13 באוקטובר 71 נמכר לחברת התעופה Shackleton Aviation Limited מלונדון. נרשם על שמה בתאריך  8 בנובמבר 71. ב-18 באפריל 72 נמכר לאחים אדוארד וגרגורי פאואל מבולטון  ונרשם על שמם ב-5 ביוני 72.בסיסו של המטוס היה בבלקפול-סקווירס גייט.

ב-2 באוקטובר 78 נמכר לחברת Manor Enterprises (Liverpool) Ltd.מליברפול ונרשם על שמה בתאריך 11 באוקטובר 78. המטוס הוטס לבסיסו החדש בש"ת ליברפול-ספיק ב-19 באוקטובר.

ב-20 בנובמבר 79 נמכר ל-וו.ג'י פלאן מווסטון שבאירלנד. המטוס נרשם ברשות התעופה האזרחית האירית תחת סימן רישום EI-BIL   ב-30 בנובמבר 79, תעודת רישום מס' 911, בסיסו של המטוס היה בש"ת של ווסטון. ב-9 באפריל 80 עבר תאונה בש"ת של דבלין כשכני הנסע קרסו בנחיתה. המטוס תוקן וטס שוב בדצמבר 80.


באירלנד,(Photo:Adrian Batchelor)

ב-15 בנובמבר 85 נמכר לרונאלד בארון מקינגסטון אפון ת'מז בבריטניה. המטוס נרשם על שמו בתאריך 21 בנובמבר 85 תחת סימן הרישום הבריטי הקודם. ב-30 בספטמבר 86 נמכר לרובין אוניל מבריסטול והמטוס נרשם על שמו ב-30 בספטמבר 86.

ב-28 בפברואר 90 נמכר לדייויד מיקלבורג מאוקהאם, והמטוס נרשם על שמו תחת סימן רישום חדש-G-NEWT . לאחר מותו של מיקלבורג, נמכר המטוס ב-23 בנובמבר 93 לג'והן ווסט מסטמפורד. המטוס נרשם על שמו באותו יום.


(Photo:Bill Teasdale via AB-IXׂ)

מה הקשר שלי למטוס ?

לאחר מותו של ווסט נרשם המטוס על שמה של אשתו, פיונה ווסט ב-5 בינואר 01. הגב' ווסט פנתה אלי וסיפרה שהיא עושה כמיטב יכולתה לשמור על המטוס במצב טיסה כדי שלא יאבד את תעודת כושר הטיסה, למרות שהוצאות האחזקה מכבידות עליה, וכן שהיא יודעת את ההיסטוריה שלו כאחד המטוסים הראשונים של חיל האויר, והביעה את רצונה למכור את המטוס למוזיאון חיל האויר הישראלי.

כאיש מילואים במוזיאון חיל האויר, פניתי אליהם  והפניתי את בקשתה של גב' ווסט תוך ציון העובדה שזו הזדמנות בלתי חוזרת להחזיר ארצה את אחד ממטוסי החיל הראשונים, ועוד במצב טיסה. בעקבות כך יצר איתי קשר עמוס טרנר, אחיו של יעקב טרנר שהיה טייס תובלה בחיל האויר , קיבל את הפרטים והבטיח לבדוק ולנסות להשיג את הממון הדרוש לרכישת המטוס והבאתו ארצה. אולם דבר לא יצא לפועל וגב' ווסט מכרה את המטוס ב-26 במרץ 02 לחברת Just Plane Trading Ltd משפורד, וזו מכרה אותו לג'והן אליסון מלצ'לייד. עד 26 ביולי 17 צבר המטוס 2,530 שעות טיסה. נכון למועד כתיבת שורות אלה (יולי 18) המטוס עדיין רשום על שמו.
לייבסיטי - בניית אתרים