נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:G.159 גולפסטרים 1

יצרן:גרומן, ארה"ב

מספר יצרן:134

שנת יצור:1964


תולדות המטוס:

המטוס קיבל לאחר יצורו את סימן הרישום האמריקאי N754G שנשמר לחברת גרומן במנהל התעופה הפדרלי בארה"ב לצורך טיסות הניסוי והרישוי. ב-10 ביולי 64 נמכר לחברת הפלדה  Bethlehem Steel Corporation וסימן הרישום שונה ל-N914BS ושונה שוב ע"י החברה בנובמבר 70 ל-N920BS.

ביולי 86 נמכר לחברת Gulfstream Aviation LTD הבריטית ונרשם במנהל התעופה המלכותי תחת סימן הרישום G-BMPA.הוחכר לחברת התעופה  Peregrine Air Services בינואר 90 הוחכר לחברת התעופה הסקוטית  Aberdeen Airways,  במרץ 90 לחברת Datapost ב-15 ביוני 90 הוחכר לחברת התעופה  British Airways עד אוקטובר 90, ב-25 במרץ 91 נמכר לחברת ההשקעות Wisdom Investments Ltd, הרישום הבריטי בוטל כשהמטוס נמכר לחברת התעופה הצרפתית  Air Provence International ב-10 באפריל 95 .


בשירות Datapost צולם באי מאן בשירות  Aberdeen Airways. (צילום:Alain Brion)

חברת התעופה הישראלית איירואל החכירה את המטוס ב-13 באפריל 95 והוא נרשם בארץ כ-4X-ARF. הוחכר לחברת התעופה  Trans Air Charter  בסווזילנד ונרשם שם כ-3D-ARF בתאריך 27 בדצמבר 99.חזר לארץ ונרשם שוב כ-4X-ARF ב-2 באוגוסט 99, ושוב הוחכר לחברה בסווזילנד ב-27 בדצמבר 99.

בשירות איירואל

לאחר מכן נמכר לחברת  Norooro CC בדרום אפריקה ונרשם שם ב-22 במרץ 2000 תחת סימן הרישום ZS-ONO. הוחכר לחברת  התעופה AirQuarius Aviation מיוהנסבורג, ולחברת Fields Airmotive Charters . באוקטובר 01 עבר לידיים פרטיות בסווזילנד ורישומו הוסב ל-3D-DUE,ב-19 באפריל 04 נמכר לחברת  Nelair Aviation Services בדרום אפריקה ורישומו הוסב ל-ZS-PHJ. הוחכר לחברת Fields Airmotive Charters ולחברת Pelican Air Services.

כ-ZS-PHJ

רישום זה בוטל ב-9 בנובמבר 10 כשהמטוס  נמכר לבעלים בגינאה המשוונית. ב-9 בנובמבר 11 נמכר לבעלים פרטיים בקונגו ורישומו שונה ל-9Q-CTG.

צולם בש"ת ראנד בדרום אפריקה (Photo:Bruce Perkins)

למיטב ידיעתנו המטוס עדיין פעיל.
לייבסיטי - בניית אתרים