נכתב ע"י עודד מרום
לעוף כציפור, חופשי מכל גדר וגבול – זו הייתה תמיד משאת נפשו של האדם. ממצאים מאלפי שנות היסטוריה של המין האנושי רצופים סימנים, ציורים, פסלים וסמלים של שדים וגופים מעופפים בשמיים.
 
האדם הקדמון העריץ את הציפורים, ובעזרת דמיונו המפותח חיבר אגדות על מרכבות אלים מעופפות, סוסים ובעלי חיים אחרים בעלי כנפיים. בציורים ותחריטים עתיקים מלפני כ-3500 שנים  שנתגלו במזרח התיכון, נראים בבירור יצורי אנוש בעלי כנפיים, גם בתנ"ך מצאנו כמיהה: "מי יתן לי אבר כיונה, אעופה ואשכנה" (תהילים נ"ה).

מאז שהמריאו האחים רייט לאוויר בכלי טיס ממונע ב-17 בדצמבר 1903, הגיעה האנושות להישגים בתחומי התעופה הרבים ובקצב נמרץ.

בשנת 1914 נלחמו מטוסי קרב מעל אדמת אירופה, ובשנת 1919 נחתו טייסים בריטים על נושאת מטוסים מתוצרת בריטניה.

ב-14 באוקטובר 1947 פרץ הטייס האמריקני צ'אק ייגר את מחסום הקול (במהירות מאך 1) בהטיסו מטוס מחקר "בל X-1". 

ב-23 באוגוסט 1962 הטיס כותב שורות אלה מטוס מיראז' במהירות מאך 2 לאורך חוף הארץ מדרום לצפון.  

ב-21 ביולי 1969 דרכה רגלו של האסטרונאוט האמריקני ניל ארמסטרונג על הירח. 

בין שלל האירועים בעולם התעופה, פותחו כלי טיס רבים ומשוכללים: מטוסי תובלה ונוסעים ענקיים, מטוסים צבאיים משוכללים, מסוקים, רחפנים, טילים בליסטיים, חלליות משוכללות ומצוידות במיטב הטכנולוגיה ועוד.

עם התפתחות הטכנולוגיה וריבוי כלי הטיס,  נוספו גם מקצועות תעופתיים רבים, בתחומי האלקטרוניקה, שליטה ובקרה, מודיעין ואחרים.
 
שורשים

ניצניה של התעופה העברית בארץ ישראל התפתחו בימי המנדט הבריטי, מטייסים חובבים ועובדי מקצועות תעופתיים שנקלטו בחברות תעופה אזרחיות, כגון "נתיבי אויר לארץ-ישראל", חברת "אוירון", הקלוב לתעופה, (בשנים 1937-1938) וכאלה שהוכשרו בבתי ספר פרטיים, בקורסי הטיס של "ההגנה" בנען, ושל האצ"ל.

במהלך מלחמת העולם השנייה, התנדבו צעירים ישראליים רבים לחיל האוויר הבריטי, וכשלושים מהם הוכשרו כטייסים. לאחר המלחמה, הגיעו לארץ טייסים יהודים וקצינים טכניים מאומנים ובעלי ניסיון מחיל האוויר הבריטי, מחיל האוויר של ברית המועצות ומחיל האוויר של דרום אפריקה, ובהמשך, עם הקמתה של מדינת ישראל היו טייסי המח"ל (מתנדבי חוץ לארץ) הבסיס לחיל האוויר ולחברות התעופה בארץ. חלקם אף לא יהודים.

כל זה שייך להיסטוריה. כיום, לאחר 70 שנה של עשייה והתפתחות התעופה הצבאית והאזרחית בארץ, אנחנו נמצאים בקדמת הטכנולוגיה ותרבות הטיסה בעולם. המדובר גם באחזקה, בפיתוח מערכות אוויוניקה, הדרכה, בטיחות, מודיעין מהאוויר, ובנושאי טילאות וחלל.
 
כל אחד יכול לטוס

קרבות אוויר, נחיתה על נושאת מטוסים, אווירובטיקה וטיסה נמוכה, אלה הן חוויות שכל אחד יכול, זה שנים ארוכות, לבצע בעזרת תוכנות מחשב, בישיבה בכורסה נוחה בבית.

אולם חווית הטיסה באוויר, לטוס עם הציפורים, נרכשת רק בעזרת הדרכה יסודית על הקרקע ובאוויר. כל אחד יכול להטיס מטוס. השקדנים שביננו, גם אם לא הוכשרו כטייסים בחיל האוויר, עושים זאת באופן פרטי.

מאחר ולא נולדנו לעוף, עלינו ללמוד בסבלנות את יסודות התעופה, מזג האוויר, טיסה, ניווט ונחיתה, ידע שטבוע בכל עוף או פרפר כבר מיום בקיעתו מן הביצה.

השלב הראשון בהכשרתו של טייס הוא, כאמור, החלק התיאורטי, שכולל ידע טכני כללי, לרבות אווירודינמיקה, מבנה מטוס, מכשירי המטוס ומנוע, מטאורולוגיה, נווטות, חוקת אוויר, ובהמשך גם הכרת המטוס ותקשורת רדיו-טלפון.
 
חשוב לדעת כי הטסת מטוס באוויר חייבת מכלול רחב של תחומי ידע תעופתי: מטאורולוגיה, מודיעין, מבצעים, פיקוח טיסה, הדרכה ותרגול על הקרקע ועוד. העוסקים בתחומים אלה חייבים הכשרה יסודית ומקצועית, הם אלה שמקיימים את התנאים לטיסה בטוחה של הטייס והמטוס באוויר. הדברים נכונים לטיסה צבאית ואזרחית בשינויים קלים הנובעים מתנאי הסביבה ואורח הפעילות באוויר.

בבתי הספר האזרחיים לתעופה, ניתן לרכוש הכשרה עיונית ומעשית ברמות שונות של רישיונות והגדרי טיס, החל מרישיון טיס פרטי והמשך בהגדר מכשירים,  רישיון טיס מסחרי, רישיון מדריך טיסה, הסמכה למטוסים דו ורב מנועיים, וכן שורה ארוכה של מקצועות הנדרשים לרישיון טיס תובלה בנתיבי אוויר (ALTP) המיועד להסמכת קברניטים. בסיום כל שלב בהכשרה החניך נבחן ברשות התעופה האזרחית.

 

 היכן ואיך עושים זאת

יצאנו לבדוק כיצד פועל בית ספר לתעופה, ובחרנו באקראי במכללת שירגל-כנפיים. ביקרנו במכללה הממוקמת ברמת השרון, וסיירנו במתקן המרשים בעל הצביון "הייטקיסטי", הכולל משרד קבלה רחב ידיים, כיתות מחשב, חדרי לימוד אישיים, מרכז שרתים ואפילו פינת קפה מרווחת.

מוקפים בתמונות, דגמי מטוסים וקסדת טיסה מהקריירה הטיסתית המפוארת שלו, שוחחנו עם יו”ר ומנכ”ל מכללת שירגל-כנפיים, אלוף (מיל.) רן גורן, טייס קרב במשך 30 שנה, בעל 4,500 שעות טיסה במטוסי קרב, וכ- 1,000 שעות טיסה במטוסים קלים. בשירותו הצבאי כיהן כסגן מפקד חיל-האוויר וכראש אכ”א. בעל תואר שני במינהל בהצטיינות מטעם בית הספר הגבוה של הצי בארה”ב. רישיון טיס מסחרי והגדר מכשירים.
 
רן גורן מסביר כי מכללת שירגל-כנפיים הנה החברה המובילה בישראל  בתחום  ההדרכה העיונית  של טייסים בכל הרמות, החל בטייסים פרטיים וכלה בקברניטים  בחברות
(מקור: שירגל)
 תעופה מסחריות, וכן עובדי טיס בעלי מקצועות אחרים. החברה בחרה להתמחות בהדרכה תעופתית עיונית, וככזו היא מחזיקה במאגר ידע עצום, ומפעילה שיטות ואמצעי הדרכה מתקדמים, כגון מערכת אינטרנטית ללימוד מרחוק הכוללת לומדות אינטראקטיביות ובנק שאלות בן 15,000 שאלות תרגול, הדרכה פרונטאלית בלוויית עזרי הדרכה מתקדמים, ועוד.  
 
פעילות המכללה כוללת הדרכת טייסי התעופה הכללית, הכשרת טייסי חברות התעופה הגדולות בישראל, הדרכה עיונית ומעשית (בסימולטור) של פקחי הטיסה של רשות שדות התעופה, הדרכת טייסי חיל האוויר במהלך שירותם ולאחר פרישתם לצורך  קבלתם לחברות התעופה האזרחיות, בקרי התעבורה ופקחי הטיסה ושל חיל האוויר, מפעילי כלי טיס בלתי מאוישים של תעשיות האוויר והחלל, מפעילי רחפנים, ואף ייעוץ לרשויות מדינתיות, לחברות תעופה מסחריות ולחילות אוויר במדינות זרות.
 

על לקוחות  שירגל-כנפיים  נמנים כל הגופיים הגדולים  העוסקים  בתעופה בישראל, ביניהם: רת"א, רש"ת, חיל האוויר,
אל-על, ארקיע,  ישראייר, קאל, התעשייה אווירית, אלביט, אירונאוטיקס, בתי ספר לטיסה מעשית, חברות ואף בודדים.

המכללה פועלת מאז שנת 1985, במהלך שנות הפעילות למדו בקורסים השונים למעלה מ- 12,000 תלמידים, ובמהלך שנות פעולתה הכשירה שירגל-כנפיים למעלה מ- 1,800 מועמדים לאל-על.

צוות המדריכים ובעלי המקצוע בהנהלת רן גורן, מונה מדריך ראשי, מדריכי קרקע בכירים, מנהלי פיתוח הדרכה ופיתוח עסקי, מורים ומדריכים למקצועות ייחודיים, כולם בעלי ניסיון ורקע מבצעי. ושיעור ההצלחה של תלמידי המכללה במבחני רשות התעופה האזרחית עולה על 90%.

האמנם ?

יצאנו לשוחח עם אנשים שעוברים את התהליך המורכב עד לקבלת הרישיון או ההגדר הנכסף.

אמיר כָּלֵב (32) הוא חניך בקורס פיקוח טיסה אזרחי מטעם רשות שדות התעופה, המנוהל ע"י חברת שירגל. הקורס מועבר כהדרכה פרונטאלית בכיתה לכל החניכים יחדיו, ונמשך כשבעה חודשים, חמישה ימים בשבוע, שמונה שעות ביום.

 
אמיר כלב (צילום: עודד מרום)

תכנית הלימודים כוללת חומר עיוני, סיורים במתקנים הקשורים לנושא הנלמד, תרגול בסימולטורים, האזנה לרשתות קשר, שליטה מוחלטת בשפה האנגלית ועוד. ששה-עשר הסטודנטים (בהם חמש נשים) המשתתפים בקורס, הם בעלי וותק וניסיון בפיקוח טיסה, ואולם חייבים להשתלם ולעמוד במבחנים העיוניים מטעם רשות התעופה האזרחית.

אמיר שרת חמש שנים כפקח טיסה בבסיס חיל האוויר בפלמחים, בעל תואר ראשון במנהל עסקים, עבד כקצין שליטה ומבצעים בחברת ישראייר, וכמטיס במאמן (סימולטור) פיקוח טיסה של רש"ת. על אף ניסיונו הקודם חייב אמיר, כמו כל משתתפי הקורס, לעמוד בין השאר בתשע בחינות לא קלות – מטאורולוגיה, נווטות, ידע טכני כללי ותיאוריה ובחינות נוספות, כדי לקבל רישיון והסמכה כפקח טיסה מטעם רשות התעופה האזרחית.

אמיר מציין את איכות ההדרכה והגישה הפדגוגית של צוות המורים והמדריכים. החומר הנלמד מוגש בחוברות ותכנים דיגיטליים, זמינים ומאפשרים לתרגל באתר. שיטות ההמחשה כוללות מצגות, סיפורים אישיים של המדריכים וניתוח מצבי קיצון. שיטות ההדרכה מותאמות לסוגי החומר הנלמד וקיימת הלימה בין תכנית הלימודים לבין התכנים המבחנים. רמת הציונים של התלמידים גבוהה ולא נרשמו כישלונות במבחנים.


(מקור: שירגל)
                            
טל ב. (45) הוא טייס בחיל האוויר הנמצא בחופשת שחרור. טל רואה את עתידו כטייס בחברת תעופה אזרחית מסחרית גדולה, והחליט לנצל את ימי החופשה ואת תכנית הזכאות להשתתפות בשכר הלימוד, כדי ללמוד את החומר העיוני ולהתכונן למבחנים העיוניים,  אותם יהיה עליו לעבור לקבלת תעודת טייס מסחרי בנתיבי אוויר מרשות התעופה האזרחית.

"יש מספר דרכים ללמוד את התורה הזו", מסביר טל, "ניתן לאסוף חומר מידידים שעברו את המסלול הזה, או ממקורות רבים ברחבי הרשת, או להצטרף לכיתה וללמוד במסגרת מתאימה."

טל שמגדיר עצמו כבעל ניסיון תעופתי עשיר, ממוקד מטרה ויודע את העומד לפניו, בחר ללכת לתהליך הזה כבודד, כדי לחסוך זמן, ולא להצטרף למסגרת כיתתית או קבוצתית. לאחר שבדק את אפשרויות הלימוד המתאימות לטייס קרב בעל ידע בסיסי רחב בתעופה צבאית, החליט להצטרף למערכת הלימודים הגמישה במכללת שירגל, ומצא שיוכל להתמודד בעצמו עם החומר המוגש לו באמצעות המכללה.

"באתר שירגל מצאתי באמצעות מערכת אינטרנטית ללימוד מרחוק את כל שירותי ההדרכה הפרונטאליים, מלווים בלומדות ועזרים מתקדמים הדרושים לי כדי להתמודד עם 12 בחינות שעליי לעבור ברשות התעופה האזרחית, לא השתתפתי בשיעור פרונטלי מאז התחלתי ללמוד", הוא מסביר.

"האתר ידידותי מאד, אתה מקבל את כל החומר העיוני מחולק לפרקים, עם מבחנים לתרגול לכל נושא, ניתן לחזור ולתרגל בכל שעה, בכל מקום. יצא לי אפילו ללמוד בשהות בחו"ל, בעזרת המחשב הנייד שלי", מחייך טל, "ניתן אפילו לחסוך כסף ולא להשקיע בעזרי תרגול כגון מחשב ניווט או סרגל ניווט, ולקבל אותם ואחרים בהשאלה לתקופת התרגול", הוא מוסיף.


(מקור: שירגל)

 אז אתה מספר לי שתוכל ללמוד הכל בעצמך מבלי לראות איש מסגל המכללה ? אני שואל את טל.

"התכנית בה בחרתי, נותנת לי את הגמישות ללמוד בזמן ובמקום שאני בוחר, בהרגשת ביטחון שאוכל לפנות לכל מורה או מדריך במכללה דרך האתר או טלפונית, ואף בשיעור יחידני "אחד-על-אחד" ולקבל תמיכה, או תשובה לכל שאלה. התכנית שלי לא מתאימה לכל אחד ולכל מקצוע נלמד. אולם נותנת לי תשובה לכל הדרישות שהעמדתי לעצמי, במצב המתאים רק לי", וכך לומד טל כבר מספר חודשים ומצפה לסיים בהצלחה את לימודיו ולעמוד בבחינות תוך זמן לא רב.
 
המנהיגות הפדגוגית של 'שירגל כנפיים' נבחנת ביכולת לשלב מגוון מדריכים, מורים ומומחים טכנולוגיים במסגרת לימודים גמישה, והיכולת לנהל קורסים וירטואליים, עתירי תוכן דיגיטלי ואינטראקטיבי, וכל זאת, בהלימה לתכניות הלימודים, ולמבחנים העיוניים בהם יעמדו התלמידים בהצלחה.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים