נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס
:
 
דגם יצרן:S.O.4050
 
דגם:ווטור IIN
 
יצרן:סוד אויאסיון, צרפת
 
מספר יצרן:60
 
מס' ח"א הצרפתי:329
 
טיסת בכורה:20 בינואר 58


ווטור 67 בטיסה, לאחר מלחמת 6 הימים (הדמיית מחשב)

 תולדות המטוס:
 
המטוס עזב את מפעל היצרן לחיל האויר הצרפתי  ב-17 באפריל 58.טיסת ניסוי שארכה שעה ו-55 דקות בוצעה ע"י שמעון אש והנווט יצחק ארז ב-19 ביוני 58.למחרת, המטוס המריא מבסיס טורס  עם שלושה מטוסים אחרים  כשהוא מוטס ע"י יחזקאל סומך והנווט  ארז, ונחת נחיתת ביניים בטבסה שבאלג'יריה לאחר שעה ו-55 דקות, ושם עבר סומך למטוס אחר ואש הטיס את המטוס לבסיס ביזרטה שם תודלק מחדש וטס ארצה, טיסה שנמשכה שעתיים ו-40 דקות.


לאחר הנחיתה בטרבסה (תמונה:מאוסף אלאן קורנייר)

המטוס נחת בבסיס תל נוף בתאריך 21 ביוני 58  והוצב בטייסת 119 כשהוא נושא את מספר הזנב 67. הופעל בטייסת כמטוס לקרב לילה. הטייסת נסגרה באוגוסט 63 לקראת קליטת מטוסי השחק והמטוס, יחד עם מטוסי ה-N האחרים הועבר לטייסת 110.

בטייסת 119 לפני סגירתה.

במלחמת 6 הימים הוביל מבנים של הטייסת לתקיפות שונות, ונפגע קשות בגחון מאש נ"מ ביומה השני של המלחמה, נחת נחיתת גחון ברמת דוד וקורקע לתיקונים. לאחר המלחמה הוטס עם מארז ל"א  מסוג "יבלת" .

מעיון בהיסטורית האחזקה של המטוס עולה כי:

בתאריך 5 במאי 70, בטיסה במבנה ב-40,000 רגל החל סל"ד מנוע ימין לרדת מכח מלא ולחץ שמן ירד ל-1.5. הטייס הוריד סל"ד לסרק  וחזר לנחיתה. לאחר זמן מה הסל"ד החל להשתולל. הטייס כיבה מנוע ונחת על מנוע שמאל-פיצוץ צינור.


יצא משירות באפריל  1971 עם סגירת מערך הווטור בחיל האויר ובספריו רשומות 685:15 שעות טיסה והועבר לבסיס רפידים ושם שימש כמטוס דמה. עם פינוי הבסיס בשנת 1980-פוצץ.

מקורות:


1.The Vautour pages
2.ארכיון צה"ל
 

לייבסיטי - בניית אתרים