נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:DHC-6 טווין אוטר סדרה 100

יצרן:דה הוילנד קנדה, מפעל דאונסוויו, אונטריו, קנדה

מספר יצרן:75

שנת יצור:1967


(צילום:איציק מרציאנו)

תולדות המטוס:

המטוס, שיוצר במקור כשהוא מצוייד במצופים, נגלל  בתאריך 5 באוקטובר 67 וביצע את טיסת הבכורה  ב-25 באוקטובר 67 כשהוא נושא את מספר הזנב 391 של חיל האויר של פרו שהזמין אותו. סופק לחיל האויר של פרו  ב-3 בנובמבר 67 . המריא ממפעל דאונסויו ב-17 בנובמבר והגיע לאיקיטוס ב-21 בנובמבר והוצב בטייסת התובלה ה-421. שימש לתובלה עד שיצא משירות ב-20 במאי 71 והועבר לשירותי האספקה הטכנית של ח"א הפרואני , שם הוצע למכירה כשבספריו רשומות 1,165 שעות טיסה.


צולם במפעל היצרן זמן קצר לפני האספקה לח"א של פרו , נובמבר 67 (Photo:Sheldon Benner)

נמכר ליצרן ונראה במפעל דאונסויו ב-27 במאי 71 כשעליו סימוני ח"א הפרואני. סימן רישום קנדי CF-QQI שנרשם ע"ש ה הוילנד קנדה ב-9 ביולי 71 -לא נוצל. ב-20 ביולי נמכר לחברת Standard Developments    מקלגרי וזו רשמה אותו במנהל התעופה האזרחית הקנדית תחת סימן רישום CF-CSF. ב-26 בספטמבר 71 ניזוק בנחיתת אונס לאחר שהמריא משדה התעופה של אדמונטון. תוקן.

בשדה התעופה שנל אדמונטון, יוני 74 (Photo:John Kimberley)

בינואר 76 הועבר לחברת הנפט Chevron Sudan בחרטום בירת סודן, והוטס לשם ב-6 בינואר 76  דרך רייקיויק, פרסטוויק וליד . הוחזר לחברה הקנדית בטיסה דרך ניס,מנצ'סטר, גלזגו ורייקיויק שנמשכה בין 18-25 באוקטובר 80. ב-13 באפריל 84 נרשם ע"ש חברת Chevron Canada Resources מקלגרי, תחת סימן הרישום C-FCSF. ב-12 בפברואר 87 נמכר לחברת Bannock Aerospace מטורונטו, יצא משימוש ואוחסן בשדה התעופה של קלגרי.

ב-12 במרץ 87 הוחכר לחברת התעופה Raecom Air מילונייף, ונמכר לה ב-12 ביוני 87. הוחכר לחברת התעופה(Yellowknife Developments Ltd )  Air Tindi ,גם היא מילונייף, ב-20 במרץ 89 ונמכר לה ב-30 בנובמבר 89. הוחזר לבעלות חברת (Yellowknife Developments Ltd )   בדצמבר 89.. ב-22 באותו חודש הוחכר לחברת התעופה Laham Island Airways, אף היא מילונייף, והוחזר באפריל 91.

ב-3 באפריל 91 הוחכר שוב לחברת Air Tindi עד ינואר 92. ב-31 בינואר 92 נמכר לג'ף רוצ'ר מילונייף, שמכר אותו לחברת Air Satellite מפוינט לבל. ב-24 בפברואר 92. ב-15 באוגוסט 95 נמכר לחברת Canadian General Aircraft מקלגרי, ועשרה ימים אחר כך נמכר לחברת התעופה הישראלית עייט תעופה ותיירות ממנחת שדה תימן שליד באר שבע.


בשירות אייר סטלייט, ש"ת ילונייף,נובמבר 91 (Photo:Henry Tenby)

המטוס הוטס ארצה דרך פיורד סונדרסטרום, רייקיויק ופרסטוויק בין 27-28 באוקטובר 95. הוא  היה מצוייד לטיסות IFR (מכשירים), בעל מכ"מ מזג אויר, ומערכת סטורמסקופ לאיתור סטפות ברקים נרשם במנהל התעופה האזרחית ע"ש עייט תחת סימן הרישום 4X-AHP ב-8 בדצמבר 95.

הדרכה על המטוס לצוות טייסי החברה העביר ראובן בראנד.בתחילה שימש להטסת נוסעים ברחבי הארץ, ואף הוטס לפאפוס ולאלכסנדריה. לאחר מכן הוסב להצנחה.ב-12 במאי 07 המריא משדה תימן עם 13 צנחנים. לאחר שהצניח, ובמהלך הגישה לנחיתה, נפל לחץ שמן במנוע ימין. הטייס כיבה את המנוע והניץ את המדחף.בנחיתה המטוס ירד מהמסלול עקב רוח צד ורץ כ-150 מטר עד שנעצר.


(צילום:דור שטרקר) (Photo:John Davis)


המטוס עדיין בשירות.
לייבסיטי - בניית אתרים