נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:CM-170-1 מגיסטר

יצרן:פוטז/אייר פוגה, צרפת

מספר יצרן:278

תולדות המטוס:

יוצר עבור חיל האויר הבלגי ונכנס לשירות ב-27 באוקטובר 60 בביה"ס לטיסה מתקדמת ('Ecole de Pilotage Avancé/Voortgezette Vliegopleidingsschool (EPA/VVS)' בבסיס ברוסטם. המטוס נשא את הקוד MT-21.


פוגה MT21 בטיסה מעל איזור כפרי בבלגיה (מקור התמונה:Belgian Wings)

המטוס הוטס גם ע"י הצוות האירובטי של ח"א הבלגי ה"שדים האדומים" ( Diables Rouges) בין השנים 70-77, וב-2 ביולי 79 הגיע לאחסנה בבסיס קוקסידג'. אוחסן שם למשך שנה בערך, וב-16 באוגוסט 80 נמכר לתעישה האוירית יעד עם עוד תשעה מטוסים אחרים, דרך חברת מטרופוליטן אירמוטיב (אירופה).

בשירות הצוות האירובטי של ח"א הבלגי . צולם באוסטנד (Photo source:Paul Soons)

חברה זו ישבה בלוקסמבורג והייתה למעשה זרוע של סוכנות הביון האמריקאית. בעזרתה רכשה ממשלת ישראל מטוסים ומסוקים מעודפי חילות האויר האירופיים, והעבירה אותם ארצה דרך צרפת כדי להסוות מאין הם הגיעו. כך הגיעו ארצה בין היתר מטוסי נורד פוגה ודורניר מגרמניה וגם פוגות שנרכשו מבלגיה.

התעשיה האוירית רכשה את המטוסים במטרה להשביחם לרמת צוקית ולמכרם למדינה אחרת אולם לאחר שהעיסקה לא יצאה לפועל, מכרה תשעה מטוסים ללקוחות פרטיים בארה"ב ואילו מטוס זה הועבר לתצוגה במוזיאון ח"א. נראה שם לראשונה בשנת 89 עם מספר זנב 184. לאחר מכן , עם הצביעה התקופתית נצבע עליו המספר "212" לקראת מסדר כנפיים של קורס 175 שנערך בשנת 2017 בסימן 50 שנה למלחמת ששת הימים,  נצבע המטוס שוב בצבעי מלחמת ששת הימים ועם המספר 216.


פוגה "184" במוזיאון , 1996 (Photo:Fred Wilemsen) פוגה "212" בתצוגה במוזיאון  (מקור:אתר aviationmuseum.eu )
פוגה "216" של המוזיאון בתצוגה במסדר כנפיים (צילום:בעז אהרוני, דרך ג'ורג' קונץ)
לייבסיטי - בניית אתרים