נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:F-4E-41-MC פאנטום II
 
יצרן:מקדוננל דגלס, ארה"ב
 
מספר יצרן:3718
 
מס' חא"א:68-0522
 
טיסה ראשונה:19 בדצמבר 69



 
תולדות המטוס:
 
המטוס הגיע ארצה במסגרת עיסקת Peace Echo 1 והוצב בטייסת הפטישים ברמת דוד.סומן בתחילה במספר זנב 77 ולאחר מכן 177.

ביום שבת, ה-18 ביולי 70, במסגרת מבצע "אתגר",לקראת סיום מלחמת ההתשה, הוטס המטוס ע"י מפקד טייסת 69 סא"ל אביהו בן נון ונווטו שאול לוי,והוביל רביעיה של טייסת הפטישים   לתקיפת סוללות טילים מצריות.יחד איתם טסה רביעיה של טייסת האחת בהובלת מפקד הטייסת סא"ל שמואל חץ ז"ל ונווטו מנחם עיני.

המטוסים  היו מצויידים במארזי  ל"א מסוג ALQ-87 שכונו בח"א "אפונה" כדי לנסות אותם מול מערכי המכ"מ של סוללות הטילים. המטוס נפגע מטיל נ"מ מסוג SA-2 והחל לבעור. בן נון הצליח  להטיס אותו לנחיתת חירום בבסיס רפידים, בה נשבר כן הנסע הקדמי. מפקד טייסת האחת, סא"ל שמואל חץ נהרג בתקיפה לאחר שמטוסו נפגע אף הוא.נווטו נטש ונפל בשבי. במבצע הושמדו שש מתוך שבע סוללות טילים.

"חשבתי שעשינו שטות" סיפר בן נון "היינו צריכים לנטוש את המטוס הבוער , שעמד להתפוצץ בכל רגע, ולצנוח בשטחנו מיד עם חציית התעלה.אך הרגשתי שאיני יכול לנטוש את המטוס-זה היה כמו לעזוב ידיד בצרה, הוא הביא אותנו חיים אל מעבר לתעלה, והלב לא נתן לי לעזוב אותו כדי שיתרסק בחולות סיני"

קורנס 177 חולץ והובל בתובלה קרקעית ב-21 ביולי 70  למוסך קורנס שביחידת האחזקה האוירית בתל נוף, שם שוקם וחזר לטייסת .את טיסת המבחן עשו בן נון ולוי.

 
קורנס 177 לאחר נחיתת החירום ברפידים (מקור התמונה-ח"א) קורנס 177 על הנגרר
(צילום:אריאל קופליק,צוות חילוץ)
צוות מוסך קורנס בטייסת תחזוקה ברמת דוד,מפקד טייסת התחזוקה, קצין המוסך, בן נון ולוי עם קורנס 177 לאחר שיקומו (באדיבות שלמה כהנא)

המטוס אבד ביום השני של מלחמת יום הכיפורים כשנפגע מטיל בעת המשיכה לתקיפת גשרי שלופה בקנטרה. טייסו עמי אלקלעי ז"ל (מאוחר יותר מפקד הטייסת) והנווט שוקי וולפסון נטשו על קו החזית ונפלו בשבי המצרי.

הערות שוליים:

1. ראיון לספר "רוח רפאים מעל קהיר" מאת דני שלום.
לייבסיטי - בניית אתרים