נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:D.H.89A דומיני II

יצרן:דה הוילנד, בריטניה


מספר יצרן:6952

תולדות המטוס:

יוצר ע"י מפעל דה הוילנד עבור חיל האויר המלכותי הבריטי לפי חוזה יצור o6/Acft/2580/C2a. וקיבל את מספר הזנב RL981 . בתאריך 5 במרץ 46 הועבר לאחסנה ביחידת התחזוקה מס' 18 והוכרז כעודפים.

ב-27 בינואר 48 נמכר לג'והן דייד מבקלי שבמחוז קנט. המטוס נרשם על שמו במנהל התעופה האזרחית המלכותי הבריטי תחת סימן הרישום G-AKRS (תעודת רישום מס' 12154) בתאריך 21 בינואר 48. בסיסו של המטוס היה בשדה התעופה קרוידון, ותעודת כושר טיסה מס' 9972 הוצאה ב-9 באפריל 48.

המטוס הופעל ע"י חברת התעופה Air Enterprises שדייד היה בעליה. תעודת הרישום בוטלה ב-1 בפברואר 49, והמטוס נרשם מחדש באותו יום ע"ש החברה. הוצאה תעודת רישום חדשה מס' R1123 בשנה שלאחר מכן.

תעודת הרישום בוטלה  ב-1 באפריל 53 , וב-13 באפריל נרשם המטוס ע"ש חברת התעופה  Airwork בע"מ מלונדון. המטוס הוטס לבסיסו החדש בשדה התעופה של בלקבוש והופעל משם, ומאוחר יותר הופעל ע"י חברת התעופה Airwork Service Training LTD משדה התעופה של פרת'.


בשירות חברת Airwork

תעודת כושר הטיסה של המטוס פגה ב-3 בדצמבר 54 והיא חודשה ב-28 ביוני 56. תעודת הרישום בוטלה ב-4 במאי 60 כשהמטוס נמכר לוולטר ווסטובי מסקווירס גייט, שהיה בעליה של חברת התעופה Westair. המטוס נרשם על שמו בתאריך 13 במאי 60. רישום זה בוטל ב-12 באפריל 62 כשווסטובי מכר את המטוס לחברת התעופה בורנמות' אייר טקסי מהורן, שהיתה מוכרת בשם Bournair Ltd.המטוס נרשם על שמה בתאריך 23 במאי 62.

ב-14 בינואר 64 המטוס נמכר לחברת Piper products (Poole) Ltd מפול והמטוס נרשם על שמה בתאריך 16 בינואר, והופעל משדה התעופה בהורן. תעודת הרישום של המטוס בוטלה ב-20 ביולי 64 וב-5 באוקטובר 64 הוצאה תעודת רישום חדשה ע"ש חברת התעופה Tippers Air TransportLtd מהעיר סטראטפורד-אפון-איוון. המטוס הופעל משדה התעופה באגינטון. תעודת כושר הטיסה פגה ב-24 בפברואר 65 והמטוס קורקע.

תעודת הרישום בוטלה ב-28 באוגוסט 65 ותעודת רישום חדשה הוצאה ב-5 באוקטובר 64 ע"ש חברת התעופה Shackleton Aviation Ltd מלונדון. תעודת כושר הטיסה חודשה בתאריך 6 במאי 66 לאחר שהמטוס עבר שיפוץ כללי. המטוס נמכר ב-17 במאי 66 לברנרד ווילפרד הומן, ממידלסבורו, והמטוס נרשם על שמו בתאריך 23 במאי 66, והופעל משדה התעופה מידלטון סט ג'ורג' (כיום שדה דורהאם טיס ואלי).

ב-2 ביוני 68 המטוס נמכר לחברת התעופה Trent Valley Aviation Ltd מאיסט מידלנדס והמטוס נרשם על  שמה ב-15 באוקטובר 68. ב-26 בינואר 69 ניזוק בתאונה בהאפני גרין, תוקן וחזר לטיסה. תוקף תעודת כושר הטיסה פג שוב ב-7 בנובמבר 69, המטוס קורקע ומכר לחברת Arrow Air  Services Ltd משיפדהאם.המטוס נצפה בשדה התעופה קאסל דונינגטון ביוני 70, לאחר מכן הועבר לשדה סוואנטון מורלי ב-23 במרץ 70 ולאחר מכן לשדה שיפדהאם.

ב-24 בנובמבר 70 נרשם ע"ש רוברט וינסנט סנוק וניגל צ'רטר רייט, בעליה של חברת התעופה Toftwood Aviation Ltd משיפדהאם (שהיו גם בעליה של חברת Arrow Air) . תוקף תעודת כושר הטיסה פג ב-30 בדצמבר 71 ןהמטוס אוחסן בש"ת של שיפדהאם. במאי 77 נמכר לאספן המטוסים הבריטי רובס למפלו, שבתמורה למטוסים ישנים שאסף בישראל, בנה מחדש את מטוס הראפיד עבר מוזיאון חיל האויר (וגם את מטוס ההרוורד הצהוב).

טיסתו הראשונה של הראפיד נערכה ב-28 באפריל 78. הוא הועבר ארצה בטיסה בתאריך 20 במאי 78 כשהוא נושא את סימן הרישום הישראלי הזמני 4X-970. סימן הרישום הבריטי בוטל רק ב-29 בפברואר 84/


תא"ל (מיל') טרנר לפני עליה לטיסה על מטוס הראפיד, בסיס חצרים, 1993 (באדיבות מאיר ורובל)

במוזיאון חיל האויר נצבע עליו המספר 002 ולאחר מכן נצבע מחדש עם סימן הרישום המנדטורי VQ-PAR. הוטס ע"י מפקד המוזיאון תא"ל (מיל') יעקב טרנר ותוחזק ע"י צוות המוזיאון וצוות של חברת ארקיע. באחת מטיסותיו אירעה תקלה באחד ממנועיו וטרנר מאלץ לבצע נחיתת אונס. באחת מהביקורות שנערכו לו במוזיאון הוסר חלק קטן מהבד המצפה את אחת מכנפיו התחתונות ונתגלה שהעץ שממנו בנויה הכנף רקוב ללא אפשרות תיקון. חיל האויר ניסה לאתר בבריטניה כנפיים תחליפיות אך ללא הצלחה, והמטוס קורקע לתמיד ומוצב מאז בתצוגה הסטטית במוזיאון.

בתצוגה במוזיאון 15.5.15 (אבינעם מיסניקוב)
לייבסיטי - בניית אתרים