נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:D.H.89A דראגון ראפיד

יצרן: Brush Coachworks Ltd.בריטניה.

מספר יצרן:6895

שנת יצור:1945

מס' ח"א המלכותי: NR831

תולדות המטוס:

סופק  לחיל האויר המלכותי הבריטי כדגם דומיני 1  בתאריך 15 ביוני 45 TL לא נעשה בו שימוש כיוון שמלחמת העולם השנייה הסתיימה והוא יצא משירות ב-24 בספטמבר 45 , אוחסן במפעל השיפוץ של חברת דה הווילנד בוויטני והוצא למכירה כעודפים.

המטוס  אוזרח ,תעודת כושר אוירי מס' 7226 הוצאה לו ב-19 בספטמבר 45 והוא נמכר לרשות התעופה האזרחית ההולנדית Rijks Luchtvaart Dienst (או בקיצור RLD ) ב-24 בספטמבר 45 ונרשם במשרד  התובלה והאנרגיה  המלכותי ההולנדי ב-8 באוקטובר 45 (תעודת רישום מס' 372) והוקצה לו סימן הרישום PH-RAD. על גופו נצבעה הכתובת " Regeringsvliegdienst" (שירות התעופה המלכותי).שימש לטיסות נוסעים בתוך הולנד יחד עם מטוסי ראפיד אחרים.

כשחברת התעופה KLM התחילה לטוס בקוים הפנימיים עם מטוסי הדקוטה שלה, נמחק רישומם של מטוסי הראפיד במשרד התובלה והאנרגיה בתאריך 6 במאי 47. בסיוע בריטי הם נמכרו  לחברת התעופה East African Airways Corporation מניירובי שבקניה. מטוס זה קיבל את סימן הרישום VP-KED. במשך שנות הפעלתם בחברה, ועקב התנאים הפרימיטיביים, התרסקו 3 מהמטוסים ורק VP-KED שרד מפני שנמכר לחיל האויר הישראלי במאי 51.

הופעל בחיל האויר כמטוס תובלה קל עם מספר זנב 1306 . ב-27 בנובמבר 53 נמכר לחברת ארקיע, הוקצה לו סימן הרישום 4X-AEI ולאחר שיפוץ שבוצע לו  במכון הבדק בלוד בעזרת חלקים ממטוס 4X-ACH ומטוס  4X-ACU שניזוקו בתאונות, הופעל בטיסות פנים.


ראפיד 4X-AEI של ארקיע לאחר הגיעו לבריטניה בעקבות המכירה
 (Photo:AB,Brian Harris collection,Via G.Trussell)

נמכר לבעלים בבריטניה וסימן הרישום הישראלי בוטל בתאריך 19 באוגוסט 55. הוטס לבריטניה ב-11 באוגוסט 55 ונרשם (בטעות)  ב-22 באוגוסט 55 תחת סימן הרישום G-ADYL ע"ש  חברת Aeroservices Ltd מקרוידון. תעודת כושר טיסה הוצאה בתאריך 28 בנובמבר 55, וב-6 בפברואר 56 נרשם ע"ש חברת Mitchell Aircraft Ltd מפורטסמות', ולאחר מכן ע"ש פרדריק ג'ורג' פוקס מפיירוקס שכינה את המטוס "The Rover".



המטוס ניזוק  בנחיתה במנחת גראנד ריף שבדרום רודזיה ב-30 ביולי 57. תוקן בחברת סקייוורק בסיילסבורי בירת רודזיה בעזרת חלקים מראפיד VP-YNN והוחזר לבריטניה.

כשפג תוקפה של תעודת כושר הטיסה שלו ב-16 בדצמבר  58, אוחסן בש"ת פיירוקס ב-10 בדצמבר 58, הועבר ע"ג משאית  לש"ת לוטון ב-31  בינואר 62 לשיפוץ עתידי אבל נזנח שם ושימש כמקור לחלקי חילוף , סימן הרישום נמחק ב-28 במרץ 63  ולבסוף הועלה באש ונשרף ביולי 64.


סופו של מטוס
לייבסיטי - בניית אתרים