נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב.

פרטי המסוק:

דגם: 205A/A1

יצרן:בל הליקופטרס, פורת' וורת', טקסס, ארה"ב

מספר יצרן:30011


בל 041 של טייסת 123 בבסיס חצרים (באדיבות רענן וייס)

תולדות המסוק:

לאחר יצורו, נשא המסוק את סימן הרישום האזרחי האמריקאי השגוי N18090 מ-1 באפריל עד 16 במאי 68 , ולאחר מכן את סימן הרישום  N4007G שהוקצה ליצרן ב-16 ביולי 68  לצורך טיסות הניסוי והרישוי. סימן רישום זה בוטל ב-21 באוגוסט 68 לאחר שהמסוק יוצא לישראל עם תעודת כושר אוירי ליצוא מס'   E-89701 שהוצאה ב-19 באוגוסט 68. המסוק יוצא כדגם 205A אך עם מנוע לייקומינג T-53L-13A.

תעודת הכושר האוירי ליצוא שהוצאה למסוק ע"י רשות התעופה הפדרלית האמריקאית.

הגיע לחיל האויר ארוז בארגזי עץ , הורכב בבסיס תל נוף ולאחר טיסת מבחן  הוצב בטייסת 123 בבסיס חצרים. שימש לחילוצים, לתובלת כוחות חי"ר ולמרדפים. ב-12 במאי 76 נחת נחיתת חירום והתהפך לאחר שציר הפיתול בין הממסר הראשי לממסר הזנב התפרק.

המסוק לאחר התאונה ב-12 במאי 76 (באדיבות רענן וייס)

המסוק יצא משירות במשך שנת 81, ונמכר ע"י סיב"ט ב-20 בינואר 88 ללא מנוע ורכיבים לברנרד נאדיר, מנכ"ל חברת American Aircraft Components  Co מנורת' הוליווד שבמדינת קליפורניה בארה"ב, שעסקה בסחר בחלקי חילוף למטוסים. במכירה צויין דגם המסוק כ-205A-1. נאדיר מכר את המסוק לחברת Southwest Florida Aviation מפונטה גורדה שבמדינת פלורידה ב-26 ביוני 91.

חברת Southwest Florida Aviation שיפצה, שיקמה ומכרה מסוקי בל  מדגמים שונים ומכלולים שלהם לשוק האזרחי. היא בנתה מחדש את המסוק עם מנוע T-53L-13B, וב-15 ביולי 92 הוקצה לו במנהל התעופה האזרחית הפדרלית סימן הרישום N43162 לצורך טיסות הניסוי והרישוי.

ב-15 ביוני 92 נמכר לחברת  TAF Helicopters S.A  שבסיסה  בשדה התעופה סבאדל בספרד. הוא קיבל בספרד סימן רישום זמני EC-554    באותו יום וסימן הרישום האמריקאי בוטל יומיים אח"כ.

המסוק פורק, נארז בארגזים והועבר לספרד שם הורכב, וב-5 בפברואר 93 קיבל את סימן הרישום הקבוע EC-FQO.


בשירות חברת TAF בספרד,  (Photo:Javier Ortega Figueiral)

במאי 2004 נמכר לחברת המסוקים Centurian Helicopters מקלגרי שבקנדה. הוא קיבל שם סימן רישום קנדי C-GREU ב-12 במאי 04. ביולי 04 נמכר לחברת המסוקים Gemini Helicopters מהיי לבל שבמחוז אלברטה, ובספטמבר 06 לחברת Prism Helicopters מפיט מדואוז שבמחוז בריטיש קולומביה.

בנובמבר 11 נמכר שוב לחברת Gemini Helicopters, וממאי 12 מופעל בשירות חברת Advantage Helicopters. המסוק ספג נזק קל בתאונה בשדה התעופה של ורנון ב-29 באפריל 14 כשרוטור הזנב פגע בשרוול הרוח של השדה.


בשירות Advantage Helicopters (תמונה:John Olafson)

תודתנו לג'ורג' קונץ על עזרתו בפרטים
לייבסיטי - בניית אתרים