נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:TBM-3U אוונג'ר
 
יצרן:ג'נרל מוטורס (חטיבת איסטרן איירקרפט)מפעל נורת' טריטאון, מדינת ניו יורק,ארה"ב
 
מספר יצרן: 2094
 
מספר צי:Bu.69355
 
תולדות המטוס:
 
המטוס התקבל בחיל הים של ארה"ב כדגם TBM-3E בתאריך 2.2.45 וסופק בתאריך 4.2.45.שימש לציד צוללות מעל סיפון נושאת המטוסים "יורקטאון". לאחר מכן אוחסן  ולאחר מכן הוצב בטייסת VT-81. נכנס לשיפוץ בבסיס הצי סן דייגו ב-13.1.49 ולאחר מכן הוסב לדגם U לשימוש כללי. במאי 57 יצא משימוש ונמכר כעודפים כשבספריו רשומות 2174 שעות טיסה  והגיע לחברת סיסקו איירקרפט אינק. מלנקסטר שבקליפורניה. המטוס נרשם על שמה בשנת 1963 תחת אות הקריאה N7850C. לאחר מכן נמכר לחברת דזרט אויאיישן סרוויס מפניקס שבאריזונה, ובשנת 1966 עבר לבעלות חברת איירקרפט ספישליסטס ממסה שבאריזונה. בשנת 1967 נמכר לחברת אג אייר מדוס פאלוס בקליפורניה, שאחד מבעליה היה אגרון, אחד השותפים בחברת הריסוס "מרום".והשני R.E. HYDE שעל שמו היה רשום המטוס.
 
המטוס,שהוסב לריסוס בשלב כל שהוא הובא ארצה יחד עם שני מטוסים נוספים בשנת 1969 . חברת מרום זכתה בחוזה לריסוס ביוון, ותחת הרישום האמריקאי, המטוסים הוטס ליוון ע"י שלומי ברוש ז"ל וע"י סרג'ו גינזבורג, שהיה הטייס הראשי של מרום.
 
לאחר סיום החוזה הוחזרו המטוסים ארצה, יצאו משירות ונזנחו בהרצליה. בעקבות עיסקת ה"גאזל", שבה נמסר מסוק גאזל שנפל שלל במלחמת שלום הגליל לחברת מרום, שיפצה תמורתו החברה למצב טיסה מטוס סטירמן ומטוס הרוורד עבור מוזיאון ח"א, וכמו כן הועברו למוזיאון גם שנים ממטוסי האוונג'ר .
 
המוזיאון צבע את המטוס הזה בצבעים ובסמלים של חיל הים האמריקאי במלחמת העולם השניה והוא נמצא בתצוגה במוזיאון.
 
צולם  באוגוסט 2007 (יובל לפיד)
לייבסיטי - בניית אתרים