נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב ונעם הרטוך

פרטי המסוק:

דגם:
S.E.3130 אלואט II

יצרן: S.N.C.A.S.E.,צרפת

מספר יצרן:1223

תולדות המסוק:

בשנת 1958 נעשה בישראל נסיון חלוצי להפעיל טיסות נוסעים מסחריות במסוקים. היוזמה באה מצד יוסף שידלובסקי, בעל חברת המנועים "טורבומקה" שייצרה את מנועי האלואט, שייסד חברת תעופה בשם  "הליטוס" מכספו, לאחר שחברת ארקיע בדקה ומצאה שהענין כולו אינו כלכלי.

שידלובסקי לא קיבל את חוות הדעת של ארקיע שיחה קצרה בין שידלובסקי לשמעון פרס, מנכ"ל משרד הבטחון, פתרה את כל הבעיות. היות וארקיע היתה חברה ממשלתית באותה תקופה, נקראו מנהליה אל פרס והוסבר להם שיש חשיבות לאומית לשיתוף פעולה עם שידלובסקי, לפחות לתקופת נסיון של שנה.

ההסכם הסופי נחתם ב-26 במארס 1958, וסוכם כי ממשלת ישראל ושידלובסקי ישקיעו כל אחד 50% מהמניות, וארקיע תהיה החברה שתפעיל את המסוקים. יחד הקימו את "ארקיע-עליזה" עם שלושה מסוקי אלואט II שהגיעו ארצה בקיץ 1959.

את המסוקים הטיסו טייסים יוצאי טייסת המסוקים של חיל האויר, שעברו הכשרה במפעלי סיד אויאסיון בצרפת, הראשונים בהם היו אלברט עטר ואמיתי חסון ("שפן"), ועם הגעת המסוקים הגיע גם המדריך צרפתי פומה (פ – רפוייה). על אף שהחברה בצעה כמה מאות שעות טיסה בשנה הראשונה לקיומה, היא ספגה הפסדים כבדים, ובסוף 1960 הוחלט על סגירתה. בינואר  1961 הועברו המסוקים לחיל האויר

מסוק 4X-BAA נרשם במנהל התעופה האזרחית ע"ש ארקיע-עליזה ביוני 59. הועבר לטייסת החרב המתהפכת בח"א ושם קיבל את מספר הזנב 08. שימש לתובלת מפקדים, חילוצים וטיסות סיור עד שהתרסק באגם זוהר בתאריך 16.3.62. חולץ משם ושוקם. התרסק ונמחה בתאריך 23.4.64 בעת טיסת ניווט בגובה נמוך ובמהירות גבוהה באיזור בית ג'וברין.

 
לייבסיטי - בניית אתרים