נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:707-458
 
יצרן:בואינג,ארה"ב
 
מספר יצרן:18357
 
מספר קו יצור:272
 
מספר בלוק:4022
 
מספר תחזוקה
:LY0024


בואינג 4X-ATC נוחת על מסלול 28L בש"ת לונדון-הית'רו, אוגוסט 77
 
תולדות המטוס:
 
הוזמן ע"י אל על בפברואר 61. נגלל במפעל רנטון של בואינג בתאריך 18.1.62. ביצע את טיסת הבכורה בתאריך 9 בפברואר כשהוא נושא את אות הקריאה הישראלי 4X-ATC וסופק לחברה ב-15.2.62. הגיע ארצה ונכנס לשירות החברה לטיסות בקוים הבינלאומיים.

יוצא לטיסה מש"ת לוד בשנות ה-60 (צילום:מיכאל סנדר) בנתב"ג, סמוך ליציאתו משירות (צילום:מיכאל סנדר)

 
בינואר 66 קורקע בשל שביתה באל על, ב-14 במאי 67 השתתף בפינוי התיירים והאזרחים הזרים ערב מלחמת ששת הימים. המטוס יצא משירות בשנת 1978 ואוחסן בנתב"ג.
 
ב-1.4.79 שונה סידור המושבים מ-162 ל-185 והמטוס נכנס לשירות מחודש בחברת אל על בטיסות שכר. המטוס סיים את שירותו ב-29.1.80, הוכנס לאחסנה בנתב"ג ואות הקריאה בוטל.
 
באותו יום נרכש ע"י חברת התעופה זאיר איירו סרוויס בעבור 250,000 דולר. נשאר באחסנה בנתב"ג.בתאריך 10 בפברואר 80 נרשם בזאיר תחת אות הקריאה 9Q-CPM והועבר לנציגי החברה. הועבר לקינשאסה דרך ניירובי ארבעה ימים אחר כך, והוכנס לשירות בחברה.


9Q-CPM בשירות זאיר איירו סרוויס (Photo:Werner Fischdick)

 
ב-7.3.80 נחת בנתב"ג לצורך תחזוקה בתעשיה האוירית אך הוכנס לאחסנה .עד אז צבר המטוס 57,005 שעות טיסה. היות והחברה לא עמדה בתשלומים לאל על עבור המטוס, הוא הוחרם ביוני 81 .כשהתשלום הועבר במלואו לאחר כשנה, שוחרר והוטס לקינשאסה. בנובמבר 83 נרכש ע"י חברת התעופה וולף אויאיישן ואות הקריאה שונה ל-9Q-CWR. המטוס אוחסן בש"ת של קינשאסה כשבספריו רשומות 57,093 שעות טיסה.
 
בשנת 1984 נרשם על שמו של בעליה החדש של החברה, ריצ'ארד וויינס והמשיך לטוס. ב-31 ביולי 84 ניזוק בנחיתה בש"ת  איסירו-מטארי בזאיר, קורקע ואוחסן. הועבר לקינשאסה בדרך לא ברורה ופורק שם בינואר 86.

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים