נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:747-124F ג'מבו ג'ט

יצרן:בואינג,ארה"ב

מספר יצרן:19735

מספר קו יצור:64


ג'מבו 4X-AXZ נוחת בש"ת של לוס אנג'לס,מרץ 94 (Photo:Torsten Maiwald)


תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע"י חברת התעופה האמריקאית קונטיננטל איירליינס. הוא נגלל בתאריך 15.5.1970 ואת טיסת הבכורה ביצע ביום שישי, 17.7.70. המטוס נמסר לקונטיננטל בתאריך 12.8.70 כשהוא נושא את אות הקריאה האמריקאי N26863 ונכנס לטיסות בקוי  הנוסעים של החברה.

קונטיננטל מכרה את המטוס חזרה לבואינג ב-30.10.75 ובואינג הסבה אותו למטוס למטענים עבור ח"א הקיסרי האיראני שרכש אותו. המטוס קיבל מס' זנב 5-291 שהוחלף ל-5-8112.

ב-11.4.77 מכרה איראן את המטוס חזרה לבואינג וזו שיפצה אותו ורשמה אותו על שמה תחת אות הקריאה N8289V. בואינג מכרה אותו לחברת אל על ב-20.6.77 . המטוס נרכש ע"י אל על כתיגבור לצי מטוסי התובלה שלה ששימשו להטסת מטענים ויצוא חקלאי,  הופעל ע"י חברת הבת קאל תחת אות הקריאה 4X-AXZ.

הוחכר לחברת התעופה הלאומית הקולומביאנית אוויאנקה מ-21.7.81 ועד ל-2.7.82. בתקופת החכרה זו נשא המטוס רישום קולומביאני HK-2400X.


בשירות אויאנקה

המטוס הועבר ביולי 93 לתע"א לביקורת רבתית ולשיפוץ איזור החרטום. עקב שמישות נמוכה ושפל בתנועת המטענים הוחלט להוציאו משירות ואת טיסתו האחרונה שהיתה טיסת מטען מש"ת סחיפול באמסטרדם, ביצע בשירות קאל בתאריך 4.7.98. יצא סופית משירות במרץ 99 והרישום הישראלי בוטל ב-13.4.99. המטוס הוצא למכירה ע"י ע"י חברת התיווך האמריקאית ATASCO בבעלות איש העסקים שאול אייזנברג וכשלא נמצא לו קונה, פורק לגרוטאות בנתב"ג ביולי 99.
מסיע בש"ת של פרנקפורט, מאי 89 (Photo:Marc Lehman) בש"ת אמסטרדם-סחיפול,מרץ 98 (Photo:Javier Rodriguez)

 
לייבסיטי - בניית אתרים