נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:720-023B

יצרן:בואינג, ארה"ב

מספר יצרן:18013

מספר קו יצור: 120

מספר בלוק:1B010

מספר תחזוקה:AA0019


תולדות המטוס:

המטוס הוזמן  ע"י חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס ביולי 58. הוא נגלל במפעל רנטון  ב-5.3.60 כשהוא נושא את הרישום N7527A. ביצע את טיסת הבכורה בתאריך 13.4.60 וסופק לחברה ב-30.7.60 כשהוא נושא את הכתובת "707 Jet Flagship". המטוס כונה בחברה "Flagship Mississippi" והגיע לעיר פיניקס שבאריזונה בפעם הראשונה  ב-1.9.60 . זו היתה טיסת הנוסעים הסילונית הראשונה שהגיעה לפיניקס.

ב-25.7.61 הוחזר למפעל רנטון של בואינג לצורך הסבה לדגם B. הוחזר לחברה ב-18.8.61 כשחלק מהשינויים שבוצעו בו היו הוספת סנפיר בתחתית הזנב והחלפת המנועים למנועי טורבו-מניפה.חזר לשירות בקוי החברה.

יצא משירות ביולי 71 והוכנס לאחסנה בשדה התעופה של העיר טולסה שבמדינת אוקלהומה. ב-2.3.74 נרכש ע"י חברת התעופה הבריטית אינויקטה אינטרנשיונל, הועבר לשיפוץ בבואינג ואז הוספה אנטנת HF בראש מיצב הכיוון. נרשם בבריטניה תחת אות הקריאה G-BCBB.

ב-30.4.74 הוחכר לחברת התעופה סומלי איירליינס, ושם כונה "Mohammed Siyad Barre" על שמו של נשיא המדינה.בתוך תקופת ההחכרה, נרכש ע"י  חברת התעופה טמפאייר אינטרנשיונל ב-12.9.74.אות הקריאה הבריטי הוחלף באות הקריאה הסומלי 6O-SAU בנובמבר 75, והמטוס הוחזר לטמפאייר במאי 76.

ב-11 במאי 76 הוחכר לחברת התעופה דטה-מוזמביק, רישומו הוחלף ל-C9-ARG והוא הועבר מלוטון לרומא בדרך למוזמביק.לאחר שלושה ימים נרכש ע"י חברת סטנהופ הבריטית , המשיך בהחכרה לחברת דטה אך רישומו הפך שוב ל-G-BCBB.הוחזר לרשות חברת סטנהופ בתום תקופת ההחכרה ב-27.8.76, ובאותו יום הוחכר שוב, והפעם לחברת התעופה הבריטית מונארך ונכנס לטיסות בקוי החברה. ב-5.3.77 הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה אייר ציילון, ורישומו הוסב ל-4R-ACS, אולם הועבר לחברה רק לאחר חודש.ב-9.7.77 נצבע בצבעי אייר ציילון.


בשירות אייר ציילון (Photo:Yrjo Makela)


ב-4.12.77 הוחזר לידי מונארך, זו רכשה אותו מידי סטאנהופ, ורישומו חזר להיות G-BCBB.בפברואר 78 הוחכר לחברת התעופה סייפרוס איירוויז עד 1.4.78.המטוס המשיך בטיסות בשירות חברת מונארך עד שיצא משירות באוקטובר 81 והוחנה בש"ת לוטון.

חברת השכר הישראלית מעוף רכשה את המטוס ב-26.10.81 כשבספריו רשומות 45,850 שעות טיסה ו-22,150 מחזורי התעייפות.המטוס הוטס לנתב"ג, קיבל את אות הקריאה הישראלי 4X-BMB והחל בטיסות שכר ליעדים באירופה בשירות החברה. ב-12.9.82 הוחכר לאל על עד דצמבר 82.ביוני 84 כבר צבר 50,143 שעות טיסה.

את טיסתו האחרונה בשירות החברה שנסגרה בצו בית המשפט ביצע בתאריך 2.11.84 בנתיב באזל-מינכן-נתב"ג, ולאחר מכן אוחסן בשדה. בדצמבר 85 נרכש ע"י התעשיה האוירית.שימש כמטוס ניסוי, בין היתר לניסויי הטיסה של מכ"מ מטוס הלביא, עד שיצא משירות עקב מצבו כשבספריו רשומות 50,876 שעות. את טיסתו האחרונה ביצע למוזיאון חיל האויר כשגלגליו בחוץ , נחת בשלום על המסלול בחצרים ונגרר למוזיאון.מאז  מאוחסן במוזיאון כשהוא נושא את המספר 010 ואת אות הקריאה 4X-JYG.


4X-BMB בשירות מעוף




 




 
לייבסיטי - בניית אתרים