נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב


פרטי המטוס

דגם: C-47B-30-DK


יצרן: דגלס


מספר יצרן: 16283/33031


מס' חא"א: 44-76699

תולדות המטוס

המטוס יוצר ע"י מפעל דגלס בעיר אוקלהומה סיטי לפי חוזה AC-2032,וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי בתאריך 7 באפריל 1945.הועבר לח"א המלכותי הבריטי במונטראל תחת מספר סידורי KN503 בתאריך 13.5.45,והוצב בפיקוד האויר של דרום מזרח אסיה ב-28.5.45.עם סיום מלחמת העולם ה-2 הועבר ליח' אחזקה 33 בבריטניה בתאריך 6.11.46ולאחר מכן ליח' אחזקה 22 ב-9.12.46.

הוכרז כעודפי מלחמה והועבר למכירה ב-9.4.47.נמכר לחיל האויר הצרפתי ב-2.2.49 וקיבל שם את המספר הסידורי 476699.שירת בטייסת GT2/61 ולאחר מכן בטייסת GB1/25 עם אות קריאה FRASV,בטייסת GT2/62 עם אות קריאה FRAZD ממרץ עד ספטמבר 53,בטייסת GT2/64 עם אות קריאה FRBFB ממאי עד אוקטובר 54,בטייסת GT2/61 עם אות קריאה FRAOE במאי 55,בטייסת GT1/52 ביולי 55,בטייסתGT3/62 עם אות קריאה FRASE באפריל 56,ביחידה EITA 341 בינואר 57,ביחידה GLA 48 בדצמבר 57,ביחידה ELA 56 עם אות קריאה FSCOD במאי 62.

נמכר לחיל האויר ב-27.1.67,קיבל את המספר 037 ואת אות הקריאה 4X-FNW.שירת בגף דקוטה של הטייסת הבינלאומית.בתאריך 21.5.70 הועבר לחברת נתיבי נפט תחת אות קריאה אזרחי 4X-DCB וביצע טיסות לאבו רודס שבסיני.

עם החזרת סיני למצרים והפסקת פעילות חברת נתיבי נפט ב-31.3.77,הוחזר לחיל האויר בתאריך 3.2.78 קיבל את המספר 042 ואת אות הקריאה הצבאי 4X-FMJ,שירת במסגרת טייסת הדקוטה.

(באדיבות רענן וייס)

לכשהוצאו מטוסי הדקוטה משירות והחלו להמכר למפעילים זרים,הוטס המטוס לחצרים ואוחסן במוזיאון חיל האויר כשמצבו הולך ומתדרדר.
בשלב מסויים פרקו ממנו את אחד ממנועיו לטובת מטוס קטלינה שעמד להגיע ארצה ונתקע בצרפת בגלל בעיות מנוע.

מיקום

נמצא במוזיאון חיל האויר

דקוטה 042 במוזיאון חיל האויר (צילום:יצחק גרשמן)
לייבסיטי - בניית אתרים