נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:
C-47A-DL

יצרן:דגלס, מפעל לונג ביץ', קליפורניה, ארה"ב

מספר יצרן:19400

מס' חא"א:42-100937

תולדות המטוס:

סופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב בתאריך 7.1.44. הוצב בח"א השמיני ב-9.3.44. . הופעל מבריטניה ע"י טייסת 98 של להק ההצנחה ה-440 וכונה Sweet Phyllis . בעת מבצע "מארקט גארדן"-הפלישה להולנד, הוטס במשימת הצנחה ע"י הקברניט איימוס אי. וואג, ע"י טייס המשנה דיוויד דה קו,ומהנדס הטייס ווילפרד שומן באחד מימי חודש ספטמבר 44, פגע במטוס פגז נ"מ גרמני בקליבר 37 מ"מ. הפגז חדר לתא הנווט והתפוצץ, וגרם לפציעתם של שני צנחנים. המשימה הושלמה והמטוס חזר לבסיסו.


תמונת המטוס המראה את פגיעת פגז הנ"מ הגרמני (באמצע האות Y)

הוחזר לארה"ב ב-2.9.44, הוערז כעודפים ונמסר לרשות למכירת נכסי המלחמה ב-30.10.45.

נרכש ע"י חברת סטרטופרייט מווינדזור לוקס שבקונקטיקט ונרשם על שמה כמטוס אזרחי תחת אות הקריאה NC61190 בשנת 1947. נמכר ל-וו.ה. ווינקפאר ג'וניור בנובמבר 49.

המטוס נרכש, הגיע ארצה והוכנס לשירות טייסת הפילים תחת מס' זנב 1406. בנובמבר 62 הועבר לתעשיה האוירית ואז נרשם על שמה תחת אות הקריאה 4X-AON.

נמכר לח"א של לאוס  בדצמבר 66 והופעל שם תחת מס' הזנב 100937. בשנת 1967 הועבר לקמבודיה. הופעל שם משדה התעופה של פנום פן בירת קמבודיה ע"י חברת "אייר אמריקה" שהיתה חברת תעופה שהפעילה סוכנות הביון האמריקאית ועשרות מטוסיה ביצעו אלפי גיחות תובלה, הצנחת סוכנים ועוד, בכל רחבי דרום מזרח אסיה בימי מלחמת ויאטנם. במסגרת זו נפגע מפגז נ"מ במרץ 73 שפער חור בקוטר 100 מ"מ בכנף שמאל.

 גילו המתקדם של המטוס והלחות ששוררת באיזור עשו את שלהם, ובאוקטובר 73 תוקן בבסיס פוצ'נטונג נזק בתחתית גוף המטוס שנגרם בשל קורוזיה.  עם התקדמות כוחות החמר רוז' הוברח לתאילנד ביוני 74 והוכנס לאחסנה בבסיס ח"א התאילנדי אודרון. הועבר לידי ח"א של תאילנד תחת מס' זנב B.L2-48/18  ב-28.11.75.

בתאריך 15.3.78 בבסיס ח"א התאילנדי דון נוק כשל המנוע השמאלי  לאחר ההמראה .בוצעה נחיתת אונס שבה המטוס ניזוק קשות ויצא משימוש. הורד ממצבת ח"א התאילנדי בתאריך 30.3.78.

 
לייבסיטי - בניית אתרים