נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:
C-47B-30-DK

יצרן:דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 16345/33093

מס' חא"א: 44-76761

תולדות המטוס:

יוצר לפי חוזה AC-2032 במפעל דגלס באוקלהומה סיטי. סופק לזרוע האוירית של צבא ארה"ב בתאריך 18.4.45. הוזמן ע"י חיל האויר האוסטרלי בהזמנה מס' 2415, והיה הראשון מבין 10 מטוסים בהזמנה, שהועברו לחיל האויר המלכותי האוסטרלי במאי 45,ושם הופעל תחת מספר הזנב A65-93 בכנף 37 מה-5 במאי 45. למטוס הוצמד אות קריאה ברדיו VHRFJ ב-9 במאי 45.


דקוטה A65-93 של כנף 86 (Photo:Luke Briant via ADF Serials)

הוצב בטייסת 37  באותו יום, וסומן בקוד OM-J. עבר תאונה בתאריך 1 באוגוסט 45 כשכן הנסע השמאלי קרס כשהמטוס חנה. הועבר לכנף 86, לאחר מכן ליחידת המחקר והפיתוח של ח"א האוסטרלי בבסיס הניסויים וומרה, ומשם לכנף 91 שהיתה מוצבת ביפן. במלחמת קוריאה הופעל ע"י טייסת התובלה מס' 30. ב-8 בפברואר 60 יצא משירות ונמכר לחברת אאירו אקוויפמנט אוף אוסטרליה. נרשם ע"ש החברה תחת אות הקריאה VH-CDC בתאריך 8.3.60, וכחודש אחר כך נמכר לחברת אויאיישן סיילס אוף אוסטרליה לסחר במטוסים.

המטוס נרכש עבור חיל האויר הישראלי והגיע לשיפוץ במכון הבדק של התעשיה האוירית בלוד, ונרשם ע"ש התע"א תחת אות הקריאה 4X-AOB לצורך טיסות הניסוי בתאריך 11.12.60 לצורך הפעלה בחיל האויר הישראלי אך  לאחר השיפוץ הועבר לבעליו החדשים-ח"א של פורטוגל  ב-25.5.61, ושם הוטס עם מס' הזנב FAP-6156 בטייסת 81 שהיתה מוצבת בשדה התעופה של ליסבון וטסה לגווינאה-ביסאו בעת המלחמה שם. הועבר לח"א של גווינאה-ביסאו בשנת 1974 וכנראה שהופעל שם תחת אות הקריאה CR-GBO  ע"י חברת התעופה המקומית ביסאו איירווייז. יצא משירות.



 
לייבסיטי - בניית אתרים