המיג 23

טייס חיל האויר הסורי,רס”ן בסאם עאדל בן ה-34 גמר אומר לערוק לישראל.בבוקרו של יום רביעי,11 באוקטובר 1989 יצא לגיחת אימונים עם בן זוג מבסיס ח”א הסורי בליי.לאחר כמה דקות טיסה שבר לפתע והתרחק מבן זוגו עד שניתק קשר העיין ביניהם.

הוא הפנה את מטוסו לעבר גבול ישראל וכשהוא מודע לאמ”טים, הנמיך את המטוס לגובה של 50 מטר מעפ”ש וטס מהר.כשחצה את הגבול, סגר את מכשיר הקשר של המטוס.

כ-20 דקות לאחר ההמראה,בשעה 11:10, הנחית עאדל את מטוס המיג 23 שלו במנחת מגידו שליד כביש הסרגל בעמק יזרעאל,בהפתעה גמורה.הוא עצר את המטוס,פתח את החופה,התנתק מחגורות המושב והמצנח,ירד מהמטוס והכריז באזני אלה שניגשו אליו שהוא רוצה לערוק ופניו אינם למלחמה.

המטוס לאחר נחיתתו במגידו

מטוס המיג הובל בתובלה קרקעית לבסיס רמת דוד ולאחר מכן הועבר ליחידת האחזקה האוירית של חיל האויר בתל נוף, המהווה את דרג השיפוץ למטוסים ולמסוקים (דרג ד’) במסגרת מערך האחזקה של חיל האויר.הוא הוכנס לאחד מהמוסכים של בית המלאכה לשיפוץ מטוסי כנף קבועה ושם גובש צוות מוותיקי הבי”מ ומערך האחזקה בחיל שלמד את מערכות המטוס וגיבש  תכנית לאחזקתו.  המטוס כונה בחיל האויר “רץ המרתון”.

לאחר שהמטוס טופל והורץ,הועבר למרכז ניסויי הטיסה של ח”א .טייס הניסוי הראשי של ח”א באותה תקופה,סא”ל עופר ספרא,תודרך ע”י רס”ן עאדל והמריא לטיסת הבכורה שלו בתאריך 29 בינואר 1990.סא”ל ספרא ביצע כ-18 טיסות ניסוי וקרבות אויר מול מטוסי הקרב של החיל,וגם השתתף במפגן האוירי באחד מטקסי סיום קורס טייס ולאחר מכן מטוס המיג קורקע והועבר לאחסנה בתעשיה האוירית.

לאחר זמן מה הועבר לתצוגה במוזיאון חיל האויר בחצרים,שם הוא נמצא כיום.

לקריאה נוספת:

המאמר “מיג-23 הטייסים מדברים” מאת סא”ל עופר ספרא,טייס הניסוי של המיג-ביטאון חיל האויר מס’ 73,אפריל 1990

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
אייל
אייל
8 months ago

המקרה זכור לי היטב כבעל תפקיד ביב”א 506. סיפור מעניין נוסף הוא שמספר שנים אחרי העריקה ערבים ישראלים חשדו בתושב בקה אל גרביה שהוא אותו בסם עאדל הטייס שערק.הם תכננו לחטוף אותו ולהסגיר אותו לסוריה אך הם נעצרו ע”י המשטרה

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x