נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

הקדמה
 
מטוס הערבה היה המטוס הראשון מתיכנון התעשיה האוירית שנכנס ליצור סדרתי. התיכנון המוקדם של המטוס החל באמצע שנת 1965, ויעדיו היו מטוס לנוסעים ולמטען בעל תכונת המראה ונחיתה קצרה, בעל יכולת להמריא ולנחות ממסלולים משובשים ובעל יכולת לשאת 25 חיילים או מטענים. כדי להשיג את היעדים הללו המתכננים היו צריכים להתפשר על תכונות המהירות והמשקל של המטוס. גוף המטוס תוכנן בצורת חבית כשחלקו האחורי נפתח הצידה ב-90 מעלות על-גבי צירים כדי לאפשר העמסת ציוד. מוטת הכנף שלו היתה ארוכה, בעלת ספוילר ושטח גדול, וזנבו מורכב משני מנורים ומיצב כיוון כפול, בעלי שטח גדול, בדומה לזה של מטוס התובלה הצרפתי נוראטלס שהופעל באותה עת ע"י טייסת הפילים?, לצורך היגוי נוח ובטוח במהירויות נמוכות. זאת לאחר שבתחילה תוכנן זנב כפול על מנור אחד המתחבר לגוף המטוס.
 
לאחר שנקבעה ואושרה צורתו הסופית של המטוס, נבנה דגם שנשלח לניסויי מנהרת רוח אצל יצרנית המטוסים הבריטית BAC, ושם אומתו החישובים האוירודינמיים ושופרה תצורתם הסופית של המדפים.
 
באותו זמן הוחל בתכנון מבנה המטוס, הכנת שרטוטי היצור ובניית כלים ומקבעים. לאורך תקופת בניית אב הטיפוס שנמשכה כ-3 שנים, הוכנסו שינויים בתכנון שנבעו מבעיות התאמה בין החלקים.
 
אב הטיפוס הראשון ירד מפס היצור ב-21 ביולי 1969, והמריא לטיסת הבכורה ב-27 בנובמבר 1969. אב הטיפוס הוצג לקהל הרחב רק לאחר 20 טיסות ניסוי. הוא כלל, נוסף לשני הטייסים, מהנדס טיסה וטכנאי האחראי על הפעלתם של מכשירי המדידה והרישום שמילאו את תא המטען.
 
אב הטיפוס השני טס לראשונה ב-8 במאי 1971. רישוי מנהל התעופה הפדרלי האמריקאי ניתן למטוס באפריל 1972. (TC No.A32EU) היצור הסתיים בשנת 1988 לאחר שיוצרו יותר מ-90 מטוסים.
 
דגמי המטוס:

ערבה 101 - הדגם הראשוני. לא נכנס ליצור סדרתי אך היה הבסיס לכל הדגמים הבאים. מנועי PT6A-27.
 
ערבה 101B - מטוס לשימושים אזרחיים. שווק בארה"ב כמטוס מטען וכמטוס מאסף (קומיוטר), והיה שונה מהדגם הראשוני בסידור המושבים הפנימי: במטוס הותקנו 19 מושבים, וכן היה מצויד במנועים חזקים יותר מדגם PT6A-36, כדי לקבל את הרישוי האמריקאי שונו במטוס משקלי ההמראה והנחיתה כדי שיתאימו לחוקת האויר הפדרלית המיוחדת SFAR 41C.
 
ערבה 102 - למטוס זה היו 3 תצורות שונות: לנוסעים עם 20 מושבים בסטנדרט של חברות תעופה, נוסעים אקזקיוטיב עם 12 מושבים ומטוס למטען, כולל דגם שיכול לפעול כבית חולים נייד ודגם לפינוי הכולל בתוכו סידור ל-12 אלונקות ושני חובשים.
 
ערבה 201 - מטוס לשימוש צבאי. רוב ה-70 מטוסים שיוצרו היו מדגם זה שיוצא למדינות רבות. המטוס נושא צוות של שניים, וכן עד 24 חיילים חמושים או 16 צנחנים ושני משלחים, או 2.5 טון מטען. ישנה אפשרות לחמש את המטוס במגוון של חימוש בהתאם לצורך.
 
ערבה 202 - הדגם האחרון, המצוייד בכנפוני קצות כנף. כמו כן יש בכנפי המטוס גדרות להצמדת שכבת הגבול, וגוף ארוך יותר. טס לראשונה בשנת 1976. במטוס הוספה גם מערכת חמצן לצוות וכן מנוע עזר APU.
 
נתוני המטוס:
 
גוף: בעל חתך עגול. חלקו האחורי ניתן לפתיחה לצורך העמסה.
זנב: בעל מיצב כיוון כפול, מפוצל (מעל ומתחת למנור) נתמך על 2 מנורים היוצאים מאחורי המנועים, מיצב והגה הגובה מחברים את שני המנורים והזנב
כנף: עילית, ישרה, בעלת יחס הצרה גבוה ומיתר קבוע. לכנף דיהדרל של 1.5 מעלות, מיתר ממוצע של 2.090 מטר והיא נתמכת ע"י סמוכות.
מנועים בדגם 101B: שני מנועי טורבופרופ מדגם PT6A-36 תוצרת פראט אנד וויטני קנדה. מנוע זה מפתח 750 כ"ס להמראה ולטיסה מתמשכת.
מדחפים: תוצרת חברת הרצל. טבור דגם HC-B3TN-3D, להבים דגם T10282HR או T10282HRB או T10282R או T10282RB. המדחפים הם בעלי פסיעה משתנה והפיכה וניתנים להנצה. קוטרם 4.015 מטר.
דלק: הדלק המתאים למטוס הוא, לפי נתוני היצרן, JP-1 ,JP-4 או JP-5. המטוס נושא 765 ליטר במיכל שמאל וכמות דומה במיכל ימין. להפעלה בטמפרטורות של מתחת לאפס, יש להוסיף תוספים נגד הקרחה לפי המלצת היצרן.
שמן מנוע: השמן המתאים למטוס הוא, לפי נתוני היצרן MIL-L-7808 בכמות 5.8 ליטר למנוע.
 
משקלים (דגם 101B):
 
משקל ריק תפעולי: 3371 ק"ג
משקל המראה מירבי: 5670 ק"ג
משקל נחיתה: 5670 ק"ג
מטען משתלם מירבי: 2 טון

ביצועים: (בגובה פנה"י, יום רגיל, במשקל המראה מירבי)
 
מהירות מירבית מותרת Vmo:170 קשר
מהירות להפעלת מדפים Vfe:120 קשר
מהירות תמרון Va: 145 קשר
מהירות שליטה מינימלית Vmc:70 קשר
מהירות הזדקרות, מדפים מעלה, מנועים כבויים: 137 קמ"ש
מהירות הזדקרות, מדפים מטה, מנועים כבויים: 105 קמ"ש
מהירות הזדקרות, מדפים במצב המראה, כח מנועים להמראה: 101 קמ"ש
מהירות שיוט מירבית בגובה 3040 מ': 337 קמ"ש
ריצת המראה: 180 מ'
ריצת המראה לגובה 15 מ'-305 מ'
ריצת נחיתה: 120 מ'
ריצת נחיתה מגובה 15 מ'-265 מ'
שיעור נסיקה, שני המנועים בכוח מירבי: 522 מ'/ד'
שיעור נסיקה, מנוע אחד בכוח מתמשך מירבי: 135 מ'/ד'
תקרת טיסה, שני המנועים בכח נסיקה מירבי: 8700 מ'
תקרת טיסה, מנוע אחד בכוח מתמשך מירבי: 3400 מ'
טווח עם כמות דלק מירבית, במהירות שיוט בגובה 3040 מ', רזרבות ל-30 דקות: 2000 ק"מ

מימדים

אורך: 13.03 מ'
מוטת כנפיים: 20.96 מ'
גובה: 5.21 מ'
שטח כנפיים: 43.68 מ"ר
בסיס גלגלים: 4.62 מ'
מפסק גלגלים:4 מ'
אורך התא: 3.87 מ'
רוחב תא מירבי: 2.33 מ'
גובה תא מירבי: 1.75 מ'
רוחב הרצפה: 1.85 מ'

דלתות:
 
דלת תא מטען: גובה: 1.75מ' רוחב: 2.33 מ'
דלת נוסעים: גובה: 1.57 מ' רוחב: 1.62 מ'
דלת צוות (בצד ימין של תא הטייס): גובה: 0.93 מ' רוחב: 0.48 מ'
חלונות: 0.33 X 0.31 מ'

ההיסטוריה של המטוסים שיוצרו:

מספר יצרן: 0001 אב טיפוס לניסויים קרקעיים.
 
מספר יצרן: 0002 דגם: 101 אב טיפוס. אות קריאה: 4X-IAI טיסה ראשונה: 27.11.69 התרסק ליד טול כרם בעת ניסוי פירפור ב-19 בנובמבר 1970. בעת התאונה היו לו 110 ש"ט ו-92 גיחות.
 
ערבה 4X-IAI בטיסת ניסוי
 
מספר יצרן: 0003 דגם: 101 אות קריאה: 4X-IAA טיסה ראשונה: 8.5.71 היה מטוס ההדגמה של התע"א. הוסב לדגם 201. בתקופת מלחמת יוה"כ גוייס לח"א ב-21 באוקטובר 73. הופעל תחת אות קריאה 4X-FDA הוחזר לתע"א ב-30.10.73 .
 
ערבה 4X-IAA בסלון האוירי בפריס
 
מספר יצרן: 0004 דגם: 101A טיסה ראשונה: 7.3.72 אות קריאה: 4X-IAB הופעל ע"י היחידה לשירותי תעופה של חברת נתיבי נפט להטסת עובדים לשדה הנפט באבו-רודס מאוגוסט 1973. גוייס לח"א במלחמת יוה"כ בתאריך 15.10.73. הוחזר לתע"א ב-30.10.73, שימש לניסויי טיסה ובין היתר טס ללא חנייה לאתיופיה ביוני 72 לשם הדגמה. ביולי 72 הוטס להדגמה ב-14 ממדינות מרכז אמריקה. הוסב לדגם 201 ונמכר לח"א של גואטמלה. סופק בתאריך 22.2.77 מספר זנב:FAG-897 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה יצא משירות ואוחסן.
 
ערבה 4X-IAB בעת הדגמת העמסת מטען צבאי בפתח ההעמסה האחורי (באדיבות אורן רוזן) בשירות צבא גואטמלה (Photo:Peter Garwood)
 
מספר יצרן: 0005 דגם: 201 אות קריאה:4X-IAC היה מיועד למכירה לח"א מקסיקו בפברואר 1973 אך נמכר לניקרגואה כ-AN-BIR. לאחר מכן נמכר לח"א המקסיקני. הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה תחת מס' זנב 2001. התרסק במחוז קוליאקן ב-26.2.94, שישה הרוגים.
 
מספר יצרן: 0006 דגם: 201 אות קריאה:4X-IAD נמכר לח"א של ניקרגואה בשנת 1980. אות קריאה AN-BIR ומס' זנב FAN419 ששונה ל-223. ב-14 באוגוסט 1982 לאחר המראה מש"ת אוגוסטו סאנדינו במנגואה סטה לימין והתרסק.
 
מספר יצרן: 0007 דגם: 201 אות קריאה:4X-IAE נמכר לצבא מקסיקו בשנת 1973. מספר זנב: BRE-02 אות קריאה: XC-GAX. מופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה .
 
מספר יצרן: 0008 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAF נמכר לצבא מקסיקו ב-31.8.73. מספר זנב: BRE-03 אות קריאה: XC-GEB הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה .
 
מספר יצרן: 0009 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAG גוייס לח"א במלחמת יוה"כ, נשא את המספר 19. הוחזר לתע"א ב-30.10.73. נמכר לצבא מקסיקו בינואר 1974. מספר זנב: BRE-04 אות קריאה: XC-GEC הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.
 
מספר יצרן: 0010 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAH נמכר לצבא מקסיקו. סופק ב-10 באפריל 1973. מספר זנב: BRE-05 אות קריאה: XC-GED הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה .
 
מספר יצרן: 0011 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAJ נמכר לצבא אקוודור. נראה בטיסת ההעברה בש"ת פרסטוויק  בתאריך 26.7.74. מס' זנב: T-201. התרסק 19.11.79.
 
ערבה 4X-IAJ בטיסה
 
מספר יצרן: 0012 דגם: 201 אות קריאה: 4X-IAK נמכר לצבא אקוודור. סופק בתאריך 28.7.74. מספר זנב: T-202 .
 
מספר יצרן:0013 דגם:201 אות קריאה:4X-IAL נמכר לצבא אל סלוודור. סופק בתאריך 10.12.74.מס' זנב:FAS-801 . נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 98. הוחזר לתע"א לשיפוץ ולבסוף הועבר לבסיס נבטים, כחלק ממוזיאון מערך התובלה המתהווה שם.
 
מספר יצרן: 0014 דגם:201 אות קריאה:4X-IAM נמכר לצבא אל סלוודור. מס' זנב:FAS-802. נמכר לח"א של גואטמלה בשנת 94,מס' זנב 087.
 
ערבה FAS-802 של להק התובלה של צבא אל סלוודור, בסיס אילופנגו, 1993
 
מספר יצרן:0015 דגם:201 אות קריאה:4X-IAN הוחכר לח"א בתקופת מלחמת יוה"כ.אות קריאה 4X-FDB.נמכר לצבא אקוודור בתאריך 23.3.75 . מס' זנב T-203
 
מספר יצרן:0016 דגם 201 אות קריאה 4X-AIO אב הטיפוס של דגם 202.נמכר לחברת הליקויל קולומביה וסופק בתאריך 19.8.82 תחת אות קריאה HK-2870X.נמכר ל-CP-1946.הוחזר לארץ במאי 85 וסומן 4X-AIO. נראה בשנת 96 בש"ת של גואטמלה סיטי בצבעים אזרחיים.עם כנפיים וזנב של ערבה 0027.
 
ערבה 4X-IAO בעת ששימש כמטוס הדגמה של התע"א
 
מספר יצרן:0017 דגם:201 אות קריאה 4X-IAP נמכר לח"א של אל סלוודור מס' זנב:FAS-803 סופק 23.4.75 . נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 98.
 
ערבה FAS-803 של ח"א אל-סלוודור
 
מספר יצרן:0018 דגם:201 אות קריאה 4X-IAQ נמכר לח"א של אל סלוודור מס' זנב FAS-804 סופק 9.6.75 . נמכר לשימוש אזרחי בגואטמלה בשנת 98.
 
 
מספר יצרן:0019 דגם:201 אות קריאה:4X-IAR נמכר לח"א של אקוודור מס' זנב:T-204.סופק 27.6.75 ניזוק קשות בתאונה בבסיס פסטאזה-של ב-27.6.95 לאחר שירד מהמסלול בעת נחיתה וכן הנסע הקדמי קרס.נמכר לח"א אקוודור.הופעל תחת מס' זנב AEE-204.למטוס דווחה תאונה ב-17.9.05 אך נראה בקיטו למחרת ללא פגע.
 
ערבה EE-204 של צבא אקוודור
 
מספר יצרן:0020 דגם:201 אות קריאה 4X-IAS נמכר לחיל הים של אקוודור מס' זנב:ANE-402 סופק:8.8.75 התרסק ליד ארומה,מנאבי שבאקוודור 8.6.88 . בתאונה נהרגו מפקד ח"א של אקוודור וכמה גנרלים.
 
מספר יצרן:0021 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAT נמכר לח"א בוליביה.סופק בתאריך 12.9.75.מס' זנב:TAM-75 .
 
מספר יצרן:0022 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAU נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 3.10.75. מס' זנב:FAG-808 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
 
מספר יצרן:0023 דגם: 201 אות קריאה 4X-IAV נמכר לח"א של אקוודור מס' זנב:T-205 סופק ביולי 75.התרסק ליד מקאס,מורונה סנטיאגו שבאקוודור 25.3.91 .
 
מספר יצרן:0024 דגם: 201 אות קריאה:4X-IAW נמכר ח"א בוליביה.סופק בתאריך 28.7.75. מס' זנב TAM-76 . הופעל ע"י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה התרסק בג'ונגל בעת בטיסה מש"ת קמירי לאינטגואזורנדה בתאריך 2.3.76.המטוס נמצא יומיים אח"כ.19 הרוגים .
 
מספר יצרן:0025 דגם:201 אות קריאה 4X-IAX נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 12.11.75. מס' זנב: FAG-816 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה .
 
מספר יצרן:0026 דגם:201 אות קריאה 4X-IAY נמכר לח"א בוליביה.סופק בתאריך 28.10.75. מס' זנב:TAM-77 הופעל ע"י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה התרסק 16.3.77 .
 
מספר יצרן:0027 דגם:201 אות קריאה 4X-IAZ נמכר לצבא גואטמלה.ופק בתאריך 10.1.76. מס' זנב: FAG-824 סופק בתאריך 10.1.76. הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה .ניזוק בתאונת נחיתה בפופטון בשנת 1981 . הגוף נראה מאוחסן בגואטמלה סיטי בנובמבר 99.הכנפיים והזנה בועברו למטוס מס' יצרן 016.
 
מספר יצרן:0028 דגם:201 אות קריאה 4X-IBA נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 5.2.76. מס' זנב: FAG-832.מופעל ע"י Esc De Transport.מבסיס לה אורורה.עדיין בשירות בשנת 2008.
 
 
ערבה FAG-832 בסכמת הצביעה הראשונה  ערבה FAG-832 בלה-אורורה,2008
 
מספר יצרן:0029 דגם:201 אות קריאה 4X-IBB נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 14.2.76. מס' זנב: FAG-840 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
 
מספר יצרן:0030 דגם:201 אות קריאה 4X-IBC נמכר לח"א בוליביה.סופק בתאריך 16.1.76. מס' זנב TAM-78.הופעל ע"י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה.
 
מספר יצרן:0031 דגם:201 אות קריאה 4X-IBD נמכר לח"א הונדורס וסופק בתאריך 21.2.76. מס' זנב FAH-316 ב-9.1.01 ירד מהמסלול בעת נחיתה עם רוח זנב חזקה בפלאסיוס.כן נסע ימין וסמוכת כנף ימין נקרעו מגוף המטוס.מצב שמישותו כיום אינו ידוע.
 
מספר יצרן:0032 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBE נמכר לצבא בוליביה.סופק ב-2.3.76. מס' זנב:TAM-79 הופעל ע"י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה
 
מספר יצרן:0033 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBF נמכר לצבא גואטמלה וסופק ב-16.3.76.מס' זנב:FAG-848 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.
 
ערבה FAG-880 של צבא גואטמלה (Photo:Steve Homewood)
 
מספר יצרן:0034 דגם:201 אות קריאה:4X-IBG נמכר לח"א הונדורס מס' זנב:FAH-317 סופק בתאריך 20.3.76.הוצא משירות באוקטובר 96 ופורק לחלפים.
 
ערבה FAH-317 של צבא הומדורס (Photo:Heber A.Doblado Perez)
 
מספר יצרן:0035 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBH נמכר לח"א מקסיקו סופק ב-26.8.76.מס' זנב BRE-08 אות קריאה XC-BIY הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.מס' הזנב הוחלף ל-3008.
 
מספר יצרן:0036 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBI נמכר לח"א מקסיקו וסופק בספטמבר 76.מס' זנב BRE-06 אות קריאה XC-BIW הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.מס' הזנב הוחלף ל-3006.
 
מספר יצרן:0037 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBJ נמכר לח"א מקסיקו וסופק בספטמבר 76.מס' זנב BRE-09 אות קריאה XC-BIZ הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.מס' הזנב הוחלף ל-3009.
 
מספר יצרן:0038 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBK נמכר לח"א של גואטמלה וסופק ב-9.5.76מס' זנב FAG-856 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה
 
ערבה FAG-856 של צבא גואטמלה
 
מספר יצרן:0039 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBL נמכר לח"א מכסיקו וסופק בתאריך 10.8.76.מס' זנב BRE-07 הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.
 
מספר יצרן:0040 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBM נמכר לח"א מקסיקו וסופק ב-12.8.76.מס' זנב BRE-10 אות קריאה XC-BOA הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.מס' הזנב הוחלף ל-3010.כיום שייך לממשלת מכסיקו. מופעל ע"י UTEAAM
 
מספר יצרן:0041 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBN נמכר לחיל הים של ארגנטינה וסופק במאי 78.הופעל תחת אות קריאה LV-PZU ע"י משרד התעופה האיזורי של סאלטה.אות הקריאה הפך ל-LV-MHP בתאריך 15.4.78 .משמש לפינוי חולים ופצועים 
 
ערבה LV-MHP  של משרד התעופה האיזורי מחוז סאלטה (Photo:Robert Demandl)
 
מספר יצרן:0042 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBO נמכר לח"א בוליביה וסופק ב-30.6.76 מס' זנב:TAM-80 הופעל ע"י להק התובלה 72 מבסיס טרינידד-טניאנטה .
 
מספר יצרן:0043 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBP .נראה בש"ת פרסטוויק בניסויי הקרחה במרץ 78.נמכר לחברת אומני איירקרפט באוקטובר 80 כ-VR-CAF.לאחר מכן נמכר בנובמבר 92 לחברת אויאסיון דה צ'יאפאס כ-XA-LON. כיום שייך לח"א מכסיקו.
 
ערבה 4X-IBP בטיסת ההעברה.צולם בש"ת של רייקיאוויק,איסלנד (Photo:Eggert Norddahl)
 
מספר יצרן:0044 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBQ נמכר לחיל הים של אקוודור .סופק בתאריך 26.5.77 מס' זנב ANE-234 התרסק בתאריך 29.4.79 בעת תרגיל UNITAS ליד הכפר סן מתיאו בחבל מנאבי.
 
מספר יצרן:0045 דגם:201 אות קריאה 4X-IBR נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 10.7.76. מס' זנב:FAG-864 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה .התרסק 29.4.79
 
מספר יצרן:0046 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBS נמכר לחברת התעופה Linea Aerea CATA תחת אות קריאה LV-PIJ.סופק בספטמבר 80.אות הקריאה הוחלף ל-LV-OLS.ב-5.6.03 נרשם בארה"ב תחת אות קריאה N302CL ע"ש חברת OWL AEROSPACE INC מהעיר נורת' מיאמי ביץ' בפלורידה. המטוס מחכה לרישוי.
 
ערבה N302CA במיאמי
 
מספר יצרן 0047 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBT נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 28.9.76. מס' זנב:FAG-872 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה.יצא משימוש.נראה בפירוק בגואטמלה סיטי ב-2.12.06
 
ערבה FAG-872 של צבא גואטמלה
 
מספר יצרן 0048 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBU נמכר לצבא גואטמלה.סופק בתאריך 9.10.76. מס' זנב:FAG-880 הופעל ע"י טייסת התובלה מבסיס לה אורורה. יצא משימוש.נראה בפירוק בגואטמלה סיטי ב-2.12.06
 
ערבה FAG-880 של צבא גואטמלה
 
מספר יצרן 0049 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBV נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה,סופק ב-8.3.79.מס' זנב GN-7952 .
 
מספר יצרן 0050 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBW נמכר לחיל הים של ונצואלה ב-15.8.79 מס' זנב YV-MAR-3 . כיום שייך למשרד להגנת הסביבה ואוצרות הטבע
 
מספר יצרן 0051 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBX נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה,מס' זנב3GN-795.סופק 8.3.79.התרסק בעת נחיתת אונס תאריך 23.7.79 במתאוס רידג',ונצואלה.
 
מספר יצרן 0052 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBY נמכר ל- DIGAM / Linea Aerea Misionera תחת אות קריאה LV-PAP שנרשם בדצמבר 78 והוחלף ל-LV-MRR בינואר 79.יצא משימוש בשנת 1990 . נמכר לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE בשנת 2001 .נמכר לח"א המכסיקני בשנת 2002.המטוס בשירות.
 
ערבה LV-MRR  בש"ת ע"ש חורחה ניוברי,בואנוס איירס,יוני 93
 
מספר יצרן 0053 דגם: 201 אות קריאה 4X-IBZ נמכר ל- DIGAM / Linea Aerea Misionera תחת אות קריאה LV-PAR שנרשם בדצמבר 78 והוחלף ל-LV-MRS בינואר 79.יצא משימוש בשנת 1990.נרשם בארה"ב תחת אות קריאה N30682 ע"ש חברת OWL AEROSPACE בשנת 2001 ונמכר לח"א של מקסיקו בשנת 2002,מספר זנב 3015. מופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה המטוס היה בשירות כשנראה בשנת 2007 .
 
מספר יצרן 0054 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICA נמכר לחברת YPF ARGENTINA.אות קריאה LV-PBN ממרץ 79 שהוחלף ל-LV-MRX.המטוס פגע בהר בטיסת נוסעים לא סדירה במזג אויר גרוע מהאי נווארינו בתאריך 21.11.79 והתרסק.8 נהרגו.
 
מספר יצרן 0055 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICB נמכר לחברת YPF ARGENTINA.אות קריאה LV-PBO ממרץ 79 .נמכר לחברת TAPSA ואות הקריאה שונה ל-LV-MRY .המטוס נמכר בשנת 2002 לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE ופורק לחלפים.
 
מספר יצרן 0056 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICC נמכר לח"א תאילנד מס' זנב 40456,קוד BTL7-1/25.הופעל ע"י טייסת 404,כנף 4 מבסיס ת'אקלי משנת 1980 עד 1993,לאחר מכן ע"י טייסת 605,כנף 6 בסיס דון מואנג עד שנת 2003,וכיום ע"י טייסת 402 .
 
מספר יצרן 0057 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICD נמכר לח"א תאילנד מס' זנב 40457 ,קוד BTL7-2/25 הופעל ע"י טייסת 404,כנף 4 בסיס ת'אקלי,משנת 1980 עד 1993,ולאחר מכן משנת 1993 עד 2003 ע"י טייסת 605,כנף 6,בסיס דון מואנג,כיום ע"י טייסת 402 .
 
מספר יצרן 0058 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICE נמכר לח"א תאילנד מס' זנב 40458,קוד BTL7-3/25 הופעל ע"י טייסת 404,כנף 4,בסיס ת'אקלי משנת 1980 עד 1993,ע"י טייסת 605,כנף 6 בסיס דון מואנג עד 2003,וכיום ע"י טייסת 402.
 
מספר יצרן 0059 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICF נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAA.הופעל ע"י כנף האויר מבסיס מאנזיני.יצא משימוש בשנת 2006. הגוף מאוחסן במאנזיני.
 
ערבה 3D-DAA של צבא סוואזילנד (Photo:Bob Adams)
 
מספר יצרן 0060 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICG נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAB הופעל ע"י כנף האויר מבסיס מאנזיני.התרסק בעת טיסת הדגמה בסונגה שבסוואזילנד בתאריך 15.1.80.אנשי הצוות דייב לוין ואלי מור נהרגו.ועדת החקירה קבעה שהטייס פנה פניה חדה לאחר ההמראה ובגובה נמוך ובשל כך המטוס התרסק.
 
מספר יצרן 0061 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICH נמכר בשנת 1979 למנהל התעופה של מחוז האי טיירה דל פואגו בארגנטינה.נרשם תחת אות קריאה LV-PCP בתאריך 2.8.79.הופעל ע"י חברת קאיקן לינאס אאראס משנת 92.אות קריאה זה הוחלף ל-LV-MTP . כיום בבעלות מנהל התעופה של האי טיירה דל פואגו.
 
ערבה 0061 .צולם בנובמבר 04  (Photo:Juan Pablo De Marini)
 
מספר יצרן 0062 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICI נמכר לצבא ונצואלה,וסופק בתאריך 26.2.80מספר זנב EV-8012.התרסק בתאריך 24.10.99 בטיסה במז"א גשום בסן קרלוס.המטוס המריא מש"ת לה קרלוטה-פרנסיסקו מירנדה ויעדו היה ש"ת אקאריגואה.6 הרוגים.
 
 
 ערבה EV-8012 (מימין) וערבה EV-8014 של צבא ונצואלה,מרץ 80 (Photo:Martin Stephen)
 
מספר יצרן 0063 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICJ נמכר לצבא ונצואלה,סופק ב-26.2.80.מספר זנב 4EV-801  שהפך ל-EV8014
 
מספר יצרן 0064 דגם 201 אות קריאה 4X-ICK נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מס' זנב GN-7960.סופק בתאריך 26.1.80.בתאריך 28.2.90, לאחר המראה מש"ת לה קרלוטה בקרקאס פגע בקו מתח גבוה (או באנטנה),והתרסק לתוך עצים.
 
מספר יצרן 0065 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICL נמכר לח"א קולומביה,מס' זנב FAC-951 סופק בתאריך 12.3.80.ניזוק בנחיתה בפוארטו ראנדון בתאריך 2.6.82 ויצא משימוש.
 
מספר יצרן 0066 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICM נמכר לח"א קולומביה,מס' זנב FAC-952 .הועבר לקולומביה דרך פרסטויק..מס' הזנב שונה ל-FAC-1952.מופעל ע"י Esc De Combat. בשירות בשנת 2008 .
 
ערבה FAC-1952 של ח"א קולומביה
 
מספר יצרן 0067 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICN נמכר למנהל התעופה של מחוז פורמוסה בארגנטינה אות קריאה LV-POA אות הקריאה שונה ל-LV-ASZ . המטוס נמכר בשנת 2002 לחברה האמריקאית OWL AEROSPACE ופורק לחלפים.
 
מספר יצרן 0068 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICO נמכר לח"א קולומביה,מס' זנב FAC-953 סופק ב-14.3.80 והוטס דרך איסלנד.מס' הזנב שונה ל-FAC-1953. יצא משירות בבוגוטה .
 
ערבה FAC-953 של ח"א קולומביה
 
מספר יצרן 0069 דגם: 102 אות קריאה 4X-ICP נמכר ל-XA-DUG ולאחר מכן לחברת AVIACSA תחת אות קריאה XA-MIS . כיום בשירות ח"א מכסיקו.
 
מספר יצרן 0070 דגם: 102 אות קריאה 4X-ICQ נמכר לצבא סוואזילנד רישום 3D-DAB הופעל ע"י כנף האויר מבסיס מאנזיני.התרסק בתאונת המראה בשנת 2004 בדרום מזרח סווזילנד כשהמריא עם הגאי כיוון נעולים.גרוטאת המטוס נמצאת בש"ת מאנזיני.
 
מספר יצרן 0071 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICS נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מס' זנב GN-8168 התרסק בתאריך 5.5.06 בטיסה מש"ת פוארטו אייקוצ'ו לקרקאס,29 ק"מ מהיעד.5 הרוגים.
 
מספר יצרן 0072 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICT הוצג בסלון האוירי בלה בורז'ה ביוני 81.גוייס לחיל האויר בעת מלחמת שלום הגליל.הוחכר לחיל האויר בשנת 1983 אות קריאה 4X-JUA ומס' זנב:101.נכנס לשירות קבוע בחיל האויר.המטוס יצא משירות,אוחסן בנתב"ג ולבסוף נמכר לחברת Owl Aerospace האמריקאית ופורק.
 
ערבה 101 על המסלול בטייסת
 
מספר יצרן 0073 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICU הועבר לחברת הבת של התע"א בארה"ב IAI INC. הוטס לשם דרך ברינדיזי ופרסטוויק וקיבל שם את אות הקריאה N525MW ב-23.2.81.המטוס הגיע לקי ווסט שבאלבמה בתאריך 18.3.81 .נמכר לחברת קונסולידייטד איירקרפט ביוני 81,וזו החכירה אותו לחברת איירספאר בתאריך 30.6.81.בפברואר 82 עברה הבעלות לרוברט מ.טרי בעל חברת קונסולידייטד שהחכיר אותו שוב לאיירספאר עד אפריל 83.לאחר מכן הושכר לחברת התעופה קומט איירלינס ביולי 83.
 
ערבה N525MW בשירות Airspur
 
המטוס עבר לבעלות בנק לאומי בסניף ניו יורק בדצמבר 83 וזה השכיר אותו לחברת התעופה נורת אמריקן איירלינס ב-22.5.84.לאחר מכן נמכר בדצמבר 85 לחברת ווסטליס איירקרפט,וזו השכירה אותו לחברת התעופה קראון אייר עד דצמבר 87.באוגוסט 88 נמכר לחברת וורלד-ווייד טכנולוג'י מפנמה,וזו מכרה אותו לחברת התעופה טרנספורטס איירומאר המקסיקנית,והמטוס קיבל שם את אות הקריאה XA-RAA .לאחר מכן נמכר לחברת אינטרקאמביו קומרסיאל בשנת 88 ואות הקריאה שונה ל-XA-FBN. נמכר לח"א מכסיקו.מופעל תחת מס' זנב 3011 ע"י טייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה
 
מספר יצרן 0074 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICV. הועבר לחברת הבת של תע"א בארה"ב ונרשם שם תחת אות קריאה N601AE.נמכר למפעיל בפנמה ובשנת 88 נמכר לחברת אינטרקאמביו קומרסיאל.הופעל בתחילה תחת אות קריאה XA-RAB ששונה אח"כ ל-XA-FPO.בתאריך 14.2.04 נמכר לח"א של מכסיקו.מופעל מבסיס סנטה לוצ'יה תחת מספר זנב 3012.
 
מספר יצרן 0075 דגם: 101B אות קריאה 4X-ICW הועבר לחברת הבת של התע"א בארה"ב IAI INC. וקיבל שם את אות הקריאה N701AE ב-1.11.81.נמכר לחברת איירספאר באותו חודש.זו החכירה אותו לחברת BLT ליסינג עד ל-5.5.83.הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה נורת' אמריקן איירלינס באוקטובר 83 והחזירה אותו בשנת 86.לאחר מכן נמכר לחברת וורלדוויד טכנולוג'י מפנמה באוגוסט 88,לאחר מכן נמכר לחברת טרנספורטס איירומאר וטס תחת אות קריאה XA-FPP.לאחר מכן עבר לבעלות חברת אינטרקאמביו קומרסיאל ואות הקריאה שונה ל-XA-FPP.
 
מספר יצרן 0076 דגם: 101B אות קריאה 4X-CUA סופק לחברת איירספאר ונרשם בארה"ב תחת אות קריאה N801AE בפברואר 82.הוחכר לחברת BLT ליסינג עד ל-5.5.83.הוחכר בחכירת משנה לחברת נורת אמריקן איירלינס באוגוסט 83 עד 1986.נמכר לחברת וורלדוויד טכנולוג'י מפנמה באוגוסט 88 ולאחר מכן לחברת טרנספורטס קומרסיאל והופעל שם תחת אות קריאה XA-RAD,לאחר מכן עבר לבעלות חברת אינטרקאמביו קומרסיאל תחת אות קריאה XA-FPQ.נמכר לח"א מקסיקו מס' זנב 3014 הופעל בטייסת 301 מבסיס סנטה לוצ'יה.
 
מספר יצרן:0077 דגם:101B אות קריאה 4X-CUD נמכר לחברת אייר ליבריה וסופק במאי 84 תחת אות קריאה EL-AJG . יצא משירות בשנת 90.
 
מספר יצרן:0078 דגם:101B אות קריאה:4X-CUJ סופק לחברת אייר ליבריה תחת אות קריאה EL-AJH ביוני 84.התרסק בהמראה מש"ת סאאסטאון ב-8.10.89.
 
מספר יצרן:0079 דגם:101B אות קריאה:4X-CVA נמכר לחברת התעופה אייר ליבריה ביוני 84 תחת אות קריאה EL-AJI,אך לא נמסר היות והחברה לא עמדה בפרעון התשלומים.נרשם ע"ש התע"א כ-4X-CUU.הושכר לחברת סנונית מנובמבר 89 עד מרץ 91.שימש לטיסות משדה דב לקריית שמונה,ולטיסות שכר מזדמנות בארץ ובחו"ל.אות הקריאה שונה ל-4X-CST במרץ 91.לבסוף נמכר לח"א של ונצואלה ב-10.7.91 מספר זנב FAV-8595 . המטוס ניזוק בתאונה ב-23.4.94.
 
ערבה 4X-CST  בטיסת ההעברה לונצואלה
 
מספר יצרן:0080 דגם: 101B גוייס לח"א בעת מלחמת שלום הגליל. הוחכר לחיל האויר בשנת 1983 מס' זנב 303 ואות קריאה 4X-JUC. נכנס לשירות קבוע בחיל האויר. יצא משירות, אוחסן בנתב"ג ולבסוף נמכר לחברה האמריקאית Owl Aerospace ופורק לחלפים.
 
מספר יצרן:0081 דגם: 201 אות קריאה 4X-CUP נמכר לממשלת קמרון תחת אות קריאה TJ-AAS.סופק בינואר 86.
 
מספר יצרן:0082 דגם:201 אות קריאה:4X-CUQ נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה .מס' זנב P2-021 סופק במרץ 85 .
 
ערבה P2-021 של צבא פפואה וגינאה החדשה
 
מספר יצרן:0083 דגם:201 אות קריאה 4X-CUR נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה .מס' זנב P2-022 סופק במרץ 85 .
 
 
מספר יצרן:0084 דגם:201 אות קריאה:4X-CUS נמכר לצבא פפואה וגינאה החדשה מס' זנב 3 P2- 02 סופק במרץ 85 .
 
מספר יצרן:0085 דגם: 201 .
 
מספר יצרן:0086 דגם: 201 אות קריאה 4X-ICR נמכר לח"א אקוודור,סופק בשנת 81.מס' זנב T-206.
 
מספר יצרן:0087 דגם: 101B אות קריאה 4X-CUT נמכר לצבא ונצואלה מס' זנב:EV9047.אוחסן מתאריך 28.10.98 בש"ת קראקס מטרופוליטן.
 
מספר יצרן:0088 דגם:201 אות קריאה:4X-CUG נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מספר זנב GN-8575.סופק בנובמבר 88 .
 
מספר יצרן 0089 דגם: 201 אות קריאה 4X-CUH נמכר למשמר הלאומי של ונצואלה.מספר זנב:GN-8576 .
 
מספר יצרן:0090 דגם:201 אות קריאה :4X-CUG נמכר לצבא ארגנטינה.מספר זנב:AEE-T-206 סופק בתאריך:3.3.92 .
 
מספר יצרן:0091 דגם:201 אות קריאה 4X-CUH נמכר לצבא אקוודור.מס' זנב:E-207,סופק במאי 92 מס' זנב שונה ל-AEE-207
 
ערבה 4X-CUH בתערוכת התעופה בנתב"ג (מיכאל סנדר)

 מספר יצרן:0101 אב הטיפוס לדגם 202.לשעבר מטוס מס' יצרן 0086.אות קריאה 4X-ICU.גוייס לח"א בעת מלחמת שלום הגליל.נשא אז את אותות הקריאה 4X-JCU ו-4X-FDB.הוחכר לחיל האויר.נשא אות קריאה 4X-JUB.הוכנס לשירות קבוע בח"א באוקטובר 83 .נשא תחילה את מס' הזנב 202 ולאחר מכן מס' 203.הוצג לקהל הרחב במסדר כנפיים בחצרים ב-19.7.84.הוסב בארה"ב לנשיאת ציוד אלקטרוני.נמצא בתצוגה במוזיאון חיל האויר.
ערבה 203 במוזיאון ח"א (באדיבות אורן רוזן)
 
מספר יצרן:0102 דגם:202 אות קריאה:4X-CVC נמכר לצבא ונצואלה.מס' זנב:EV-8118 סופק ב-14.8.81 .
 
ערבה EV-8118 של צבא ונצואלה מסיע  בש.ת. פרסטוויק בלונדון
 
מספר יצרן:0103 דגם:202 אות קריאה:4X-CVD נמכר לצבא ונצואלה.מס' זנב:EV-8119 סופק ב-14.8.81 .
 
מספר יצרן:0104 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס' זנב 205 ואות קריאה 4X-FDD הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע"י טייסת הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג.נמכר לח"א של אל סלוודור.שופץ בתע"א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-07N.הגיע לש"ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 .
 
מספר יצרן:0105 דגם:202 אות קריאה:4X-CUH הופעל ע"י חברת עייט.נמכר לקמרון תחת אות קריאה-TJ-XC0A .
 
מספר יצרן:0106 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס' זנב 209 ואות קריאה 4X-JUE. הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע"י טייסת הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג .
 
ערבה 209 מאוחסן בנתב"ג,ספטמבר 09 (צילום:נעם מנשה)

מספר יצרן:0107 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס' זנב 211 ואות קריאה 4X-JUF. הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע"י טייסת הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג.נמכר לח"א של אל סלוודור.שופץ בתע"א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-08N.הגיע לש"ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 .
  
מספר יצרן:0108 דגם:202 נמכר לחיל האויר.מס' זנב 212 ואות קריאה 4X-JUG. הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות.הופעל ע"י טייסת הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג.
 
מספר יצרן:0109 דגם: 202 נמכר לחיל האויר,מס' זנב 215 ואות קריאה 4X-JUH.הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע"י טייסת  הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג.
 
מספר יצרן: 110 דגם: 202 אות קריאה: נמכר לחיל האויר,מס' זנב:217 ואות קריאה 4X-JUI.הוטס לארה"ב ושם הורכבו בו מערכות אלקטרוניות למשימות מיוחדות. הופעל ע"י טייסת הערבה ולאחר שיצא משירות אוחסן בנתב"ג.נמכר לחיל האויר של אל-סלוודור. שופץ בתע"א והועבר כשהוא נושא את אות הקריאה הזמני YS-09N.הגיע לש"ת אילופנגו בתאריך 21.12.08 . 
 
ערבה 217 בטיסה ערבה YS-09N צולם בזמן טיסות הניסוי לאחר השיפוץ בתע"א
 
 
 

 


 

 

לייבסיטי - בניית אתרים