נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם:SO.4050 ווטור IIA

יצרן:סוד אויאסיון,צרפת

מספר יצרן 61

טיסה ראשונה:18.5.57

מספר ח"א הצרפתי: 26
 
ווטור 26 (הדמיית מחשב)

תולדות המטוס
 
המטוס עזב את מפעל סוד אויאסיון בתאריך 19.2.58 והשתתף בניסויי חימוש בטרם הועבר לידי חיל האויר הישראלי.הוטס ארצה ע"י דני שפירא ונחת בתאריך 26.7.58. נכנס לשירות בטייסת אבירי הצפון ברמת דוד.השתתף  בגיחות הטייסת במלחמת ששת הימים ובין היתר הוטס במלחמה לתקיפת ש"ת בני סואף,תקיפת ש"ת אינשאס,תקיפת ש"ת קהיר מערב, תקיפת אמנעה מזרחית לגשר בנות יעקב,תקיפה בואדי קוריה,תקיפות אמנעה בצפון,תקיפות באיזור ביר גפגפה ובאיזור המיתלה.

מעיון בהיסטורית התחזוקה של המטוס עולה כי :

ב-20 באפריל 59 בעת טיסה נשמעה באזניות הטייס אזעקת לחץ משאבות דלק לחץ נמוך. הטייס הפעיל הזנת דלק צולבת וחזר לנחיתה.

ב-31 במאי 59 ירד המטוס מהמסלול .

ב-12 ביולי 60 נפגעה כנפו ביציאה לא זהירה מדת"ק. 

ב-28 ביוני 60 נפגע מנ"מ.

ב-25 באוקטובר 70, התפוצץ מנוע ימין בהעלאת סל"ד לקראת המראה.

 
ווטור 26 מסיע בדרך לתקיפה חמוש בבידונים 1300 ליטר,בפצצות בתא הפצצות וב-2 פצצות נפל"מ מתחת לכנפיים (מקור:The Vautour pages)

יצא משרות באפריל 1971 ובספריו רשומות 776:15 שעות טיסה והועבר לבסיס ח"א ברפידים, שם הועמד יחד עם מטוסי ווטור אחרים כמטוס דמה. לאחר מכן הועבר לתצוגה בתצוגת המטוסים של ביה"ס הטכני בחיפה ומשם לבסיס רמת דוד בו הוצב בסוף שנת 78 בכניסה לטייסת אבירי הצפון.

המטוס נושא כיום שני מספרי זנב שונים. מצידו האחד - את המספר הנכון - 26, ומצידו השני - את המספר השגוי 20.

 
טייסי טייסת אבירי הצפון בצילום קבוצתי מתחת למטוס. תוי הפנים טושטשו על ידנו למניעת זיהוי
צולם ביוני 2011
צולם ביוני 2011


 
לייבסיטי - בניית אתרים