נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: ווטור IIN

מס' יצרן: 4

מספר ח"א צרפתי 301

טיסה ראשונה:10.10.56
 
(ציור:עמוס דור)

תולדות המטוס

המטוס היה הראשון שיוצר מדגם N לקרב בכל מזג אויר.הועבר בתאריך 7.2.57 למרכז ניסויי הטיסה של חיל האוויר הצרפתי (CEV) בבסיס ברטיני לניסויים במכ"מ ה-DRAC-32 "סיראנו" שיועד למטוסי המיראז'.נשא שם את הקוד o30-OL ,שימש גם לניסויי ירי של רקיטות, תותחים וגם לניסויי הטיל מאטרה R-511 נמכר לחיל האוויר הישראלי והועבר לרשותו במאי 1964, תמורת מטוס מס' 69 שהוחזר לצרפת, והועבר ארצה ע"י טייס צרפתי. בניגוד למטוסי ווטור אחרים, למטוס זה היה טווח גדול מהרגיל, כתוצאה מהתקנת מכלי דלק נוספים בתא הפצצות. כמו-כן, הותקנה במטוס מערכת קשר חדישה, כוונת ירוט של מיראז' בתא הטייס וציוד ניסוי בתא הנווט. הוא שימש בתעשיה האוירית במהלך שנת 1965  לטיסות ניסוי של מכ"מ ה"קומביין" שהיה גירסה משופרת של מכ"מ הווטור שפיתחה התעשיה האוירית.

ווטור 301 בחיל האויר הצרפתי
 
עם הגיעו לארץ עם טייס צרפתי, הועבר אל מפעל "בדק" של התעשיה האוירית. היות והמטוס צוייד במנועים מדגם אטאר 101D-3 דרשו הצרפתים לקבל חזרה את מנועי המטוס. המנועים פורקו ונשלחו לצרפת, והמטוס הודמם לתקופה ממושכת .לאחר מכן,שימש בתעשיה האירית לניסויי טיסה של מכ"מ ה"קומביין" שהיה גירסה משופרת של מכ"מ הווטור אותו פיתחה התעשיה האוירית. לאחר שהסתבר שהמכ"מ לא נותן את התוצאות המקוות נסגר הפרוייקט.

שרות בחיל האוויר 

בנובמבר 1966, נקלט המטוס בטייסת 110 בבסיס רמת דוד והוכשר לנשיאת מיכל צרפתי ללוחמה אלקטרונית תוצרת חברת CSF בצרפת שנועד ליצור חסימה אלקטרונית למכ"מ של סוללות טילי הנ"מ מסוג SA-2 .המיכל כונה  בחיל האויר "יבלת". מיכל ל"א זה היה הראשון מסוגו שהופעל על-ידי חיל האוויר, והמטוס נשלח על-ידי חיל האוויר לטיסות "גיהוץ" על מנת לעוור את מערכות המכ"ם של סוללות טילי SA-2 בפתיחת ובמהלך מלחמת ששת הימים כשהנווט מפעיל את מערכת החסימה. בסיומה של אחת מטיסות אלה - כאשר חזר לנחיתה - ירד מהמסלול עקב תקלת כן נסע והושבת עד לאחר המלחמה. ביולי 67 הועבר לתעשיה האוירית לניסויי טיסה של מכ"מ קומביין משופר.

לאחר שנפל ווטור מס.31 ששימש לצילום,הופסקו ניסויי הטיסה של המכ"מ המשופר,והותקן בשנת 1968 בתא הפצצות של ווטור 70  מארז מצלמות K-38 ובתא התותחים בוצעו שינויים להתקנת מצלמת תרמיל או מושל.קופסאות הבקרה של המצלמות מוקמו בתא הנווט ובתא הטייס מוקמו מוני הסרט שלהן.ההסבה הושלמה באוגוסט 68. מאוחר יותר המטוס צוייד בטילי א"א שפריר 1 ולאחר מכן בטילי שפריר 2 להגנה עצמית.

מעיון בהיסטורית התחזוקה של המטוס עולה כי:

 בתאריך 8 ביוני 70 נפגע מנ"מ

המטוס הוצא משירות באפריל 1970 ובספריו רשומות 1015:05 שעות טיסה והועבר לאחסון. באפריל 1972 הוצא סופית משרות, ואוחסן ברמת דוד, בעקבות יוזמתו של מפקד הבסיס אל"מ זוריק, לאיסוף ושימור מטוסי העבר של חיל האויר. בסופו של דבר הועבר האוסף לבסיס חצרים  והיווה שם את היסוד להקמת מוזיאון חיל האויר. 
 
ווטור 70 בתצוגה בימיו הראשונים של מוזיאון ח"א בחצרים
 
 
 המטוס כפי שנראה היום במוזיאון

---
לייבסיטי - בניית אתרים