נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

חברת מעוף נתיבי אויר  הוקמה בשנת 1969 בידי חברה להנדסה שעסקה בתכנון הכביש בין אילת לאופירה. לצורך הטסת עובדיה ומהנדסיה לאיזור רכשה החברה מטוס ססנה 172 , ובתחילת שנת 1973 מכרה אותו ורכשה מטוס דו מנועי מדגם P-68 ויקטור תוצרת החברה האיטלקית פרטנאוויה.

החברה נרכשה בינואר 74 ע"י יצחק גדיש ושותפיו רמי ברק ואלפרד אינדיק. החברה התפתחה ורכשה מטוסים קלים נוספים. אותם הפעילה לטיסות תיור מעל ירושלים ולטיסות מסחריות שונות, אימון טייסים בביה"ס לטייס שפתחה, ואפילו הטיסה את מטוס הפייפר קאב שבבעלותה כמטוס מטרה לאימוני נ"מ (ירי "יבש"). 

החברה פתחה מוסך בש"ת הרצליה שהוכר כמכון בדק לאחזקה עצמית עם הגדר מלא לגוף מלא והגדר מנוע מוגבל. היא עסקה בצילום אויר והשכרת מטוסים, וכן  ביצוג חברות תעופה זרות המפעילות טיסות שכר לישראל ומתן שירותי קרקע לחברות אלה. ביה"ס לטיסה של החברה נסגר באפריל 77.

בתחילת שנות ה-80 , לאחר מאבקים משפטיים חריפים וממושכים נגד מדיניות משרד התחבורה, קיבלה החברה אישור להפעלת טיסות שכר והיתה חברת התעופה הישראלית הראשונה שהפעילה טיסות שכר מוזלות מנתב"ג ליעדים באירופה.מטוסי החברה היו מדגם בואינג 720B.

יצחק גדיש היה המיסד, בעל השליטה ודירקטור בחברה, ובחברת "מעוף צ'רטר 1".לחברת מעוף  היו חברות בנות בשם "מעוף טורס" שפעלה בגרמניה, "גוליבר רייזן" שפעלה במינכן "גוליבר רייזן" שפעלה בפרנקפורט, ו"מעוף איירליינס" שפעלה באנגליה. רשיון מפעיל נחתם בתאריך 15.6.81 .

ב-2 בנובמבר 84  הפסיקה החברה מלפעול לאחר שהטיסה כ-220,000 נוסעים בשלוש שנות קיומה  וגדיש  הגיש לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לפירוק החברות מרצון, היות והפכו לחדלות פירעון, בגלל, לטענתו, פעילות מכוונת של חברת אל על. בעקבות התמוטטות החברה, מינה  שר התחבורה דאז  את דר' רמון הראל  לבדוק את מצבה של החברה ואת הסיבות שהביאו להתמוטותה. הדו"ח שחיבר הראל מנה ארבע סיבות:  הון עצמי נמוך, חוסר בקרה מספקת על גובה ההוצאות, ירידה במספר הנוסעים בשנת 1984 ומחירי הטיסות הנמוכים באותה שנה. הראל המליץ  לפרק את החברה ולהקים בעזרת גרעין אנשיה, חברה חדשה שתחכור מטוסים ציוד ומבנים מנושי מעוף. בית המשפט המחוזי בת"א  החליט לפרק את החברה ב-30.1.85 ומינה את פרופ' יעקב גרוס ככונס נכסיה.

גדיש הגיש תביעה כנגד כונס הנכסים הראשי על התרשלות בחקירת התמוטטות החברה,שבסופה נפסקו לו 75,000 ש"ח פיצויים.


 

בואינג 4X-BMB של חברת מעוף



מטוסי חברת מעוף:
 

אות קריאה יצרן דגם מספר יצרן
4X-AET פייפר PA.18-150 סופר קאב 18-5922
4X-ALM ססנה 172K 172-57908
4X-ALT ססנה 172H 172-56241
4X-ANM פייפר PA.11 קאב ספיישל 11-095
4X-APO פייפר PA.25-235 פוני 25-4210
4X-IPA פרטנאוויה P-68 ויקטור 09
4X-BMA בואינג 720-023 18014
4X-BMB בואינג 720-023 18013
4X-BMC בואינג 720-336B 20456
4X-CEF ססנה 150L 150-72186
N778PA בואינג 707-139B 17903
N18712 בואינג 707-331B 19226



 

לייבסיטי - בניית אתרים