נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

 
דגם: PA.18-150 סופר קאב

יצרן: פייפר, ארה"ב

מספר יצרן: 18-8309001

שנת יצור: 1982

צולם בחצרים תאריך 17.7.03 בעת סיור רוכשים בעקבות מכרז המכירה
(Via Martin Entwistle )

תולדות המטוס

לאחר יצורו, קיבל המטוס תעודת כושר אוירי ליצוא מס' E-193714 בתאריך 12 באוקטובר 82. על המטוס הורכב במקור מנוע לייקומינג דגם O-320-A2B בעל מס' סידורי L-49999-27A, ומדחף סנסניץ' דגם 74DM6 בעל מספר סידורי A51159.

שטר המכר של המטוס מתאריך 12 באוקטובר 82 (Courtesy Martin Entwistle)

בחיל האויר שימש לאימון ראשוני ומיון חניכים בביה"ס לטיסה. ב-1 באוקטובר 91 עבר תאונה . יצא משירות כשנסגר מערך הפייפר בח"א כשבספריו רשומות 3,477.05 שעות טיסה.

נמכר ע"י סיב"ט לחברת פאלאס אויאיישן שהיתה רשומה בארה"ב בפברואר 2004 , וב-19 בפברואר 2004, ניתן לו סימן רישום אמריקאי N45540 ותעודת כושר אוירי זמנית. המטוס פורק ונארז בארגז והועבר עם עוד חמישה עשר מטוסי פייפר שרכשה החברה לבריטניה שם טופל ואוזרח במוסך בחוות סטוקן שליד סטיבנטון במחוז יורקשייר .
 
פייפר N45540 נוחת  מטיסה לאחר שיפוצו

ב-20 בספטמבר 2004 נמכר לספרד ושם הוא מופעל כיום תחת אות הקריאה EC-JBP ע"י חברת Sunfly SL מג'ירונה במחוז קטלוניה לגרירת כרזות. ביוני 17 צבר המטוס 5,227 שעות טיסה.

צולם בש"ת סבאדל,יוני 2010 (Photo:Jose RamonPerez Ebri)

ביום שבת,-5 באוגוסט 17,  עסק המטוס בגרירת כרזות משדה התעופה סבאדל. טיסה  ראשונה בוצעה בשעות הבוקר ונמשכה שעתיים ושלושים דקות. לאחר מכן המריא הטייס שוב בשעה 15:04 ועימו נוסע. בסיום הטיסה חזר לנחיתה בשדה וקיבל אישור לשחרר את הכרזה ולנחות על מסלול 13. בזמן הנחיתה, כפי שהעיד הטייס, המטוס איבד גובה בפתאומיות, ומכיוון שחשש שהמטוס יפגע בקרקע החליט ללכת סביב, אולם הוא לא הצליח למנוע את הפגיעה אולם הצליח להמריא.

בשעה 17:15 הודיע הטייס למגדל עלאפשרות לבעיה בכן הנסע. הוא ביצע מעבר נמוך ליד המגדל אולם יושביו לא זיהו בעיה. הטייס נחת בתחילת מסלול 13 ולאחר ריצה של 70 מטר קרס הגלגל הראשי השמאלי, המטוס נטה שמאלה והכנף השמאלית שפשפה את המסלול. המטוס נגרר עוד 30 מטר וירד מהמסלול, סבסב  בחריפות שמאלה ונעצר ליד האספלט של יציאה B .הטייס לא נפגע אולם נגרם נזק ללהבי המדחף לכן הנסע השמאלי ולקצה הכנף.


המטוס לאחר הנחיתה .(מתוך דו"ח ועדת החקירה של רשות התעופה האזרחית הספרדית)

מחקירת רשות התעופה הספרדית עולה כי התאונה נגרמה כתוצאה מהפגיעה של כן הנסע במסלול בזמן איבוד הגובה ושבירה של המשכך. המטוס לא צולם עוד מאז (עד מועד כתיבת פסקה זו, ספטמבר 18) ונראה שהוא נמצא בתיקון.
לייבסיטי - בניית אתרים