נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:SD3-30  סדרה 100
 
יצרן:שורטס ברדרס, אירלנד
 
מספר יצרן:SH-3095
 
שנת יצור:1983
 
תולדות המטוס:
 
המטוס ביצע את טיסת הבכורה כשהוא נושא את אות הקריאה המיוחד G-14-3095 שהוקצה לחברה לשם טיסות הניסוי והרישוי. סופק לחברת אייר יו קיי שהזמינה אותו, הוא נרשם על שמה תחת אות הקריאה הבריטי G-BKSU בתאריך 16.6.83.
 
הושכר לחברת התעופה ג'רסי יורופאן ב-1.1.87, ולאחר מכן נמכר לחברת התעופה פיירפלייט צ'ארטרס.המטוס נרשם על שמה בתאריך 19.3.87 תחת אות קריאה חדש G-BNYA. הושכר לחברת התעופה בריטיש אייר פריז מ-30.3.87 עד 23.6.87, ומאותו יום לחברת התעופה גיל אייר. ב-28 באפריל 88  נמכר לחברת שורטס , שופץ והושכר שוב  לגיל אייר מה-21 בנובמבר 88 ועד 27 באפריל 89 ואז יצא משימוש ואוחסן.
 
בפברואר 92 הושכר לחברת התעופה סלטיק איירווייז , הוחזר באוגוסט והושכר שוב לחברת התעופה סטרימליין אויאיישן עד ה-22.3.93 ואז אוחסן שוב.
 
חברת כנפי העמק (מאוחר יותר ישראייר) שכרה אותוב-31.3.94. המטוס נרשם בארץ על שמה וקיבל את אות הקריאה 4X-CSQ.המטוס הופעל לטיסות פנים ארציות ונמכר לחברת סטרימליין . המטוס קיבל אות קריאה בריטי חדש G-SSWT ב-2.6.98  לאחר מכן נמכר לחברת התעופה פרשליב מה-18.7.98.


G-SSWT בש"ת של דיסלדורף,אוגוסט 98 (Photo:Felix Goetting) G-SSWT בש"ת סאות'נד לפני פירוקו

 ב-13.2.99 , לאחר הורדת גלגלים לנחיתה בש"ת לונדון-לוטון בחזרה מטיסת הדרכה בשעה 0425 בבוקר, לא קיבל הצוות אינדיקציה שכן הנסע הימני במצב מטה ונעול. הצוות דיווח למגדל הפיקוח וביצע מעבר נמוך מעל למסלול.במגדל הבחינו שכן הנסע במצב מטה אך לא יכלו לקבוע בוודאות שהוא נעול.כשהמטוס נחת קרס כן הנסע בסוף ריצת הנחיתה.נגרם נזק  לבית הגלגל.
 
המטוס הורם וכן הנסע ננעל במצב מטה. לבית הגלגל בוצע תיקון ארעי והמטוס שוחרר לטיסה באופן זמני עד לחקירת נסיבות הקריסה.
 
המטוס יצא משירות ופורק לגרוטאות בשדה התעופה סאות'אנד בלונדון באוגוסט 2001. הרישום הבריטי נמחק בתאריך 21.10.02.


סופו של מטוס (Photo:Simon Hoad)

 
 
 
 
 

 
לייבסיטי - בניית אתרים