נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:קוויקסילבר MX-L

יצרן
:אייפר,ארה"ב

מספר יצרן
:1278

שנת יצור
:1984

פרטי התאונה:

בשעות אחר הצהריים המאוחרות של יום שישי, 23 באוקטובר 93 המריא הטייס א' באז"מ זה ממנחת ראשון כדי להטיסו למנחת עין ורד. לאחר שהוציא את האז"מ ממכון בדק,וזאת לאחר שבמכון הבדק בוצעו במטוס תיקונים לאחר תאונה שכללו החלפה של הבד המצפה אותו.במטוס היה חסר מקזז הגה הגובה.זמן קצר לאחר ההמראה ביצע הטייס פנייה שמאלית שבמהלכה המטוס הזדקר,נפל והתרסק. הטייס נפצע קשה ונקבעה לו נכות של 100%.

חלק מממצאי החקירה הראו שהטייס לקח את המטוס כשהוא עומד מחוץ למכון הבדק, בנוסף,קסדת הטייס הושארה בתוך מכון הבדק הסגור והוא נאלץ להשתמש בקסדה אחרת,ללא מגיני אזניים.רעש המטוס החריש את אזניו וגרם לו להפחית את כח המנוע ואת מהירות הטיסה עד שהמטוס הזדקר.

הטייס גם הסתפק בקביעתו של מנהל מכון הבדק שאין צורך במקזז הגה הגובה ולקח את המטוס לטיסה.הממצאים קובעים שאמנם לחוסר המקזז לא היתה השפעה על בטיחות הטיסה של האז"מ, אך הביא את הטייס לסבור בטעות כי זהו הגורם לתגובות המוזרות של האז"מ, בעוד שלאמיתו של דבר העידו תגובות אלו על מצב של טרום-הזדקרות. כתוצאה מטעות זו בפענוח תגובותיו של האז"מ הגיב הטייס בדרך מוטעית, ולא נקט את הפעולות הדרושות כדי למנוע את כניסת האז"מ למצב של הזדקרות .
 

כן קבעו הממצאים שלטייס לא היה רשיון להטיס את אז"מ הקוויקסילבר.הוא גם לא ביצע הסבה להטסת דגם זה.אם היה מבצע הסבה היה מקבל הדרכה איך לצאת ממצב הזדקרות באז"מ זה וגם היה יכול להפעיל את המצנח בו מצויד האז"מ לשימוש במצבים כאלה.
לייבסיטי - בניית אתרים