נכתב ע"י יעקב נץ.

פרטי הדאון:

דגם
:אולימפיה

יצרן:EON,בריטניה

פרטי האירוע:

בשנת 1965 המריא הדאון מבסיס סירקין בדרכו למחנה דאייה במנחת מגידו. את המטוס הגורר מסוג סטירמן הטיס הטייס נחום קפלן ואת דאון האולימפיה האדום שעל חרטומו נצבע ציור משעשע מעשה ידי הצייר זיגי פרנקל ז"ל  הטיס הדואה חנן אזרח (שקיבל את פרס דב הוז לספורט לשנת 1980 על תרומתו לענף הדאייה) . לאחר המראה לכוון מערב, פנה הסטירמן צפונה אך התקשה לטפס ואף החל להנמיך. ליד שכונת פג'ה בפ"ת התקרבו המטוס והדאון בגובה נמוך לשדרת עצי אקליפטוס. כשטייס הסטירמן העריך שיתקשה לעבור מעל העצים כשהוא גורר את הדאון, הוא סימן לטייס הדאון להינתק והניח שהדאון יוכל לגלוש מעבר לשדרת העצים לנחיתת חרום בשדה שלף שהשתרע אחריה. אך לאחר הניתוק מהמטוס שקע דאון האולימפיה  ו"נמרח" על שדרת העצים. הדאון התרסק וטייסו חנן אזרח ירד מהעצים בריא ושלם אך מבוהל ...


דאון האולימפיה לאחר שפגע בעצים (באדיבות יעקב נץ)

מה הייתה הבעיה?  לדאון האולימפיה היו מעצורי אוויר בכנפיים (air brakes) בהם נעזר הטייס כדי לדייק בנחיתה. לידית הפעלת המעצורים בתא שלושה מצבים: "נעול", "סגור"  ו-"פתוחים" (מצב משתנה)". על הדאון להמריא כשהמעצורים במצב "נעול". בטיסה ההיא לא הקפיד חנן אזרח לוודא שהמעצורים נעולים (בדיקת מצב הידית ).

כבר בריצת ההמראה גרמה היניקה מסביב לכנף למעצורים להיפתח ולדאון נוסף גרר משמעותי שהקשה על המטוס הגורר לטפס. טייס המטוס, כמו גם טייס הדאון ייחסו בטעות את הבעיה לאובדן כח במנוע הסטירמן הגורר. אנחנו על הקרקע, ראינו את המעצורים נפתחים בהמראה אך "בימים ההם" לא היה קשר רדיו או קשר אחר למטוס או לדאון... הסטירמן נחת ודיווח שחנן בריא ושלם, הצטרפתי לנחום לגיחה קצרה לראות מהאוויר את "זירת ההתרסקות". לאחר מכן נסענו לחלץ את חנן.

 
לייבסיטי - בניית אתרים