נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:172P

יצרן:
ססנה,ארה"ב

מספר יצרן:
172-71585

שנת יצור
:1979
 
(צילום:מוטי שווימר)
תיאור האירוע:
 
שני הטייסים הגיעו בבוקר יום 4 באוקטובר 2009 לשדה הרצליה כדי לטוס לאילת.הם מילאו את הטפסים המתאימים במשרדי חברת FNA בשדה,לאחר בדיקות שלפני הטיסה הניעו את המטוס בשעה 08:40 ובשעה 08:45 המריאו ממסלול 29.
 
כשהיה המטוס צפונית לעין חצבה שבערבה,נשמעו לפתע דפיקות חזקות מהמנוע,כח המנוע ירד והמטוס החל לרעוד.הטייסים החליטו לנחות נחיתת אונס. הם הודיעו לבקרה האיזורית  על מצבם ועל כך שהם מבצעים נחיתת אונס.תוך כדי כך ניסו להחיות את המנוע אך הרעידות החריפו.
 
אחד מהטייסים נטל  את ההגאים לידיו, ומגובה 2800 רגל הפנה את המטוס ל"צלע עם הרוח" לקראת נחיתה בשדה חרוש,בכיוון צפון-דרום, שאיתרו בצידו הימני של נתיב הטיסה,כקילומטר מזרחית לכביש הערבה,ליד מושב עין חצבה.
 
כעת עברה השליטה במטוס לידי הטייס השני.הוא הוריד את המדפים בהדרגה,ולקראת הכניסה ל"צלע הסופית" לנחיתה,כשהמטוס היה כבר בגובה 600 רגל,כיבה את המנוע.
 
המטוס נחת בזוית לתלמים החרושים בשדה, רץ כ-75 מטרים ולבסוף נתקע הגלגל הקדמי בבור קטן וכתוצאה מכך המטוס נעמד על המדחף.
 
שני הטייסים נחלצו מהמטוס והודיעו לבקרה האיזורית על מצבם. המטוס חולץ מהשטח והובל לחקירה.
 
חקירת אנשי משרד חוקר התאונות הראשי במנהל התעופה האזרחית העלתה שחף במנוע,המשמש כציר לנדנד שסתום היניקה של אחד הצילינדרים נשבר.כתוצאה מכך,לא היתה לנדנד אחיזה,והוא נע בחופשיות עד שנתקל בנדנד של שסתום הפליטה,ונמנעה פתיחתו.מצב זה גרם להפסקת פעולתו של צילינדר במנוע וכתוצאה מכך ירד כוח המנוע באופן מהותי.

מבוסס על דו"ח חקירת התאונה מס' 61-09 של רשות התעופה האזרחית
לייבסיטי - בניית אתרים