נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם
:S2R-T34

יצרן:רוקוול,ארה"ב

מספר יצרן:2331R

שנת יצור:1977

שעות טיסה בזמן התאונה:13,674.5

 

4X-AUW במנחת מגידו, מרץ 09 (צילום:אורי וול)

תיאור האירוע:

ביום 15 בדצמבר 2009  המריא המטוס,השייך לחברת כימניר ממנחת מגידו , למשימת ריסוס בקוטלי עשבים. הטייס קיבל את המטוס ב"החלפה חמה" (כשהמנוע עובד) לאחר שהמטוס ביצע משימה זהה באיזור קודם לכן. מיד לאחר הניתוק מהמסלול ופנייה ימינה וצפונה,אירעה  תקלה במנוע והטייס הודיע על נחיתת אונס  ונחת בשדה חרוש סמוך למנחת מגידו. המטוס רץ על השדה כ-30 מטר,נתקל בתלם עמוק והתהפך. הטייס נפצע באורח בינוני בשתי רגליו, נחלץ מהמטוס ההפוך  ולאחר טיפול ראשוני בשטח ע"י צוות הקרקע של החברה שהגיע למקום פונה לקבלת טיפול בבי"ח העמק בעפולה.

למקום התאונה הגיע יצחק רז,החוקר הראשי לתאונות ותקריות אויר במשרד התחבורה וצוותו, והחלו לאסוף ראיות ועדויות. הצוות בדק בין היתר את הפרמטרים הבאים:

  • היסטורית הטיסה
  • פרטי הטייס, אישורי הכשירות שלו הסמכותיו והוותק המקצועי, פעולותיו בזמן התאונה.
  • פרטי המטוס והיסטורית האחזקה שלו
  • פרטי המנוע והיסטורית האחזקה שלו
  • מזג האויר
  • המנחת ונתוניו
  • אתר התאונה
  • טעויות בתפעול המטוס
  • תקלות וטעויות טכניות

המטוס חולץ מהשטח,מנועו פורק ונבדק בדיקה ראשונית במכון הבדק של כימניר  בנוכחות נציג יצרנית המנוע, חברת פראט אנד וויטני קנדה. לאחר בדיקה בעזרת בורוסקופ שהראתה להבים שבורות בטורבינה, נארזו  מכלולי המנוע ,נחתמו ונשלחו לחקירה אצל יצרנית המנוע.

לאחר בדיקה ראשונית פורקו המכלולים ובבדיקה מטלורגית נמצא שאחת מלהבי הטורבינה נשברה כתוצאה מעייפות המתכת, וכאן החל תהליך שרשרת שגרם לשבירת להבי טורבינה נוספות, לנחשול ומכאן לאובדן הכוח בהמראה.

התאונה סווגה ככשל טכני, פעולות הטייס נמצאו ללא דופי. חלקי המנוע הושארו אצל חברת פראט אנד וויטני  קנדה להמשך החקירה.

תוצאת החקירה פורסמו בדו"ח 72-09 מתאריך 11 אפריל 10.

המטוס ההפוך באתר התאונה (צילום:חגי אהרון,YNET)
לייבסיטי - בניית אתרים