נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:N.2501IS נוראטלס

יצרן:נורד,צרפת

מספר יצרן:2

תאריך קבלה בח"א:ינואר 56

פרטי האירוע:

מטוס נורד 4X-FAQ/062  של טייסת הפילים המריא מתל נוף בתאריך 31.12.65 לאימון מכשירים יומי כשעל ההגאים הקברניט מרדכי כהן (פדו) ובצוותו המכונאי המוטס שוקי גבאי ז"ל.

המטוס חזר משיפוץ בתעשיה האוירית..ככל הנראה,לחץ אחד הטייסים לאחר ההמראה על הבלמים  בעוד שהגלגלים הראשיים מסתובבים,דבר שגרם לעיוות בצילינדר המפעיל של כן הנסע הימני. בעת הורדת גלגלים לקראת הנחיתה לא ננעל כן הנסע הימני.

לאחר "הליכה סביב" ממושכת ושריפת דלק הנחית הצוות את המטוס נחיתת אונס בתל נוף.הנזק  שנגרם למטוס היה מזערי. הוא  הורם בעזרת כריות אויר, שהונחו בקצות הכנפיים ונופחו עד אשר המטוס הגיע לגובה שאיפשר הנחת מגבה (ג'ק) . כן הנסע התקוע הורד, המטוס הובל למוסך נורד שבטייסת,תוקן והוחזר לשירות.

המטוס לאחר נחיתת האונס (באדיבות דב שפיגלמן)

מוסיף ומספר אשר שמואלביץ (בקבוצת "אנחנו צוותי הקרקע" בפייסבוק):

"היו צריכים להעביר מטוס נורד מביקורת רבתי (מייג'ר) בתעשיה האווירית לטייסת. בטיסת החליטו שהמטוס (עם 0 שעות) יבצע אימון "הקפות". זהו אימון שבו המטוס בא לנחיתה, נוגע במסלול, מיד פותח מנועים וממריא שוב וחוזר חלילה.

המטוס המריא מנתב"ג עם מיכלי דלק מלאים (5090 ליטר בכנפיים),למטוס התלוותה הבת של הנספח האווירי של ארה"ב כנוסעת. המטוס ביצע מספר "נגיעות" והמראות. בזמן קיפול כני הנסע, מנורה אדומה של כן נסע ימין לא כבתה בלוח המכשירים בתא הטייס.

הצוות ביצע מספר ניסיונות לקפל ולהוריד כני נסע ואז הסתבר כי אין נעילה של כן הנסע במצב "מטה" והמנורה הירוקה לא נדלקת והאדומה נשארת דולקת, כלומר כן הנסע לא ננעל ועלול להתקפל בזמן הנחיתה. הצוות ניסה הורדת כני נסע בחירום וגם כאן הדבר לא הועיל.
 
לבקשת הצוות המטוס ביצע יעף נמוך מעל מגדל הפיקוח כדי לבדוק  אם כן הנסע נעול או לא. בכן הנסע הראשי של הנורד יש שני קווים אדומים בולטים שאמורים להתלכד לקו אחד כאשר כן הנסע נעול. הסתבר כי כן הנסע לא נעול.
 
עכשיו התחיל "סרט טורקי". למגדל הפיקוח הוזעקו כל המומחים, ממפקד טייסת ועד ראש צוות תיקונים והקצין הטכני של הטייסת.
 
המטוס התחיל "לשרוף דלק" מעל הים (כמעט 9 שעות). מספר שבועות קודם, היה מקרה דומה שבו בעקבות תקלה דומה, בזמן הנחיתה כן-הנסע התקפל וחצי מטוס נמרח על המסלול עם נזק עצום (ושוקם).
 
בואו ולא נשכח שבמטוס יש "נוסעת" (הבת של הנספח האווירי של ארה"ב). כל העולם ואישתו הגיעו למגדל הפיקוח כולל מפקד הבסיס וקציני מטה בכירים. כהכנה לנחיתה הציפו את המסלול בקצף. הטיס היה פדו (אחד משלושת  האחים פדו).


המטוס מגיע לנחיתה וכולם עוצרים את הנשימה, כי אין מספיק דלק להקפה נוספת. זו נחיתה או התרסקות. מובן שפדו פיספס את הקצף, אבל הוא "שיחק" עם ההגאים עד כדי כך שכשרק המטוס עמד, הכנף ירדה ופגעה במסלול, נזק של חצי יום עבודה בלבד.


על המקרה זה  קיבל פדו ציון לשבח של מפקד חיל האוויר."

 

תודתנו נתונה לדב שפיגלמן ולאשר שמואלביץ על העזרה בפרטים ובתמונה.

לייבסיטי - בניית אתרים