נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס:

דגם:208B גראנד קרוואן 1

יצרן:צסנה, ארה"ב

מספר יצרן: 208B0810

שנת יצור:2000


צסנה 4X-CZL ברחבת החנייה בשדה דב (צילום:מוטי שוימר)

פרטי האירוע:

המטוס, בו 2 טייסים של חברת אופק וכן מפעיל מערכות, המריא ביום 8 בספטמבר 2014 בשעה 12:40 בערך משדה דב לטיסת צילום שהתחילה באיזור הרצליה ותוכננה להמשיך לאיזור ים המלח.

המטוס המריא כשמוט גרירה מחובר לכן הנסע הקדמי שלו. לאחר שניתק מהמסלול נשמע בתא הטייס רעש של נפילת חפץ אולם לאחר מספר שניות הודיע הפקח לצוות שהם המריאו עם מוט הגרירה שבו השתמשו זמן מה קודם לכן כדי לגרור את המטוס ממקום חנייתו לרחבה S בשדה.

הטייס הודיע למגדל כי בכוונתו לחזור לנחיתה בשדה וביצע יעף מעל המגדל ואז הודיעו לו כי מוט הגרירה תלוי ונמצא  ב-90 מעלות כלפי מטה.הטייס הראשי של "אופק" הוזעק מהרצליה ובינתיים חג המטוס מעל לים. כשהגיע הטייס הראשי למגדל שדה דב ביצע המטוס עוד 2 יעפים בתצורת נחיתה,ואז החליט הטייס הראשי להפנות את המטוס לנחיתה בנתב"ג ודיווח לחוקר הראשי על האירוע.
לאחר שהמתין מעל לים, הופנה המטוס לנחיתה על מסלול 21 בנתב"ג אך הקברניט ביקש את מסלול 30 ונחת עליו בשלום. למטוס לא נגרם נזק.

מתוך דו"ח החקירה שהפיץ משרד החוקר הראשי עולה כי האירוע מסווג כ"אישי צוות אויר". הצוות שכח לנתק את מוט הגרירה לפני ההמראה,הסיע על המסלול והמריא בלי להרגיש שמוט הגרירה עדיי מחבר לכן הנסע הקדמי.עוד עולה כי אפשרי כי צבעו של מוט הגרירה (צבע כסף) תרם חלקית לאי שימת לב הטייסים אליו כי צבעו לא בלט על רקע המסלול.
לייבסיטי - בניית אתרים