תאונת שחק 14

שחק 17 ננטש בעיצומה של מלחמת יוה"כ מחוסר דלק.

פרטי המטוס:

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

מספר גוף: 96F

מספר יצרן:117

מספר בקו היצור לחיל האויר: 17

שחק 14 בצבעי טייסת 101

תיאור האירוע:

בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים,ביום 17 באוקטובר 1973,המריאה מרמת דוד רביעית מטוסי שחק של טייסת 117, לליווי רביעית מטוסי קורנס שטסה לתקיפה בנבק.בהמשך,לפי הפ”מ,אמורים היו המטוסים לבצע סיור אלים לאורך הכביש המוליך צפונה,ולמשוך את מטוסי המיג הסוריים לקרב,אם וכאשר יגיעו.את המבנה הוביל יובל נוימן,מספר 2 היה אליעזר אדר,מספר 3 איתמר נוינר ומספר 4 עמית לבני.

בעיצומו של הקרב מול המיגים נדלקה לפתע מנורת אזהרת הדלק בפנל מנורות האזהרה שבלוח המכשירים במטוס שחק 14 שהטיס סגן אליעזר אדר. אדר הפנה את המטוס לכיוון דרום,וטס הביתה לאורך קו החוף הלבנוני.

סיפר לנו אדר:

“יובל נוימן ואני ניתקנו מגע מהקרב ביחד ב- 1600 ליטר כאשר לי היה יותר דלק מכל השאר, היות ונשארתי עם מיכל גחון ולא השלכתי אותו. תוך כדי ההתארגנות למבנה עם יובל כאשר אני קצת אחריו, נדלקה מנורת 600 ליטר שהייתה נדלקת בכל קרב כאשר ספיקת הדלק של המנוע הית גדולה ממהירות העברת הדלק, אך במקרה הנדון לא הייתה לכך סיבה.
היה לי במד הדלק 1530 ליטר ואילו בדבימטר (מד ספיקת הדלק) 2×300 פער של כ-830 ליטר. מיכל הגחון של השחק הוא בקיבול של 880 ליטר. המשמעות המיידית שהוא לא העביר דלק. גם זו תקלה שהייתה נפוצה במלחמה לאור תחלופה מהירה של נתיקים על המטוסים”

בשעה 08:45,בהיותו מעל בירות ובגובה 30,000 רגל,כבה המנוע .המטוס החל לאבד גובה.חברי המבנה של אדר חגו מסביבו ושאלו אותו ברדיו למצבו. בהיות המטוס מעל לים,בגובה 7,000 רגל ובאיזור ראש הנקרה,משך אדר בידית ההפלטה ונטש את המטוס. המטוס השפיל את חרטומו ונכנס למים בפניה ימנית קלה. אדר חולץ ע”י ספינה של חיל הים.

לימים, נכתב ספר טייסת 123, וכך נכתב שם על האירוע:

ב-17 באוקטובר נטש סרן אליעזר אדר מטייסת 117 את מטוס השחק שלו לאחר תקלת דלק בסיומו של קרב אוויר בו הפיל מטוס מיג 21 סורי ופגע בשניים נוספים. הוא צנח לים כעשרה קילומטרים ממערב לנהריה. מסוק הטייסת עם הצוות יוסי בראל-אריה רון יחד עם רופא ושני שייטים הוזנק מן הגף ברמת דוד לכיוון מקום הנטישה, אולם אדר נאסף בינתיים על ידי ספינה של חיל הים ששייטה באזור. בראל הגיע לריחוף מעל הספינה, אולם לא קיבל אישור לאסוף את אדר.

תודתנו ליובל נוימן , לפרופ” הראל גילוץ ולאליעזר אדר ז”ל על העזרה בפרטים

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
הראל גילוץ
הראל גילוץ
1 year ago

אדר חולץ ע”י חיל הים. להלן מתוך הספר של טייסת 123:
ב-17 באוקטובר נטש סרן אליעזר אדר מטייסת 117 את מטוס השחק שלו לאחר תקלת דלק בסיומו של קרב אוויר בו הפיל מטוס מיג 21 סורי ופגע בשניים נוספים. הוא צנח לים כעשרה קילומטרים ממערב לנהריה. מסוק הטייסת עם הצוות יוסי בראל-אריה רון יחד עם רופא ושני שייטים הוזנק מן הגף ברמת דוד לכיוון מקום הנטישה, אולם אדר נאסף בינתיים על ידי ספינה של חיל הים ששייטה באזור. בראל הגיע לריחוף מעל הספינה, אולם לא קיבל אישור לאסוף את אדר.

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x