הפלת קורנס 192

במלחמת יום הכיפורים

פרטי המטוס:

דגם:F-4E-41-MC פאנטום II

יצרן:מקדוננל דגלס,ארה”ב

מספר יצרן:3714

מס’ חא”א:68-0519

פרטי האירוע:

בתאריך 7.10.73 יצא חיל האויר למבצע “דוגמן 5ב”-תקיפת סוללות טילי הנ”מ הסוריות ברמת הגולן .פקודת המבצע הורדה לטייסת כבר ב-13.9.73 אך הוראת הביצוע הגיעה מהמטכ”ל בהתרעה קצרה ולא היה זמן לתיכנון מתאים של נתיבי הטיסה והכניסה והיציאה לתקיפה. בנוסף, לא היה מידע עדכני על מיקום הסוללות וכן חלק אמצעי הל”א לא הגיעו בזמן לטייסת.למרות זאת, הוציאה טייסת העטלף למבצע חמישה עשר מטוסי קורנס.

התקיפה התבצעה בשעה 11:30. רובן של הסוללות לא היו במקומן. חיל האויר איבד שישה מטוסים ,צוות אחד נהרג (סא”ל אהוד חנקין/רס”ן שאול לוי),תשעה אנשי צ”א נפלו בשבי וצוות אחד חולץ.

בין אנשי צוות האויר שנפלו בשבי הסורי היו הטייס אבי ברבר ונווטו סג”מ צבי אפיק שהטיסו את קורנס 192.הם שרדו את התקיפה אך בדרכם חזרה,כ-24 ק”מ מזרחית לרמת הגולן,בטוסם במהירות 600 קשר נפגע המטוס מפגזי 23 מ”מ שירתה סוללת תותחי נ”מ מסוג 23-4 –ZSU סורית.הפגזים חדרו את גוף המטוס ופגעו במערכת ההידראולית. נורית אזהרה Master Caution נדלקה בפאנל הקדמי שבתא הטייס.ברבר משך קלות במוט ההיגוי כדי לראות את מחווני הלחץ ההידראולי שנמצאו בחלקו התחתון של לוח המכשירים,ואז הגה הגובה של הקורנס נפל קדימה והחרטום התרומם באופן חריף.

בשל ה-G הגבוה נכנס ברבר למצב של BLACK OUT ואיבד את ההתמצאות במרחב .הוא מצא את ידית ההפלטה התחתונה של כיסא המפלט שלו והנטיש את שניהם.

בעת הנטישה המטוס כבר היה בזוית של יותר מ-90 מעלות כלפי האופק.אפיק יצא ראשון ולאחר כשניה ברבר. בעת הצניחה נורתה עליהם אש נשק קל שפצעה את ברבר.הם נחתו ליד סוללת תותחים סורית ונפלו בשבי.

שברי המטוס (מקור:Israel AF Tayeset 119)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x