חיל האויר במבצע “סנונית”

פעילות חיל האויר בפשיטה על נוקייב

לאחר חודש שבו סבלו דייגים וספינות בצפון הכינרת  מהתגרויות של הסורים, ולאחר שב-15 פברואר 1962 נורתה אש סורית על ספינת משמר של חיל הים,הוחלט במטכ”ל לצאת למבצע “סנונית” שבו תוכננה פשיטה של כוחות מחטיבת גולני על מוצב נוקייב הנמצא כ-4 ק”מ צפונית מקיבוץ עין גב.

המבצע יצא לפועל בלילה שבין 16-17 בפברואר 1962. אולם חלק גדול מכוחות החי”ר נתקל במארבים של הצבא הסורי בדרך ליעד, ואלמנט ההפתעה אבד.לבסוף נכבש המוצב במחיר  של 7 הרוגים, 43 פצועים ונעדר אחד.אבידות הסורים היו 35 הרוגים וחייל שנפל בשבי.הכפר נוקייב טוהר והמוצב פוצץ.

פעילות חיל האויר:

טייסת 124 פרסה שלושה מסוקי S-58 לבסיס רמת דוד. הטיסה לבסיס נעשתה בדממת אלחוט כדי לא לעורר חשד אצל הסורים שפעולה עומדת להתבצע.עם סיום הפעולה הטיסו אורי ירום ואליעזר כהן פצועים מעין גב לבתי החולים תל השומר, רמב”ם ופוריה.

מסוק S-58 של טייסת החרב המתהפכת מעל לכינרת

עקב הרעשה ארטילרית של הסורים לעבר איזור הפעולה ולעבר ישובים ישראליים, הוזנקו מטוסי חיל האויר להנרה ולתקיפה. עקב מזג האויר הקשה באיזור ניתן אישור לתקיפה רק לשלישיית מטוסי ווטור של טייסת 110

כך נכתב בספר הטייסת:(הוצאת משהב”ט)

“ביום ו’ בשעה 23:30 קראו לטייסים הנמצאים בבסיס לרדת לטייסת. שם נודע לנו על פשיטת תגמול  הנערכת על מוצבי הסורים בכינרת.אנו היינו בכוננות.בשעה 01:00  ביום שבת הלכנו למטוסים. אחרי שעה וחצי במטוסים, הוחזרו כולם לטייסת.

כעבור שעה נוספת  הודיעו פתאום לזנק לאויר. הראל הלך לזרוק נורים, אגסי הרגיש לא טוב, ושריג ושחר הלכו לתקוף  את עמדות  התותחים היורים  על שטחנו לפי הרשף הנפלט מהתותחים.

בשעה 04:26 המריא הראל  עם נורים על מטוס 26  ומיד אחריו שריג  ושחר. בגלל מזג האויר ומכשירים לא תקינים  נפרד המבנה  כששריג נשאר  מעל העננים שכיסו את אזור המטרה ושחר ירד מתחתם  והצטרף להראל שחיכה שם. הראל הטיל 2 נורים  בערך על אזור ממנו נראו  רשפי אש של תותחים,  ושחר שחרר שתי פצצות  על איזור הנורים.אי אפשר לחתום על דיוק הפגיעות. הבקר החזיר את כולם לבסיס מייד.

עם נחיתה שלהם ניתנה הוראה למנחם בר לצאת .הוא הגיע לאיזור ואחרי מאמצים שחרר ארבע פצצות. גם הוא הוחזר”.
ווטור 26 שאיתו הטיל הראל נורים במבצע

בתחקיר  שנערך בחיל לאחר הפעולה התגלו אי סדרים וליקויים בהפעלת המסוקים, כגון חוסר תדריך לפני היציאה לפעולה, חוסר תיאום בין חיל האויר לכוחות הקרקעיים,נשיאת ציוד מיותר,הוראות סותרות בקשר למיתקון המסוקים ואי צירוף צוות רפואי.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x