תאונת קורנס 318

פרטי המטוס:

דגם: F-4E-50-MC פנטום II

יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 4281

מס’ חא”א: 72-0121

פרטי האירוע:

זוג מטוסי קורנס של טייסת 69 המריאה מרמת דוד בתאריך 4 באפריל 90 לגיחת אימון.מס’ 1 במבנה היה קורנס 318, והיה חמוש בנתיק גחון ובפצצות אימון מסוג Mk.87. כשניתק מהמסלול והחל בקיפול הגלגלים, נשבר כן הנסע הימני.

מגדל הפיקוח שראה את נפילת כן הנסע, הודיע זאת לטייס ולאחר התייעצות הוא החל לנקוט בפעולות חירום. הוא הפנה את המטוס לכיוון הים ובהיותו מעל למים השליך את המטענים, החל לרוקן דלק מהמיכלים הפנימיים ובהכנות לנחיתת חירום.

במקביל, הזעיק מגדל הפיקוח מסוק,את צוות החילוץ הכנפי ואת אנשי גף כיבוי האש. כבלי העצירה הוסרו מהמסלול והכבאיות פיזרו קצף .

הטייס ניגש לנחיתה כשמטוס קורנס נוסף מלווה אותו. הוא נחת על המסלול כשכני הנסע מקופלים, שלף את מצנח העצירה והמטוס החליק ונעצר לאחר שעבר 2/3 מהמסלול.

סיפר לנו הטייס:

“הגיחה הייתה גיחת הכשרה להובלה ראשונה שלי בליווי מוביל מהטייסת.

לאחר ההמראה (שהייתה ההמראה ראשונה בבסיס באותו היום) בעקבות דיווח של המגדל שמשהו עף מהמטוס (ערנות ראויה לשמה של הפקח) נשארנו בהקפה כדי לבדוק. מס׳ 2 הצטרף לבדיקה חיצונית של המטוס. במטוס לא היו שום חיוויים לתקלה (כל המערכות שמישות). בהורדת גלגלים לבדיקה נדלקה נורית anti skid (תקלה במערכת הבלימה). המטוס המלווה אמר לנו שחסר הגלגל ולקח לי להבין רק אחרי 3 שאלות נוספות שלא חסר רק הצמיג אלא כל הגלגל מהכרע ומטה.

לאחר ביצוע בד״ח והתייעצות עם הטייסת, הרמנו גלגלים וראינו שהם מקופלים ואין תקלות נוספות במטוס. בהתייעצות הוחלט כי נבצע נחיתת גחון.

לאחר סיום הדלק בנתיק הגחון יצאנו לים והשלכנו אותו ואת הפצצות מול חיפה.

המתנה די ארוכה באוויר (כשעה) עד למוכנות של הבסיס שכללה הורדת כבלים מהמסלול, הגעה של מסוק החילוץ מהטכני של חיל האוויר, הקצפה של תחילת מסלול על ידי הכבאיות ושרפת דלק עד למינימום (שכלל מספיק דלק לטיסה לים ונטישה אחרי הליכה סביב אחת). בזמן ההמתנה נחתו ברמת דוד הרבה מאוד צוקיות של הביס״ט שהגיעו בסוף ניווט צפונה לתדלוק ורחבות החנייה היו מלאות במטוסים ובאנשים שבאו לצפות בארוע.

לפי מיטב זכרוני היה שם שבר ממאמץ במשכך כן הנסע. אחרי התאונה נמצאו עוד כחמישה מטוסים עם סדקים באותו המקום.”

המטוס חולץ , הועבר למוסך קורנס בטייסת התחזוקה וחזר לטייסת לאחר שלושה שבועות בהם הוחלף כן הנסע השבור, הוחלפו נושאי החימוש הפנימיים ובוצעה שורה של תיקונים קלים. הצוות קיבל רישום לזכות מטעם מפקד ח”א.

בעקבות העלאת פוסט אודות התאונה בקבוצת “בוגרי טייסת 69 לדורותיהם” בפייסבוק, עלו שם עדויות נוספות. להלן לקט:

הפוסט המקורי.פירסם משה מוריס לוי

תאונת קורנס 318, מי זוכר?: בשנת 91, אני בהטסה ומצליח להבחין במפקד הטייסת א’. בקשר עם טייס א’. אני נכנס למבצעים ומאזין למתרחש. מייד יצאתי החוצה “טסתי” בכביש העוקף אל אהרון, חברי הטוב ממח’ ממ”ס והפצרתי בו מס’ פעמים שיעזוב הכל ויצטרף אלי לצפות במחזה יוצא דופן.

בדרכנו לכיוון המסלולים עצרתי את הסוברית בסמוך לרמזורים שליד נק’ … וסיפרתי לאהרון שאנחנו עומדים לצפות בנחיתת חירום של 318 ללא כני נסע. המחזה היה מדהים, בזמן שא’ הטייס ו-ז’ הנווט “נסעו” לים להפטר מהציוד (פצצות ונתיקים), הגיעו כבאיות והקציפו את שליש המסלול וניגשו לעמדות המתנה, הגיעו ניידות ע”ר וחילוץ. ואז זה קורה: המטוס קרב ובא מתוך האופק, צללית קורנס מפחידה, מגיע נמוך, רגע לפני הנגיעה פותח מצנח ומתייצב בהרמת זנב ואז באה הנגיעה המבהילה, המטוס ניתז על המסלול, חוצה את תחום ההקצפה ומתחיל להוציא גיצים וצלילי גריסה. לבסוף ממש לפנינו, מטרים ספורים הוא משלים עצירה תוך כדי סיבוב סביב עצמו (פה כבר ממש חששנו מהלא נודע…), המטוס עוצר סופית, רגע ארוך ואז יוצאים א’ ו- ז’ החוצה, אחד קופץ, שני “מטייל” איך שהוא על השידרה ומחליק מטה.

אני זוכר את שניהם מתחבקים בשמחה. נזקים למטוס למיטב זכרוני, היו שני פיילונים שנדפקו, נזק קל למדפים, המטוס עבר סבב תיקונים קצר מאוד (המנועים לא ניזוקו) ותוך יומיים שב לטייסת ברוב גאון וגאווה. מחזה שלעולם לא שוכחים!

מוסיף עדי חזק:

עוד כמה פרטים פיקנטיים משהו ותיקונים לארוע המיוחד הזה: שרתתי בזמנו בטייסת הסילון הראשונה, בדת”ק הנמצא בדיוק בקצה השני של הבסיס ובצמוד למסלול שעליו נחת המטוס …אז הפרטים שאני זוכר בנוסף למה שנרשם כאן הם :בהמראת הרביעיה מדווח הפקח במגדל לטייס כי “משהו נשמט מהמטוס ” בהמראה. בן הזוג של ה 318 מתקרב ועושה “בדיקת נזקים” ומדווח לטייס כי חסר לו חלק גדול מכן הנסע השמאלי. מסתבר שכל המשכך ועליו הגלגל התפרק בעת הניתוק מהמסלול (מזל גדול …).המטוס רץ לים ,משליך את מיכלי הדלק שהיו עליו ,שורף את שאר הדלק ,ובזמן זה מקציפים את המסלול.

המטוס הגיע לנחיתה על המסלול. נחת וכשהוא פתח את מצנח העצירה הוא כיבה במקביל מנוע אחד, ומיד עם הנגיעה במסלול כיבה גם את המנוע השני. כמו כן הוא לא ממש עשה סיבוב שלם בעצירה אחרי ההחלקה על הקצף אלא משהו כמו חצי סיבוב ונעמד עם האף לכיוון כדור המטאורולוגיה שליד המסלול. אני זוכר גם שבאותו יום היתה פריסה של צוקיות מביה”ס לטיסה ושתיים מהן עמדו ליד קצה המסלול עליו נחת הקורנס -חוויה מתקנת לכל טייס מתחיל…אגב, מעבר לכן הנסע שהוחלף,נפגעו הפיילונים בנק’ 2/8 ש”גולחו” בהחלקה,כמה שפשופים בפנלים של התותח, מדפים שהוחלפו ו-3 עלים תחתונים בכל צנ”פ.בקיצור -מחזה של פעם בחיים!!!

תגובת אלון גבאי:

אני יכול לספר שאני הגעתי כחייל חדש לבסיס ממש לאחר המקרה, ומיד שמעתי מה קרה שם והודרכתי. בחקירת המקרה בדקו האם בעת החלפת הגלגל פעל המכונאי לפי הנוהל ניקה את המקום ובדק אם ישנם סדקים. בכדי לאמת שאכן כך פעל, בדקו את רשימת הכלים שנלקחו ומצאו שאכן המכונאי לקח איתו בעת החלפת הגלגל זכוכית מגדלת ובדק התכנות סדקים. הטייס קיבל אישור לבחור אם לנטוש או לנסות ולנחות. בגלל מבנה גופו פחד לנטוש את המטוס בכדי שלא יפגע בברכיים בעת הנטישה, ולכן ביקש לנסות ולנחות.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x