נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם:DO-27A-4 מוסב ל-DO-27Q-6
 
יצרן:דורנייה, גרמניה
 
מספר יצרן:375
 
תולדות המטוס:
 
זהו מטוס ה-DO-27 האזרחי היחידי שהופעל בארץ. סיפורו מתחיל  כשיועד ליח' HFTpST 826  של צבא גרמניה ואפילו נקלט רישומית תחת הקוד PK+101 ב-17 באפריל 58 אך נשאר אצל היצרן ומאוחר יותר הועבר לשימוש יחידה אחרת עד אוגוסט 61  ואז הועבר ליח' HFSt-10  בנידרסטטן,  ששינתה את כינוייה ל-.HFBeobuVSt 200  2 ב-1.11.61 ול-2.HFB- 200    ב-9.3.63.  היחידה הועברה לבסיס לאופהיים ב-1.4.64.
 
המטוס הוסב לדגם DO-25A-5 וקיבל קוד חדש PY+219  ב-30.5.67, קוד זה הוחלף ל-56+72 ב-13.11.67. הועבר ליח' AG-52 עבור BwSpFlgGrp בבסיס לק בערך בשנת 1970.
 
יצא משירות כשבספריו רשומות 1872 שעות טיסה ונמכר לחברת POTRAFKE GMBH ב-11.1.74. נרשם תחת אות הקריאה D-EADC  בנובמבר 74 ובסיסו היה בש"ת של העיר אסן. ב-17.9.76 נמכר לריטה רובאטו,בעל מספנות ממילאנו, והוטס ללרנקה שבקפריסין. בסוף ספטמבר 76 הנחית אותו טייסו נחיתת חירום בשדה הרצליה לאחר שטעה בניווט בטיסה מלרנקה לנתב"ג.

המטוס לאחר הגעתו להרצליה (צילום:ישראל סאן, אוסף אוני' הרוורד)

נרכש ע"י ג'רי רנוב ז"ל . למטוס  הוקצה אות  הקריאה  4X-AJR אך  לא ניתנה תעודת כושר  טיסה מפני  שהמטוס היה מדגם צבאי ללא תעודת סוג ברשות התעופה  הפדרלית  האמריקאית  ולכן  גם בארץ. בינתיים בוטלו אות הקריאה הגרמני ותעודת כושר הטיסה ביולי 77.
 
כדי לפתור את בעיית תעודת הסוג, הטיס רנוב את המטוס לדורניר בגרמניה בנסיון לשכנע את היצרן להסב את המטוס לדגם אזרחי DO-27Q-6. המטוס הגיע למפעל דורנייה באוברהופנפאפן ב-12.12.77 אך החברה סירבה להסב את המטוס. רנוב המאוכזב החזיר את המטוס לארץ ונחת בשדה דב ב-19.12.77 . המטוס אוחסן ללא סימני רישום כל שהם ואות הקריאה הגרמני בוטל סופית ב-13.3.78. רישום אמריקאי N120JR נשמר למטוס בארה"ב אך לא נעשה בו שימוש והוא בוטל ב-22.7.78. (משרד ה-FAA ברומא אליו פנה רנוב סירב סופית להכיר בדגם זה של המטוס ב-23.12.77)
 
ג'רי רנוב הסב את המטוס לדגם האזרחי Q6 בשדה דב בעזרת חברת ארקיע.נרשם תחת אות הקריאה 4X-AJR באוגוסט 78 וטס בשמי הארץ. אות הקריאה הישראלי בוטל ב-16.9.83 כשרנוב מכר את המטוס לחברת איירו אינטרנשיונל מהעיר בליין במדינת וושינגטון.המטוס הועבר לארה"ב ונרשם שם ע"ש חברת אירו אינטרנשיונל תחת אות הקריאה N782AX ב-9.8.83, ותעודת כושר טיסה הוצאה בתאריך 18 במאי 84 כשלמטוס היו רשומות 2084:45 שעות טיסה. בעליו האחרון היה ארנולד ריינהארד שהיה אזרח ממוצא אוסטרי שאביו עבד בחברת דורנייה.הוא רכש את המטוס על הגבול הקנדי, והרכיב שני מכלי דלק נוספים, מערכת בקרה על גלגל  הזנב וביצע שינויים אחרים.ב-18 בפברואר 85 היו רשומות בספריו של המטוס 2145:20 שעות טיסה. לבסוף הטיס אותו לוונצואלה ומכר אותו  ללאופולדו טורקו קוטניי. שטר המכר נחתם בתאריך 25 ביולי 2005. המטוס נרשם על שמו של קוטניי תחת סימן הרישום YV1512 ותעודת הרישום מס' 0654 הוצאה בתאריך 20.4.06.אות הקריאה האמריקאי בוטל  ב- 12.8.05 .

תמונה  מעיתון בונצואלה המראה את המטוס ברישום ונצואלני לפני השיפוץ

המטוס שופץ במשך 5 שנים ע"י חואן אנטוניו וסקז וע"י שותפו איוון רובסה מרטינז שרכשו אותו מקוטניי והוא הוחזר  לכושר טיסה.

חואן אנטוניו וסקז במטוס בזמן השיפוץ המטוס  בשיפוץ (Foto:Jan Antonio Vasquez)
 
  המטוס כיום
 

)
לייבסיטי - בניית אתרים