נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המסוק:
 
דגם:H-34G-III
 
יצרן:סיקורסקי,הארטפורד,קונקטיקט,ארה"ב
 
מספר יצרן:58-1657
 
מספר צי:6Bu.15079

תולדות המסוק:

יוצר ע"י חב' סיקורסקי כדגם CH-34C ויועד למכירה לגרמניה. קיבל את הכינוי הגרמני H-34G.III וניתן לו גם מספר סידורי של הצי האמריקאי 796Buno.150  . מספרים כאלו ניתנו לכל המסוקים מסוג זה שנבנו עבור גרמניה.

בעקבות עסקת "רז" של ממשלת ישראל עם גרמניה, כחלק מהפיצויים ששילמה ממשלת גרמניה לעם היהודי, הועברו 24 המסוקים בעודם על האוניות בין 25.12.62 ל- 8.63 והגיעו לארץ.

האניה שבה הובל המסוק יצאה לדרך ב-6 ביולי 63. עם הורדתו מהאניה בתאריך 11 באוגוסט 63, הועבר המסוק למוסכי ביה"ס הטכני של ח"א בחיפה, הוכשר לטיסה, טס לתל נוף ונכנס לשירות בטייסת החרב המתהפכת עם מספר הזנב 42.  שימש לחילוץ, הובלת כוחות ולמרדפים אחרי מחבלים.


מסוק 42 בעת חילוץ

כשיצא משירות לאחר שהטייסת קלטה את מסוקי הבל 205, הוכנס לאחסנה ונמכר יחד עם מסוקים אחרים לחברת מטרופוליטן איירמוטיב האמריקאית ביולי 70. הובל לארה"ב ושם נמכר לחברת סיקורסקי. זו שיפצה והסבה את המסוק לדגם האזרחי S-58ET. בין היתר הוחלף מנוע הבוכנה הכוכבי של המסוק במנוע טורבינה דגם PT6T בעל 2 חטיבות כח של חברת פראט אנד וויטני קנדה, שגם היא היתה חברה, כמו סיקורסקי, בקבוצת יונייטד טכנולוג'יס.

עם סיום השיפוץ הוקצה למסוק ב-13 בינואר 71 סימן רישום N4390S לצורך טיסות הניסוי והרישוי. סיקורסקי  מכרה אותו לחברת המסוקים הספרדית Helicsa והוא קיבל את סימן הרישום EC-CCX. סימן הרישום האמריקאי בוטל ב-5 באפריל 73.


EC-CCX בשירות HELICSA ׁ(תמונה:Paco Andreu)

בתאריך 14 ביוני 75, בעת שהעביר נוסעים בטיסת לילה ממיכלית חזרה לאי גראן קנארייה שבאיים הקנריים, התרסק לים 7 מייל מפוארטו דה לה קרוז. שישה נוסעים נספו.
לייבסיטי - בניית אתרים