נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: 5 סדרה J/1
 
יצרן: אוסטר   אייקרפט בע"מ, בריטניה וורקס, תורמסון, לסטר, בריטניה
 
מספר יצרן: 1956
 
שנת יצור: 1946
 
תולדות המטוס:
 
לאחר יצורו, הוקצה למטוס במנהל התעופה האזרחית המלחותי בבריטניה סימן הרישום G-AHAY לצורך טיסות הניסוי והרישוי, שלאחריהן קיבל תעודת כושר טיסה מס' 7527 בקטגוריה רגילה. הוא נרשם ע"ש היצרן בתעודת רישום מס' 9898/1  ב-12 במרץ 1946.

ב-25 באפריל  1946 נמכר לחברת בריטיש אייר טרנספורט שמשרדיה היו בשדה התעופה  קינגסטאון שבעיר קרלייל במחוז מידלסקס, הוצאה תעודת רישום מס' 9898/2.

ב-24 במאי 46 נמכר לחברת  פיירי אויאיישן קו. בע"מ, מהאייס שבמחוז מידלסקס, תעודת רישום מס' R2238/3, ב-25 ביוני 59 שינתה החברה את שמה לפיירי אויאיישן בע"מ, ובעקבות כך הוצאה תעודת רישום חדשה מס' R2238/4.

לאחר שחברת פיירי אויאיישן נמכרה לחברת ווסטלנד נרשם ע"ש חברת ווסטלנד איירקרפט בע"מ ב-20 ביוני 61   בתעודת רישום מס'  R.2238/5.


(Barry Friend collection)

ב-19 באוקטובר 73 נמכר להוברט לייך ולקנת' פלאטר, מנאמנות נכסים של  מועדון הטייס פיירפליי. תעודת רישום מס'  R.2238/6 . ב-4 באוקטובר 74 נמכר לרונלד האיין ולמייקל בוטל, תעודת רישום מס' R.2238/7.

ב-7 במרץ 77 נמכר לויליאם אוגלי, אמריקאי שחי בבריטניה, תעודת רישום G-AHAY/R8. ב-7 באוגוסט 78  נמכר לחברת אויאיישן אדוויסורי בע"מ משדה התעופה סטייפלפורד, תעודת רישום מס' G-AHAYDC33.

המטוס נמכר למוזיאון חיל האויר וסימן הרישום הבריטי שלו בוטל בתאריך  10 במרץ 83.
 
לאחר שהורכב במוזיאון   והובא לכושר טיסה, נצבע כאוסטר "VQ-PAS" כדי לייצג את מטוס האוסטר ה"ציוילי" שטס בשירות שירות האויר של ההגנה, לאחר שנים מספר קורקע עקב מצבו הטכני,  נצבע בצבעי הסוואה עם המספר "א-13" כדי לייצג את מטוס האוסטר "א-13" שהיה בשירות חיל האויר והועמד מאז בתצוגה במוזיאון.


במוזיאון חיל האויר

ביוני 2019, לקראת ערב המורשת של יחידת האחזקה האוירית של חיל האויר, שהחלה את דרכה במרתף של הייקב בשרונה שבתל אביב כשאנשיה שיפצו מטוסי אוסטר שנרכשו מהבריטים, פורק והועבר ליחידת האחזקה האוירית ושם שופץ  ושוחזר, והוצג לבאי ערב המורשת במקום של כבוד.

בתצוגה באירוע 70 שנה ליחידת האחזקה האוירית:(צילום:אבינעם מיסניקוב)



 
 
לייבסיטי - בניית אתרים