נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: J/1 אוטוקארט
 
יצרן:אוסטר איירקרפט בע"מ, בריטניה וורקס,ת'ורמאסטון, מחוז ליצ'סטר, בריטניה
 
מספר יצרן:2024


(ציור:אלכס יופה)

 תולדות המטוס:
 
נרשם בבריטניה בתאריך 2.7.46  ע"ש היצרן תחת  אות הקריאה G-AHHV לצורך טיסות הניסוי והרישוי שבסיומן קיבל תעודת כושר אוירי מס' 7755. . המטוס נרכש בתרומות של אירגון "נשים חובבות תעופה"  (נח"ת) ושל תורמים אחרים בארץ ישראל. הוא נבדק בספטמבר 46 ע"י עמנואל צור (צוקרברג) , שהיה מדריך הטיסה של חברת "אוירון" , צוייד במיכל דלק חיצוני להארכת טווח הטיסה, וצור הטיסו ארצה עם כמה נחיתות ביניים לתדלוק. הרישום הבריטי בוטל ב-29.7.46 .
המטוס נרשם ע"ש חברת אוירון תחת סימן הרישום המנדטורי   VQ-PAS באוקטובר 46 וב-31 בחודש הוצג  בעצרת שנערכה לכבוד התורמים. באותו מעמד ניתן לו השם "תל אביב".


ׁ(מקור: ויקימדיה)

הועבר לשירות האויר של ארגון ההגנה  ב-10.11.47, כונה בשירות "האוסטר הציווילי" כדי להבדילו  ממטוסי האוסטר האחרים שנרכשו מידי הבריטים, ששופצו בשרונה והופעלו ע"י השירות. שימש להטסת מזון, נשק ותחמושת לישובים הנצורים ולפינוי פצועים במסגרת טייסת א', הלא היא טייסת תל אביב.ולאחר מכן בטייסת הגליל. נכנס לשירות ח"א במאי 48, ואז קיבל את מספר הזנב א-32 שהוחלף ל- 0115 בדצמבר 48.

בסוף שנת 48 עבר המטוס לידי טייסת 100 והופעל  על ידה בטיסות קישור עד שהוכרז לא שמיש לטיסה וירד ממצאי חיל האויר עקב "בלאי מוצדק".
 
מקורות: נעם הרטוך-"טייסת הגליל במלחמת העצמאות" הוצאת עמותת ח"א,1999
          GINFO Database Search            
          עידו אמבר/אלי אייל/אבי כהן-"שורשי חיל האויר" הוצאת ענף תולדות ח"א.
לייבסיטי - בניית אתרים