נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המסוק:

דגם:SA-313B אלואט II

יצרן:סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן:1963/591C



תולדות המסוק:

אלואט 010 נקלט בחיל האויר  בדצמבר 67.שימש בחיל האויר למשימות סיור, חילוץ והובלת מפקדים בשירות טייסת 124 בבסיס תל נוף ולאחר מכן בטייסת 125 בבסיס שדה דב.

עם סגירת מערך מסוקי האלואט בחיל האויר במאי 75, הועבר לאחסנה בתעשיה האוירית והוצא למכירה. לאחר שלא נמכר הועבר לתצוגה בבסיס בית הספר הטכני בחיפה ולאחר מכן הועבר למוזיאון חיל האויר בחצרים שם הוא  אוחסן. במשך השנים הופרד תא הטייס מגוף המסוק ומצבו התדרדר.

בשנת 2005 ביקש מנכ"ל חברת מנועי בית שמש להציג בחצר המפעל מסוק אלואט, גם מפני שמנועו יוצר ע"י חברת טורבומקה הצרפתית שבעליה היה יוסף שידלובסקי, שיסד את מפעל מנועי בית שמש, וגם מפני שהמפעל תחזק את מנועי מסוקי האלואט עבור חיל האויר כשאלה היו בשירות.

מסוק 010 נרכש מהמוזיאון וב-15 ביולי 2005 הובל לחברת מנועי בית שמש שהמפעל שלה  נמצא באיזור התעשיה המערבי של בית שמש. כותב שורות אלו לקח על עצמו לשפץ את המסוק לתצוגה בנוסף על תפקידו.


האלואט על המשאית, מוכן לנסיעה למנועי בית שמש. (צילום:אלי כהן) נפרק מהמשאית במנועי בית שמש (צילום:אלי כהן)

במשך כמה שנים פורק המסוק לחלקיו, כולל המנוע והמערכת הדינמית, הם נוקו, חלקים שנרקבו במשך השנים יוצרו מחדש , והם נצבעו בצבעים המקוריים והורכבו חזרה על גוף המסוק. הכוונה היתה לטפל בתא הטייס בחלקו השני של השיפוץ , אולם בשל שינויים אירגוניים בחברה, השיפוץ הופסק והמסוק וחלקיו הוכנסו לאחסנה ומצבם הלך והתדרדר.

תמונות מהשיפוץ:(צילום:אבינעם מיסניקוב)

גוף המסוק, המנוע, ממסר ראשי, ראש הרוטור, מוטות שינוי פסיעה  המנוע,כונס אויר, מקרן שמן, ציר יציאה, סטרטר-גנרטור
   
   


בשנת 2019  הוחלט בבסיס פלמחים של חיל האויר לפתוח חורשה לזכר הנופלים ולהציב בה מסוקים וביניהם האלואט. לשם כך הובא לשם ממוזיאון חיל האויר מסוק אלואט מס' זנב 017 שהיה ללא מנוע ולהבי רוטור ראשי ובמצב כללי גרוע.

בקבוצת "מנוענים" בפייסבוק התפרסם בחודש מרץ 2019 פוסט ובו חיפשו אנשי פלמחים מנוע עבור המסוק. כותב שורות אלה יצר קשר עם האחראי על הפרוייקט שהגיע למנועי בית שמש וראה את המסוק, ובעקבות זאת הועברו המסוק וחלקיו לבסיס פלמחים.

המשך יבוא.

 
לייבסיטי - בניית אתרים