נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 
פרטי המטוס:
 
דגם: 757-236
 
יצרן:בואינג, ארה"ב
 
מספר יצרן:24120
 
מספר גוף:174
 
שנת יצור: 1988
 
קונפיגורציה מושבים מקורית:Y192


4X-EBO של סן דור נוחת בש"ת סחיפול באמסטרדם

 תולדות המטוס:
 
המטוס נגלל במפעל רנטון של בואינג בתאריך  26 במרץ 1988 , וביצע את טיסת הבכורה  משדה בואינג פילד  ב-19 באפריל 1988. נמסר לחברת התעופה  אייר יורופ ב-4 במאי כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי הבריטי G-BOHC, והוטס לשדה התעופה לונדון-סטאנסטד  באותו יום.


G-BOHC של אייר יורופ

ב-27 באוקטובר הוחכר לחברת התעופה הספרדית  אייר אירופה והרישום האזרחי הבריטי בוטל כשקיבל בספרד סימן רישום זמני EC-202. סימן רישום זה הוחלף ברישום הקבוע EC-ELA בתאריך  10 בנובמבר 1988. ב-3 באוקטובר 89 נמכר לחברת המימון  AE Finance Ltd, והרישום הבריטי בוטל  3 ימים אחר כך.

EC-ELA בשירות אייר אירופה

סימן הרישום הבריטי חודש  ב-24 באוקטובר 1989 כשהמטוס הועבר חזרה לבריטניה, ובוטל שוב כשהמטוס הוחכר  שוב לאייר אירופה בספרד וקיבל שם תעודת רישום זמנית תחת סימן הרישום EC-516 ב-16 באוגוסט 1990. רישום זה הוחלף בסימן רישום קבוע EC-ELA ב-14 בנובמבר 1991.

חברת אייר יורופ פשטה את הרגל וחדלה מלפעול ב-8 במרץ 1991 בשל קריסת חברת האם שלה  International Leisure Group . המטוס חולט ע"י בנק סיטיבנק ב-1 במאי 1991. באותו יום נרכש ע"י חברת Jerdan שהיתה רשומה בהמילטון שבאיי ברמודה.

ב-21 בנובמבר 1991, נמכר לחברת  Entrepot Aircraft Ltd שהיתה רשומה בסנט הלייאר שבאי ג'רסי, וב-7 בפברואר 1992 הוחכר לחברת התעופה בריטיש איירוויז, וזו החכירה אותו  באותו יום לחברת התעופה קלדוניאן איירווייז, וב-8 במרץ 1002 הוטס מש"ת לונדון גאוטטיק לש"ת לונדון סטאנסטד. סימן הרישום הבריטי בוטל  וב-18 במאי 1992 נרשם המטוס ע"ש חברת קלדוניאן תחת סימן רישום חדש  G-BPEF, והחל בשירות בקו מגאטוויק לאיי פארו.


בשירות  קלדוניאן (Photo:David Oates)

את טיסתו האחרונה בשירות קלדוניאן ערך  ב-18 באוקטובר 1993 מהאי קורפו לגאטוויק, וארבעה ימים אחר כך הועבר מגאטוויק להית'רו כשהוא צבוע בצבעי קלדוניאן ועם הלוגו של בריטיש איירווייז.יום למחרת החל בטיסות בשירות בריטיש איירוויז בקו מהיתרו למנצ'סטר.
 
המטוס ביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה ב-11 באפריל 1994 בקו אברדין- הית'רו, ואז הועבר מהית'רו  לש"ת סטאנסטד לביצוע ביקורת אחזקה, ועם סיומה הועבר ב-28 באפריל 1994 לש"ת גאטוויק, ושב לשירות ב-1 במאי קו לונדון-פרווזה.

ב-1 בנובמבר 1995 הוטס לש"ת סטאנסטד לצביעה והוחזר ב-24 בנובמבר, וב-11 בדצמבר 1995 נרשם ע"ש חברת בריטיש אייוווייז.ב-29 במרץ  1997 הועבר לחברת בריטיש איירווייז יו-גאטוויק ויום למחרת החל בשירות בקו לסנט פטרסבורג.


בשיות בריטיש איירווייז (Photo:Peter Unmuth)

במאי 1997 נרכש ע"י חברת Babcock & Brown/NBB והמשיך לטוס בשירות בריטיש איירווייז. ב-3 ביולי 200 ביצע את טיסתו האחרונה בשירות החברה בקו מאיסטנבול להית'רו  בטיסה  BA675. באותו חודש נצבע בצבעי בריטיש החדשים, וחזר לשירות בתאריך  10 ביולי בקו מלונדון למינכן בטיסה BA948.

את טיסתו האחרונה בשירות בריטיש איירווייז ביצע מאתונה ללונדון בטיסה BA633  שנחתה ב-12 בפברואר 2003. עד אז צבר המטוס 40,403 שעות טיסה ו-17,703 מחזורי התעייפות.  חמישה ימים אחר כך הוטס לנימס שבצרפת לביצוע ביקורת אחזקה שלאחר החכרה. הוחזר לש"ת סאות'אנד שבלונדון ב-7 באפריל 2003 בטיסה BA9256P, וסימן הרישום הבריטי בוטל ב-15 באפריל 2003 כשקיבל סימן רישום ישראלי 4X-EBO באותו יום ,לאחר שהוחכר לחברת סן דור.

באותו יום הוטס מסאות'אנד לנתב"ג בטיסה ERO6002. ארבעה ימים אחר כך נראה בשדה התעופה של מינכן, כשהוא צבוע בצבעי בריטיש איירווייז ועם הלוגו של סן דור על זנבו. המטוס שימש את החברה לטיסות לאירופה עד  שיצא משירות ונרכש ע"י חברת המטענים פדקס ב-27 בפברואר 2007, וקיבל בארה"ב את סימן הרישום האזרחי  N915FD. המריא מנתב"ג לטיסת העברה FDX9011   ב-28 בפברואר 2007 עם נחיתות ביניים  בלונדון סטאנסטד ובקפלוויק  ונחת בש"ת באנגור  ב-3 במרץ 2007.  יומיים אחר כך הועבר מבאנגור לממפיס ונכנס לאחסנה.

ב-1 ביולי 2007 הגיע לויקטורוויל  ונראה שם עדיין בצבעי בריטיש איירוויז וללא לוגו על הזנב, נראה שוב בש"ת של לוס אנג'לס ב-5 בספטמבר 2007, ושוב בש"ת של מובייל  ב-24 בינואר 2008.

הסבת המטוס למטען (דגם SF757-236) הסתיימה ב-21 במרץ 2009 , והוא נכנס לשירות פדקס. ב-24 באוגוסט  2010  הועבר מממפיס לש"ת שארל דה גול בפריס להפעלה בטיסות פדקס ברחבי אירופה. ב-21 באוקטובר 2010 נראה בש"ת של בודפשט כשעליו הכינוי "Declan".


בשירות פדקס (Photo:Stefan Thomas)

ב-22 באפריל 15, כשהמטוס היה בטיסה FX-5071  מנתב"ג לש"ת קולון-בון, והיה בגישה סופית לנחיתה על מסלול  32R בשדה, ביטל הצוות את הגישה ודיווח  שהוא לא יכול להוריד מדפים מעבר ל-20 מעלות. המטוס "הלך סביב ונחת בשלום, אך  במהירות גבוהה מהרגיל .

ב-2 במאי 2019, כשהיה בשלב הגישה הסופית לנחיתה על מסלול 31L בש"ת של בודפשט בטיסה FX-5212    מוינה, נדלקה בתא הטייס נורת אזהרה על תקלה במערכת ההידראולית השמאלית. הצוות הודיע למגדל, הכריז חירום כשהוא מדווח שאיבד לחץ במערכת ההידראולית השמאלית ואת היגוי הקרקע.

המטוס המשיך בגישה לנחיתה ונחת בשלום 2 דקות אחר כך.


המטוס עדין פעיל בשירות פדקס.
 
לייבסיטי - בניית אתרים