נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב

פרטי המטוס

דגם: C-47-DL

יצרן: דגלס, ארה"ב

מספר יצרן: 6223

מספר חא"א: 42-5635

תולדות המטוס

מטוס זה יוצר במפעל דגלס שנבנה במקביל לשדה התעופה דוהרטי שבלונג ביץ', קליפורניה, תחת חוזה AC-20669 וסופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי ב-9 בינואר 1943. הועבר לחיל האויר המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל ב-11 בפברואר 1943 כדגם דקוטה I תחת מספר זנב FD769. הוטס לבריטניה והופעל ע"י חברת התעופה BOAC לטיסות בשירות ח"א המלכותי כשהוא צבוע בצבעי ח"א המלכותי ונושא אות קריאה אזרחי G-AGFX שניתן לו ב-12 בפברואר 1943. כמו כן שירת המטוס בח"א המלכותי עם סימנים צבאיים ותחת אות קריאה ODZBK.

לאחר מלחמת העולם ה-2 הוצע למכירה ונרכש על-ידי חברת איירוויז טריינינג בע"מ ב-1 בינואר 1948. זו מכרתו לחברת יוניברסל אייר טרנספורט שרשמה אותו בדרום אפריקה תחת אות קריאה ZS-DAI ב-12 ביולי 1948. המטוס החליף שוב בעלים ונרשם על שם חברת ווסטאייר טרנספורט בע"מ ב-26 בספטמבר 1947 ולאחר מכן נרשם באפריקה הדרומית כ-ZS-DCZ ע"ש החברה, שהוקמה ע"י בוריס סניור כדי לרכוש מטוסים לחיל האויר הישראלי ולטיסות אספקה ודואר לארץ. המטוס כונה "גליל" ב-14 בינואר 1949 והוטס בארץ תחת אות הקריאה הדרום אפריקאי. לאחר מכן שונה מספרו ל-1401 . המטוס השתתף בהפצצות על כוחות האוייב ועריו במלחמת השחרור.

ב-12 בנובמבר 1950 קיבל המטוס אות קריאה 4X-FAG והופעל ע"י ח"א בטייסת הפילים להצנחה ולהעברת מטענים מחו"ל. ביוני 1963 הושאל לחיל האויר של אוגנדה, הוטס לשם וקיבל מספר זנב U-401. הוחזר ארצה והוכנס לתעשיה האווירית וזו הסבה אותו באפריל 1973 לדגם האזרחי DC-3C. המטוס נרשם ע"ש חברת "נתיבי נפט בע"מ" תחת אות קריאה 4X-DCF והופעל ע"י שירות האויר של החברה לטיסות מנתב"ג למנחת שדה הנפט באבו רודס בסיני יחד עם מטוס 4X-DCE. עם פרוץ מלחמת יוה"כ פינו המטוסים את עובדי החברה ומשפחותיהם שגרו בישוב "שלהבת" שבמקום.

את המשך קורותיו של המטוס ניתן לקרוא במאמר על דקוטה 040
 
לייבסיטי - בניית אתרים