קטעים ממאמר מאת Norman Malaney אשר פורסם במגזין האגודה האמריקאית להיסטוריה תעופתית בגיליון סתיו 1999.
 
תרגום: אבינעם מיסניקוב
ידיעה קצרה בעמוד הקדמי של העיתון "Evening Telegram" שהופיע בעיר סנט ג'והנס שבניופאונלנד, קנדה, בתאריך 18 במאי 1951: מטוס נעדר בדרך לישראל: מפציץ מוסקיטו מדגם B.Mk.25 שהוטס ע"י ריי קורץ מהעיר בורבנק, קליפורניה, שהיה בדרכו לישראל, נעדר בטיסה מגוז ביי, לברדור לגרנלנד. כך הודיע אתמול מנהל התעופה האזרחית דיווח מבסיס ח"א פפרל אמר שהמוסקיטו נפל במייצר דייויס. המטוס עזב את גוז ביי ביום חמישי והיה אמור להגיע לגרנלנד בבוקר שלמחרת. קורץ, שאליו התלווה נווט, העביר את המטוס לישראל, אמר מנהל התעופה האזרחית.
 
מספר הרישוי של המטוס לפי מגזיני התעופה הבריטיים מאותה תקופה הוא N60648. הרישום במאגר המידע של מנהל התעופה האזרחי\הפדראלי האמריקאי הוסר ע"י משרד המשפטים האמריקאי ולעולם לא הוחזר. הרישום היחיד שנשאר הוא כרטיס רישום המכיל את שם הבעלים הראשון, סוג המטוס ואותיות הרישום. בכרטיס רשום שהאוורד פ. קניפ ממדינת מרילנד הוא בעליו של מוסקיטו NX60648 ומופיעים שם רק מספריהם הסידוריים של המנועים: V345316 ו-V345294. בכל מטוסי המוסקיטו מעודפי ח"א המלכותי הקנדי שנמכרו לאחר מלה"ע ה-2 היו מספריהם הסידוריים של המנועים רשומים בשטרי המכר ודבר זה צוין בכרטיס תולדות המטוס של ח"א המלכותי הקנדי. המספרים הסידוריים של המנועים בכרטיס הרישום של מנהל התעופה האזרחי\הפדראלי תואמים בדיוק את אלו הרשומים בכרטיס תולדות המטוס של ח"א הקנדי למטוס מוסקיטו דגם XXV בעל מספר זנב KA996.
 
מטוס זה, בעל מספר יצרן 897 נבנה ע"י חברת דה הוילנד קנדה בעיר דאונסויו בטורונטו למען ח"א הקנדי, סופק בתאריך 5.4.45 ונשלח לפיקוד האוויר הראשון בתאריך 18 באוקטובר 45. הוצב בלהק ההדרכה ה-9 בתאריך 4 ביוני 1946 והוצא משירות בתאריך 18 ביוני 1946. אז הועבר לחברה למכירת נכסי המלחמה ונמכר לחברת סייפל איירקרפט בע"מ משדה התעופה דורבל בעיר מונטריאול.בשנת 1946 היה בבעלות האחים פרנק והאוורד קניפ שדה תעופה קטן מחוץ לעיר בולטימור שבמדינת מרילנד בארה"ב. המרוצים האוויריים של גביע בנדיקס עוררו את התעניינותם והם רצו להיכנס לתחרות. באותה תקופה עיתוני התעופה פרסמו מודעות על מכירה של מטוסים מעודפי ח"א הקנדי, והאחים נסעו למונטריאול, רכשו מטוס מוסקיטו, ורשמו אותו ברשות התעופה האזרחית האמריקאית, הוא קיבל אות קריאה NX60648.פרנק קניפ הלך לעולמו בשנת 1950 ואחיו בשנת 1968. בנו של האוורד זוכר שאביו ודודו רכשו מטוס מוסקיטו בקנדה והטיסו אותו לשדה התעופה שלהם ליד בולטימור.
 
כשהגיע, הוכנס להאנגר כדי להכינו למרוץ בנדיקס של שנת 1947. כשהאחים ניסו להירשם לאירוע, הודיעו להם שמטוסים שאינם מתוצרת ארה"ב אינם מורשים להשתתף. הודעה זו חיסלה את חלומם ותקוותיהם להשתתף במרוץ. האחים הציעו את מטוסם למכירה במודעות שפורסמו בעיתוני תעופה שונים. יום אחד הגיעה טייסת לשדה כדי לבדוק את המוסקיטו והורשתה להטיס את המטוס. לאחר מכן עזבה והם לא שמעו ממנה יותר (הערת המתרגם: בשלב זה מביא מחבר המאמר ראיון ארוך עם צ'ארלס בינג, טייס שבדק ורכש את המטוס עבור גב' מרי נלסון (הטייסת הנ"ל) והעבירו לפאלם ספרינגס. הראיון ארוך ולא נביאו כאן).
 
לפי ספרו של לאונרד סאלטר "הנאמנים", למדינת ישראל היו תומכים רבים שסרקו את שוק התעופה האמריקאי אחרי מטוסים צבאיים לשעבר. אל שווימר היה אחד מהם וקרוב לוודאי שהוא היה סוחר המטוסים שרכש ממנה את המטוס.
 
ההיסטוריה של N60648 היא בגדר תעלומה עד שנת 1951 שאז הוטס המטוס מארה"ב לגוז ביי בלברדור שבקנדה בדרך לישראל. טייס ההעברה היה ריי קורץ האמריקאי. הוא הטיס לפני כן מפציץ B-17 לישראל בנסיבות חשודות, מפני שכל העולם נמנע ממכירת ציוד צבאי למדינה החדשה. טיסה זו שכללה עוד שני "מבצרים מעופפים" הסתיימה בישראל לאחר שמשתתפיה הפציצו בדרך את קהיר לאחר שחומשו בפצצות בשדה סודי בצ'כוסלובקיה (ראה את הסיפור המלא במאמר על מטוסי ה-B-17 במדור זה).
 
לפי המגזין Born in Battle בחוברת מספר 19 משנת 1981, מזג אויר גרוע "תקע" את קורץ ונווטו בגוז ביי למשך ימים רבים. לבסוף הנווט היה צריך לעזוב להכנות חתונתו. סיימור לרנר מניו יורק הגיע כדי להחליפו. לבסוף, בשעה 17:35 בערבו של יום חמישי, ה-17 במאי, המריא הצוות במוסקיטו לכיוון שדה התעופה נארסוואק (שהיה ידוע גם כ-BW3 או "בלואי ווסט טרי") בגרנלנד כשזמן ההגעה המשוער היה 21:05. לא נוצר קשר עם המטוס מאז שהמריא ולכן הועברה התראה לטייסת החילוץ ה-6 של ח"א האמריקאי בשעה 01:23 בתאריך 18 במאי. טייסת זו הייתה אחראית לכל פעולות ההצלה אוויר-ים באזור זה וחולקה לגפים שהיו פרוסים בבסיסים אזוריים רבים.
 
גף A של הטייסת בבסיס BW1 הרים לאוויר מטוס דקוטה מדגם SC-47 ומטוס מבצר מעופף מדגם SB-17 לצורך החיפושים שנערכו באחריות מפקד המשימה בבסיס גוז ביי. בסיס הארמן סיפק גם הוא מטוס SB-17. בשעה 09:30 בבסיס ארגנתיה שבניופאונלנד קיבלו הודעה טלפונית שיש לשלוח מטוס SB-17 ומטוס ימי מסוג קטלינה לבסיס BW-1 לתגבור החיפושים. בשבת 19 למאי, התקבלה בקשה מגף C לקבל מטוס מגף B לצורך החיפוש. בשעה 12:00 ביום המחרת, מטוס SB-17 מספר 3701 שהוטס ע"י מייג'ור ר.ב. מור וקפטן ריצ'רד סאקס המריא מגוז ביי. המטוס נשאר בבסיס זה עד תאריך 26 במאי וביצע חיפושים יום יומיים ללא תוצאות. "רשימת ללויד" שפורסמה ע"י חברת הביטוח הלונדונית "ללוידס" מציינת שמטוס N60648 אבד במייצר דייויס בין קנדה וגרנלנד.
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים