נכתב ע"י אבינעם מיסניקוב
 

פרטי המטוס:
 
דגם:SNJ-4  טקסן
 
יצרן: נורת' אמריקן, מפעל דאלאס, טקסס, ארה"ב

דגם יצרן:NA-88
 
מספר יצרן: 88-9604
 
מספר צי: Bu.No.10045
 
תולדות המטוס:
 
המטוס יוצר כחלק ממנת יצור של 500 מטוסים מדגם SNJ-4. הופעל במקור באחד מבתי הספר לטיסה של חיל הים האמריקאי שהכשירו בימי מלחמת העולם השניה טייסים לשירות על גבי נושאות המטוסים של הצי.

כשהסתיימה המלחמה הוכרז כעודפים, ונמכר לשוק האזרחי. בעליו האחרון היה קונארד או. קורל מווילואו גרוב שבמדינת פנסילווניה, שהיה מתווך מטוסים.והמטוס היה רשום של שמו תחת סימן הרישום האזרחי NC69145.

הוא מכר אותו לאחד משליחי הרכש של מדינת ישראל והמטוס פורק , נארז בארגז והובא ארצה בדרך הים. הגיע ארצה ב-18 באוקטובר  1948 ולאחר שהורכב, הורץ ובוצעה בו טיסת ניסוי, הוצב בגף 35 בבסיס עקרון וסומן במלחמת העצמאות כ- "ב-63".

זה היה מאותם מטוסי הרוורד ראשונים שהגיעו לחיל האויר שהורכבו עליהם בכנף 22 בעקרון ארבעה נושאי פצצות תחת כל כנף לפצצות קלות דגם A/50/15, והם יצאו להפצצות צלילה על הכוחות המצריים בנגב הצפוני במלחמת העצמאות.

לפי מיטב ידיעתנו  עבר המטוס שתי תאונות:

האחת,ב-7 בנובמבר 1948, המטוס נחת נחיתת אונס לאחר שנפגע מהתפוצצות פצצה שהטיל במסגרת טיסת ניסוי.
השניה בתאריך 28 בדצמבר 1948 בנחיתה בעקרון, קרס כן נסע שמאל עקב התפוצצות צינור הידראולי, ואי נעילת הצילינדר המפעיל של כן הנסע.

המטוס היה אחד מ-10 מטוסי הרוורד שנשלחו לשיפוץ בחברת אויולנדה בהולנד (בקבלנות משנה לחברת פוקר) בדצמבר 1951. לאחר ביקורת קבלה שהחברה ביצעה במטוסים, הוחלט שלא לשפץ את מטוס זה ואת מטוס 1102 בשל מצבם, וחלקיהם השמישים שימשן לשיפוץ המטוסים האחרים.

 
לייבסיטי - בניית אתרים