נכתב ע"י יהל פטישי ואבינעם מיסניקוב
מלחמת יום כיפור פרצה ב- 6/10/1973, הייתה זאת מלחמה קשה עם אבדות רבות. סד"כ חיל האוויר דאז מנה שילוב של מטוסים צרפתיים ואמריקאים. מצרפת הגיעו המיראז'ים ומטוסי סופר מיסטר (סמב"ד) ששודרגו בארץ לדגם הסער (סופר מיסטר משופר), מטוסי הנורד ומסוקי הצרעה ׁסופר פרלוןׂ) . סד"כ המטוסים האמריקאים כלל מטוסי קרב מהדגמים פנטום וסקייהוק, מטוסי תובלה מהסוגים הרקולס (קרנף), דקוטה, סטרטוקרוזר (ענק) ושני מטוסי בואינג 707 (ראם) שהושאלו מהתעשייה אווירית. במערך המסוקים, טסו אז בחיל האוויר מסוקי בל 205/206 וסיקורסקי CH-53 (יסעור).

היום, 47 שנה לאחר המלחמה, הסד"כ היחיד שנותר בחיל האוויר מאז אותה מלחמה הוא סד"כ מטוסי הקרנף, הראם ומסוקי היסעור והסייפן. אך האם המטוסים שטסים היום הם אלו שטסו אז במלחמה?


ראם – בשנת 1971 הוחלט בתעשייה האווירית לרכוש מטוסי בואינג 707, לשפץ אותם ולמכור אותם בשוק האזרחי. התעשייה האווירית רכשה שלושה עשר מטוסי 707 מעודפי חברות התעופה האמריקאיות TWA ו-Pan Am והתחילה בתהליכי השיפוץ והמכירה. בעת פתיחת המלחמה, שהו בתעשייה האווירית שני מטוסי 707 בשלבי שיפוץ מתקדמים. במהלך המלחמה, עם גבור הצורך בשינוע חיילים אל ומהחזית ובעיקר לשדות בסיני, חכר חיל האוויר את שני מטוסי ה- 707 הללו, והפעיל אותם בטייסת 120. בהמשך יקבלו מטוסים אלו מספרי זנב 006 ו-009. שני המטוסים הללו יוצרו בשנת 1959, שירתו בחיל האוויר למשך מספר שנים ונפלטו משירות. ה- 006 בשנת 1983 וה- 009 ב- 1978. כלומר אין כיום בחיל האוויר מטוסי ראם ששירתו במלחמת יום כיפור.



ראם 006- אחד משני הראשונים מסוגו בחיל האויר

אמנם חלק מסד"כ הראמים הטס היום, יוצר לפני המלחמה, אך הם הגיעו ארצה רק שנים רבות לאחר מכן. ראם מס"ז 140 שסיים את פרק טיסותיו בחיל האוויר במרץ 2019, טס לראשונה בינואר 1960 אולם ראם זה הגיע לחיל האוויר רק ב- 1978.

קרנף – בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר 1971, נחתו בארץ שני מטוסי קרנף חדשים שזכו למספרי זנב 02 ו- 06. מטוסים אלו הוצבו בטייסת 120 וטסו בה לצד מטוסי הסטרטוקרוזר. בפרוץ המלחמה השתתפו שני מטוסים אלו במשימות רבות של הטסת כוחות וציוד אל ומהחזית, לשדות קדמיים כמו רפידים, שארם אל שיך, ובהמשך  לשדה פאיד שמעבר לתעלת סואץ  וגם לשדות נוספים.



קרנף 02 של טייסת 120  בתצלום משנת 1972 (מקור:אוסף דן הדני, הספריה הלאומית)
 
הצורך ההולך וגובר בהמשך הטסת כוחות ואספקה לכוחות הלוחמים, הביא לקליטת תריסר מטוסי קרנף מדגם C-130E שהגיעו ארצה כחלק מהרכבת האווירית האמריקאית במבצע בשם "ניקל גראס". כל המטוסים שהגיעו נלקחו מתוך הסד"כ של טייסות חיל האוויר האמריקאי ונחתו אחד אחרי השני החל מצהרי היום ב- 15/10/1973. המטוסים שהגיעו היו משנת ייצור 63-64, כשהוותיק מבינהם, מס"ז 12 (312) ייוצר בשנת 1962.

באישון הלילה הוקמה טייסת 131 שקלטה אליה את תריסר המטוסים שאך זה הגיעו, את שני המטוסים מטייסת 120, וכן חלק גדול מצוותי האוויר של טייסת 120, אלו הכשירים על מטוס הקרנף. דוד פורת, שהיה מפקד טייסת 120 בפתיחת המלחמה הפך למפקד טייסת 131 וסגנו יהושע (שיקי) שני הפך באמצע המלחמה למפקד טייסת 120.

מטוסי הקרנף שהגיעו בצבעי הסוואה של חיל האויר האמריקאי – וזכו בחיל האוויר לכינוי "קרפדה", קיבלו מספרי זנב דו ספרתיים (מ-01 ועד 18) והתחילו לטוס משימות מבצעיות כבר ב- 15 לחודש, היום בו נחתו בארץ.

לאחר המלחמה קיבלו שני המטוסים הראשונים שנקלטו טרום המלחמה קידומת XX1 למספר הזנב שלהם ומטוסי ה- E שנקלטו במלחמה קיבלו קידומת XX3. שאר מטוסי הקרנף הגיעו ארצה בשנים 74 עד 76 ולא השתתפו במלחמה.

בהמשך השנים, לאור מצוקות תקציביות, נפלטו מטוסי ה- E שנקלטו במלחמה בקצב איטי, שניים מהם נמכרו (307, 311) למקסיקו, ארבעה נותרו בלוד לצרכי מכירה (301,304,312,313( עם מעבר טייסות הבסיס לבסיס נבטים , אך משלא הגיע קונה, נגרטו ב-2016 ונמכרו לסוחר מתכות.


גם ששת מטוסי ה- E שעברו לבסיס נבטים בשנת 2008 יחד עם מטוס EH מס"ז 106 המשיכו בתהליך פליטה איטי מהסד"כ, בעיקר אל מול קליטת מטוסי השמשון במקביל. אחרון המטוסים שנפלט, מס"ז 305, ביצע את טיסתו האחרונה ב- 28/12/2017. (ראה את המאמר "מטוסי הקרנף שהגיעו במלחמת יום הכיפורים" מאת ערן דובדבני   ואבינעם מיסניקוב באתר זה).

אם כן, מתוך סד"כ של 14 קרנפים שהשתתפו במלחמה נותר אחד, מטוס הקרנף הראשון, מס"ז 02 ולימים 102 שהגיע ארצה ב-31/10/1971. מטוס זה זכה להיות המטוס השני שנחת באנטבה בירת אוגנדה במבצע המפורסם לשחרור בני הערובה. בהמשך השתתף במבצעים רבים, בהם העלאת יהודי אתיופיה מסודן במבצעי משה ובמבצע שלמה מאדיס אבבה. ב- 1998 השתתף המטוס בתערוכת ה- Air Tattoo של חיל האוויר הבריטי בבסיס פיירפורד.

בשנת 2017-2018 עבר המטוס תהליך השבחה מאסיבי כולל החלפת כנף מרכזית והשבחה אוויונית מלאה והיום הוא חלק מהסד"כ המבצעי של המערך כשכוחו עוד במתניו.


קרנף 102 הוא מדגם צבאי  C-130E/H הרקולס, יוצר ע"י חברת לוקהיד במפעלה שבעיר מרייטה שבמדינת ג'ורג'יה כדגם יצרן 382C-24D ומספר יצרן 4430.


                       קרנף 102 כפי שהוא נראה כיום (צילום: בעז אהרוני)                                              נוחת במנחת עפר בנגב (צילום:עפר צידון)

אך האם קרנף 102 הוא המטוס הוותיק בשירות חיל האוויר? מסתבר שלא.

סייפן – סד"כ המסוקים הקלים בסוף שנות ה-60 כלל מסוקי אלואט צרפתיים ומסוקי בל 47 מיושנים שגם הם סופקו מהצרפתים. מסוקים אלו שימשו בעיקר להטסת מפקדים ולמשימות סיור. כיבוש חצי האי סיני והתיישנות סד"כ המסוקים הקיים הביא לתהליך רכש של מסוק מדגם BELL 206 ג'טריינג'ר וליתר דיוק Agusta Bell 206A-1 שיוצרו בחברת אוגוסטה האיטלקית ברישיון. המסוקים הראשונים נקלטו בטייסת 125 בשדה דב בקיץ 1971. המסוק הראשון שנקלט הגיע ארצה ב- 24/7/1971 וסופרר במספר זנב 01. לאחריו נקלטו טרום המלחמה כ- 15 מסוקים שסופררו מ- 01 ועד 34.

במהלך הלחימה השתתפו מסוקי הסייפן בביצוע משימות סיור בחזית הצפון והדרום ובשינוע מפקדים בתוך ובין הגזרות. אף מסוק סייפן לא אבד במלחמה.

לאחר המלחמה נקלטו בחיל מסוקי סייפן נוספים מדגמים שונים (OH-58B, 206B-3 ועוד), חלק גדול מהם הוצב בבית ספר לטיסה להדרכה בשלב הראשוני. הסייפנים הראשונים קיבלו קידומת XX0 (המסוק הראשון, 01 סומן כ- 101 עד שאבד בנובמבר 78) והדורות הבאים של הסייפנים סופררו החל מ-123 והלאה.

במעלה השנים, אבדו סייפנים בתאונות רבות. המפורסמת בהן ב- 12/1/1994 בעת התרסקות סייפן מס"ז 133 ליד מצודת כפיר באזור שכם כשעל המסוק אלוף פיקוד מרכז – נחמיה תמרי. בתאונה נהרגו שני הטייסים – עופרי יואלי ואסף אשר, האלוף תמרי ועוזרו ועוזרו אופיר קאופמן. (ראה המאמר תאונת סייפן 133 מאת אבינעם מיסניקוב באתר זה)

טייסת 125 נסגרה בשנת 2003, וחלק מסד"כ הסייפנים נמכר לחו"ל. שאר הסייפנים המשיכו לשרת בבית הספר לטיסה וכמסוקים כנפיים בשירות בסיסי הדרום הרחוקים.

נכון להיום, עדיין משרתים בבית הספר לטיסה שישה סייפנים מהדור שהגיע לחיל האוויר לפני המלחמה והשתתף בה. הסייפנים הם – 009, 012, 019, 025, 026, 028.



                            סייפן 025  בשדה פאיד במלחמת יום הכיפורים (באדיבות רענן וייס)             סייפן 012 בטיסה. תמונה משנות ה-90 של המאה שעברה (מקור: ח"א)
 

סייפן  012 וסייפן 019 כפי שהם נראים היום (צלמים שונים)

יסעור – לאחר מלחמת ששת הימים החל חיל האוויר לבחון רכש מסוק כבד שיחליף בעיקר את מסוקי ה- S-58 המיושנים. המסוק שנבחר היה מדגם S-65C-3 של חברת סיקורסקי המקביל לדגם CH-53D של הצבא האמריקאי.

שבעת המסוקים הראשונים החלו להגיע ארצה החל מה- 26/10/1969. יסעורים אלו נקלטו תחילה כגף בפיקוד רס"ן נחמיה דגן בטייסת 114 שהטיסה את מסוקי הסופר פרלון, ובהמשך עברו ונקלטו בטייסת 118 שהוקמה באוגוסט 1970. ראשוני המסוקים שהגיעו סופררו במספר זנב דו ספרתי החל מ-31 ועד 43. מסוקים אלו הגיעו ארצה עד ינואר 1970. סדרה זו נקראה סדרה א'.

ביולי-אוגוסט 1971 נקלטה סדרה ב' שכללה חמישה מסוקים שסופררו 45 עד 53. בתחילת דרכם קיבלו גם מסוקים אלו ספרור דו ספרתי. כבר ביולי 1971 התרסק היסעור הראשון מספר זנב 33 בעת שחזר ממשימת ל"א מבצעית בחזית המצרית. המסוק התרסק בפתחת רפיח. חודשיים אח"כ, בספטמבר 1971 התרסק יסעור מספר זנב 41 בעת ביצוע משימת מרס לחילוץ מל"ט.

הסדרה האחרונה של היסעורים שהגיעה לפני מלחמת יום הכיפורים הייתה סדרה ג' שכללה שישה מסוקים. הם נקלטו בחודשים נובמבר 72 עד מרץ 73 וסופררו 55 עד 67.
בפתיחת מלחמת יום הכיפורים עומד סד"כ היסעור על שישה עשר  מסוקים משלוש סדרות, שקיבלו כולם את הספרור התלת ספרתי XX9 לפני המלחמה.



אנשי טייסת 118 בצילום למזכרת לפני יסעור 135 (באדיבות משה בנדרימר)

במלחמה ביצע מערך היסעור משימות רבות של הטסת כוחות, חילוץ טייסים נוטשים, חילוץ פצועים, משימות לוחמה אלקטרונית, ואף הטסת תותחים. (ראה את המאמרים  מבצע "פונטיאק" - הנחתת התותחים על ג'בל עתקה במלחמת יום הכיפורים מאת יובל אפרת ז"ל, ו-מבצע "פונטיאק"-מבט מתא הטייס מאת עודד שאנני באתר זה).

ב -12/10/1973 בעת ביצוע משימת ל"א  בחזית המצרית מערבית לרפידים, הופל/התרסק יסעור מס"ז 931, היסעור הראשון של חיל האוויר. ביומה האחרון של המלחמה ב- 24/10/1973, לאחר כניסת הפסקת האש השנייה לתוקפה, בדרכו לחילוץ פצועים מהעיר סואץ, הופל יסעור 949 .

בדומה למערכים אחרים, לאחר המלחמה בוצע סדר במספרי הזנב, סדרה א', שבשלב זה כללה ארבעה  מסוקים, קיבלה קידומת XX1, סדרה ב', שכללה בתום המלחמה גם היא ארבעה מסוקים, קיבלה קידומת XX2, וסדרה ג' שכללה שישה  מסוקים, קיבלה את הקידומת XX3.

ב-19/4/1974 התרחשה תאונה קטלנית במערך היסעור בין שני מסוקים מסדרה א' 135 ו-143 בתום פעילות מבצעית בחזית הצפון. שני המסוקים הצטרפו יחדיו לנחיתה במחניים, ומסוק 135 נחת על מסוק 143. בתאונה נמחה מסוק 143 על צוותו, ומסוק 135 הצליח לבצע נחיתת אונס בצד המנחת, ולאחר כשנה וחצי שופץ וחזר לטיסה. (ראה המאמר תאונת היסעורים במחניים מאת אמיר שגב באתר זה).



יסעור 135 בטיסה (באדיבות רענן וייס)

באוגוסט 1974 התרסק מסוק 364 מסדרה ב' בתאונה לא קטלנית בעת ניסוי חימוש. מסוק 360 אבד באסון הנ"ד בבקעה בשנת 77, מסוק 247 התרסק ברמת הגולן בשנת 85, מסוק 245 התרסק בעת הנחת אבן הגבול עם מצריים בדצמבר 88 (ראה המאמר תאונת יסעור 245 מאת אמיר שגב באתר זה).

עם תחילת שנות ה-90, ב- 22/4/1990 בעת טיסת מבנה בלילה, לאחר הנחתת כוח צנחנים התנגשו יסעורים 349 ו-367 מטייסת 114 וכלל אנשי הצוות שלהם נספו. באסון המסוקים בשאר ישוב ב- 4/2/97 אבד גם מסוק 357 ומסוק 903.

בשלב הזה נותרים שישה מסוקים מתוך הסד"כ שטס ביום כיפור.

במהלך שנות ה- 90 עברו מסוקי היסעור שדרוג ליסעור 2000, במהלך השבחה זה קיבלו המסוקים המושבחים מסדרות א-ג קידומת XX0 (כך גם סדרה ה', סדרות אחרות קיבלו קידומת XX9).

בתחילת שנות ה- 2000 נפלה החלטה בחיל האוויר על צמצום בסד"כ היסעור וארבעה מסוקים מסדרות א' – ג' הושבתו ושימשו כמקור לחלקי חילוף (ביחד עם יסעורים נוספים). בשנת 2005 מכר חיל האוויר את ארבעת המסוקים הללו לחיל האוויר המקסיקני. המסוקים שופצו בתעשייה אווירית, נצבעו בצבעי חיל האוויר המקסיקני ושימשו להסבת הטייסים המקסיקנים ע"י טייסי חיל האוויר. בתום ההסבה המסוקים פורקו ונשלחו באניות למקסיקו. כך נפרד חיל האוויר מה – 037 , 039 , 051 ו-061, כולם ותיקי יום כיפור וכולם בתצורת יסעור 2000.

בכך נותרו בחיל האוויר שני מסוקים בלבד מוותיקי מלחמת יום כיפור. ה–035 ששופץ ותוקן אחרי התאונה במחניים, וה–053 מסדרה ב' שהגיע ארצה ב- 19/8/1971.

לקראת סוף מלחמת לבנון השנייה, בליל ה- 11/7/2006, לאחר הנחתת  כוח לוחמים בעומק דרום לבנון, ולאחר המראה, נפגע יסעור 053 מטייסת 114 מטיל נ"מ מתקדם והופל, כל אנשי הצוות נהרגו (ראה המאמר הפלת יסעור 053 מאת אמיר שגב באתר זה).

מסוק 035, שהגיע ארצה ב- 25/11/1969, לפני 51 שנה, מספר יצרן 65-237, עבר תאונה קשה, תוקן, עבר השבחה ליסעור 2000 באמצע שנות ה- 90 ובהמשך ליסעור 2025, נותר מסוק היסעור היחיד ששרד את מלחמת יום כיפור, ולמעשה הוא כלי הטיס הוותיק  שנותר בשירות חיל האוויר. מסוק זה אף החזיר ב-18 באוקטובר 2011 את גלעד שליט משבי החמאס, ולאחר קבלת הפנים הטיס אותו לביתו שבמצפה הילה .



            מימין, יסעור 35 בתמונה מלפני מלחמת יוה"כ                              משמאל: יסעור 2025 מס' 035 כפי שהוא נראה כיום (באדיבות משה בנדרימר)
                     (באדיבות עפר בר שלום)

סיכום – נכון לכתיבת שורות אלו, יסעור 035, קרנף 102 ו-שישה מסוקי סייפן הם המטוסים היחידים שטסו בחיל האוויר במלחמת יום הכיפורים ועדיין משרתים עד היום הזה –

כבוד לאנשי המערך הטכני בחיל האויר, לאנשי החברות האזרחיות המתחזקות חלק מכלי טיס אלה, וכמובן לאנשי צוות האויר שהטיסו אותם במשך השנים ואלו שטסים עליהם עד היום.

 
לייבסיטי - בניית אתרים