נכתב ע"י הראל נתנאל
המרכז למורשת יחידת האחזקה האווירית של חיל האויר (יא"א 22) משקף את מורשת היחידה לאורך שנותיה, ושוזר את פעילותה כשתי וערב עם תולדות חיל האוויר ומדינת ישראל. המיצגים המוצגים במרכז מבטאים את ה- DNA של הרוח והחומר בעבר, בהווה וכמובן לעתיד לבוא.
 
המבנה בו שוכן מרכז המורשת היחידתי, שימש עד לשנת 1988 כמחסן לחלקים קשיחים (ברגים, אומים, פינים פצילים, מסמרות וכו') ששירת את כלל בתי המלאכה ברחבי היחידה. עם המעבר למחסן אוטומטי מרכזי אחד לכלל היחידה, פונו כל המחסנים ברחבי היחידה ובכללם זה הנדון בסיפורנו.
 
את החלל הוחלט להסב לטובת כלל אוכלוסיית היחידה. חלק ניכר מהמבנה שופץ והוסב לאולם אירועים על ידי אזרח עובד צה"ל אריה גלעד (לאצי) ז"ל בעזרתם של מספר חיילי חובה. בתקציב דל ובחומרים שהיו זמינים, נבנה אולם מכובד עם רצפת PVC, קירות ותקרה אקוסטיים ובמה. חלל זה שימש מאז ועד היום כאולם הרצאות, הדרכות, אירועים, התרמות דם ועוד.

חלל קטן במבנה הוקצה למטרת שימור המורשת וכחדר זיכרון. חלל זה נבנה בצורה מכבדת ובו הוצגו תמונות מהווי היחידה לדורותיה, כלי עבודה שחלפו מן העולם, תעודות ופרסים. בין המוצגים במרכז הוצג מדחף של מטוס 'סטירמן' שהובא על ידי כותב שורות אלו מבית הספר הולץ. המדחף שופץ על ידי אזרח עובד צה"ל ומראשוני היחידה מר יונה שמיר ז"ל ראש מחלקת סרוו ובעברו ראש מחלקת מדחפים.

חדר המורשת והזיכרון נפתח בעבר רק במועדים מיוחדים ובפני קהל מצומצם מה שנתן לו אופי מיוחד ומקודש.

לאורך עשרות השנים שחלפו מאז פונה המחסן, שודרגו ושונו אולם האירועים היחידתי וכן גם חדר המורשת והזיכרון. בשנת 2019 נחנך מרכז מורשת מרשים ביופיו שנבנה בחשיבה מעמיקה והכל "תוצרת בית". דרך החשיבה, התכנון, האמצעים הדיגיטליים והמחשוב, מלאכת ההרכבה והעשייה באמצעות שימוש במשאבים פנימיים, מבטאות את היכולות הטכנולוגיות הקיימות ביחידה.

מרכז המורשת והזיכרון הינו מקום מכובד, ומכבד את היסטורית היחידה. בניגוד לתפיסת העבר, נפתח חדר המורשת והזיכרון למגוון רחב יותר של מבקרים מתוך היחידה ומחוצה לה, ומאפשר חשיפה לתכנים המוצגים. נוסף לכך, המרכז משמש גם כנקודת ביקור בקורסים והכשרות, לימי עיון, ליוזמות פרטיות של נאמני תרבות בבתי המלאכה, ביקורי אחמ"ים ועוד.

הביקורים והסיורים במרכז מלווים על ידי מדריך ייעודי, ומותאמים לאופי הקבוצה (חיילי חובה, קצינים אנשי קבע ואע"צים, קצונה בכירה, בכירים מהתעשייה ומערכת הביטחון ואף מבקרים זרים).

אוכלוסיית חיילי החובה, וביחוד אלו המשרתים ביחידה, הם קהל היעד האמיתי לביקור. החיילים  אינם נמצאים בטייסות הטיסה, ולא זוכים לראות את הטייס אומר בחיוך "אלפא" אחרי שחזר ממשימה כשכנפי המטוס ריקות מפצצות, אבל בזכות עבודתם מאחורי הקלעים, יכולים המטוסים לבצע את משימות החייל.

המרכז מהווה כלי חינוכי חשוב מאין כמוהו להעלאת המוטיבציה ותחושת השייכות ליחידה, ובא ללמד, שללא אותם אנשים הפועלים מאחורי הקלעים, חיל האוויר לא  מסוגל לטוס ולהגיע להישגים. כמו כן, ממחיש המרכז שלמרות אתגרי תקציב, קשיי איתור חלקי חילוף, ושחיקה שפוסלת חלקים קריטיים, גם מהחייל העומד בראשית תהליך הטיפול ברכיבים, באות ההצעות והרעיונות שמשנות את התמונה, ומאפשרות השמשת כלים ומטוסים.

אמצעי ההמחשה במרכז המורשת הינם מורכבים ומתקדמים: מסכי מגע ובהם מצגות יעודיות, מסכי סרטונים, תמונות היסטוריות, תמונות תלת-מימד, דגמים  של כל סוגי המטוסים והמסוקים המשופצים ביחידה, וצלליות כל המטוסים והמסוקים ששופצו וטופלו ביחידה מימי בראשית ועד בכלל.

בלב מרכז המורשת ממוקם חלל "שבעת העידנים" המספר את סיפורו של חיל האוויר בכלל, וסיפור היחידה בפרט בשבעה עשורים. זנב מטוס הנץ המוצג בחלל "שבעת העידנים" הינו חלק ממרכיב ההנצחה לחללי היחידה לאורך שנותיה.



 מהלך הסיור במרכז המורשת והזיכרון
 
עם כניסתנו למרכז המורשת, נפגוש שלט הסבר קצר על רכש מטוסי ה'אוסטר' שעשתה הסוכנות היהודית, על האופן בו הוצאו משדה עקיר (תל נוף) והובאו ליקב הטמפלרי בשרונה. המדריך ירחיב ויספר על הטמפלרים, המצב המדיני והצבאי בארץ ישראל טרם הכרזה על עצמאות ישראל. בנוסף מובאת עדות כתובה מפיו של מרדכי גורן שהשתתף בשינוע המטוסים משדה עקיר לשרונה. סיפורו של מרדכי גורן מבטא באופן מושלם את הרוח, היצירתיות, התעוזה, כושר האלתור והנחישות של חלוצי היחידה כמו אז גם היום. (מתוך שורשי חיל האוויר).

יחידת האחזקה המרכזית של חיל האוויר נתפסת בעיני רבים (מחוויותיהם של מאות מבקרים חיצוניים ביחידה לאורך שנים) כ"בית חולים למטוסים" המורכב ממחלקות ייעודיות המתמחות בתחומן, וברוב המקרים נדרש שיתוף פעולה והתאמה בין הגופים.

מצג סמלי התחומים ביחידה מהווה עולם תוכן ייחודי בתצרף המורכב לאחזקת כלי טייס בדרג ד' .
  • תחום מטוסים
  • תחום שפיצים
  • תחום יצור
  • תחום חומרים
  • תחום הנדסה
  • תחום תפ"י
  • תחום מנהלה
בהמשכו של הקיר בו מוצגים סמלי תחומי היחידה, רשום תבליט יעוד היחידה יא"א 22 וחזונה.

ההדרכה משלבת שיח עם קהל המבקרים בעניין יעוד וחזון היחידה, ומעוררת את תחושת השייכות וההזדהות עם היחידה.

במסך המגע מוצגים נתונים מסווגים, המעידים על גודל העשייה והתרומה האדירה של יא"א 22 לחיל האוויר ולביטחון המדינה. בנוסף, מושם דגש על אופייה המיוחד של אוכלוסיית היחידה המורכבת מחיילי חובה, קצינים, נגדים ואזרחי עובדי צה"ל. כל אלה משקפים את גווני החברה הישראלית: ילידי הארץ, עולים חדשים, דתיים, חילוניים, חרדים, דרוזים ואף כאלו המוכרים כחסרי דת.

אנשי היחידה נוגעים בעשרות רבות של מקצועות: בוגרי בתי ספר מקצועיים מונחי חיל האוויר, בוגרי מקצועות עיוניים שהוכשרו לאחר גיוסם, טכנאים, הנדסאים, מהנדסים, אנשי אקדמיה בכירים (דוקטורים) בתחומי המכונות, חומרים אווירונאוטיקה ועוד.

במרכז המורשת ניתן לצפות בתמונות תלת-מימד מחיי היומיום בעת פעולתם של אנשי היחידה, הזדמנות נהדרת לפגוש את פני גיבורי סיפורינו. הצפייה בתמונות היא באמצעות משקפיים לראיה תלת-מימדית. התמונות משקפות את העולם הטכנולוגי החדש והעתידני אליו נכנסה לאחרונה היחידה, כגון הדפסת חלקים תעופתיים במדפסת תלת-מימד.

הכרת התחומים

עם כניסתנו למרכז המורשת, פגשנו את סמלי התחומים. תחנתנו הבאה היא מסך פעיל אשר בו מוצגים התחומים השונים ונושאי העיסוק שבכל אחד מהם. עקב מגבלת אבטחת מידע נתמקד ככל הניתן בליבת העיסוק בכל תחום, ללא פירוט שמות בתי המלאכה.

תחום מטוסים

תחום מטוסים הינו תחום מרכזי לאחזקת כלי טייס. הוא כולל מספר מוסכים (האנגרים) שחלקם עוד מתקופת השלטון הבריטי בתוקף המנדט שניתן לו על שליטה בארץ ישראל.

לתחום מטוסים מגיעים מטוסים ומסוקי חיל האוויר מכל הטייסות, שסיימו את שעות הפעילות שלהם לפי הגדרת היצרן לטיפול דרג "ד" שהוא דרג האחזקה הגבוה ביותר בעולם התעופה. כלי הטייס מופשטים לרוב מהמעטה החיצוני, רכיביו הפנימיים (איברים) מנועים, ממסרים, אביזרים הידראוליים ומכניים, כבלי חיווט ורכיבים חשמליים ואלקטרוניים. הרכיבים מפונים לטיפול בבתי המלאכה היעודיים. בכלי הטייס מבוצעות פעולות חיזוק ושיפור המבנה. בהמשך מורכבים הרכיבים שפורקו לאחר שטופלו/שופצו בבתי המלאכה, כלי הטייס נצבעים מחדש, עוברים טיסת ניסוי ומוחזרים ליחידה ממנה הגיעו. בנוסף מבוצעים פרויקטים של הארכת חיים למטוסים והתאמתם לעידן הנוכחי.

במקרים בהם מטוסים נפגעו בתאונות כתוצאה מנחיתה קשה/מפגש עם להקת ציפורים או כל סיבה אחרת, בתחום מטוסים וביחידה בכלל מחוללים ניסים כשהופכים "גוש מתכת" (שכל חיל אוויר אחר היה פוסל אותם) למערכת נשק נוספת שחוזרת לשירות. פעולות הצלת המטוסים הפגועים, מאפשרות שמירה מצבת מטוסים כשירים וכן חיסכון כלכלי בתקציב הביטחון.

תחום שפיצים

שפיצים הינם רכיבים/ מנגנונים שהם חלק ממערכת כוללת, שניתנים לפירוק ונדרשים לשיפוץ, על מנת שיוכלו לשוב לשימוש. זהו תפקידו ומהותו של תחום שפיצים: לתקן, לשפץ ולבצע פעולות אחזקה לפי הוראות היצרן ולהשיב לשימוש תקין.

בשיר שנכתב מתוך נאומו של מפקד חיל האוויר בני פלד בזמן מלחמת יום הכיפורים, מתואר חיל האוויר שטס לפי תווים, ושאת המנגינה הזו אי אפשר להפסיק. עוד סיפר לנו האלוף פלד ז"ל כי לפעמים אין תווים וחייבים להמשיך לנגן. גם תחום שפיצים נתקל לא אחת במכלולים שיש לתקנם או לשפצם ללא הוראות יצרן (התווים). לא אחת היו יוזמות שדרשו תעוזה, דמיון, חוצפה, שיתוף פעולה עם גורמים נוספים ביחידה, ומעל הכל מסירות למטרה ולמען בטחון ישראל, על ידי פיצוח אופן הפירוק, התאמה ו/או ייצור חלקי חילוף, הרכבה ובדיקת המכלול לתפעול. בכך ניתן היה להחזיר את הפריט לשימוש ולאפשר הטסת מטוסי חיל האוויר.

בתחום שפיצים מספר בתי מלאכה שבכל אחד מהם תחום עניין שונה:
  • בית מלאכה לשיפוץ מנועי סילון
  • בית מלאכה לשיפוץ ציוד קרקע ובכללם מערכות הגנ"א
  • בית מלאכה למערכות חימוש
  • בית מלאכה לאביזרים הידראולים דינמיים ומכניים
  • בית מלאכה למערכות חשמל ואלקטרוניקה
תחום ייצור

תחום זה מלווה את היחידה מראשית דרכה אך במבנה ארגוני שונה.  בתחום מייצרים חלקי חילוף לכלי טייס ומערכות שאין אפשרות לרוכשם ו/או שעלות הרכש אדירה ו/או שמועד האספקה לחייל עשוי לגרום להשבתת כלי טייס.

כמו כן מייצרים זוודים לקווי השבחה ושינויים במטוסים. תהליכי הייצור נעשים בכרסום והשחזה. התחום וחיל האוויר נהנים ממכונות מתקדמות וממוחשבות, שבעזרתן ניתן להגיע לרמות דיוק גבוהות במיוחד ביעילות, ואפשרות ייצור חלקים מסובכים. עולם החומרים המרוכבים הינו חלק מהעשייה, כמו כן הסרת צבע, ציפויים, וגולת הכותרת והעתיד של המאה ה- 21 היא מדפסת התלת-מימד שבעזרתה מיצרים חלקים שפסי היצור שלהם ביצרן האב הופסקו. התהליך מתפתח והשמיים הם הגבול. תהליכי ייצור אלו מלווים על ידיי אנשי תחום חומרים שמפתחים את התהליכים והטכנולוגיות.

תחום חומרים

תחום זה החל דרכו בבית שייח ערבי באבו-כביר ביפו כיחידת ייצור ומחקר (יצמ"ח). עם השנים שונה שמו ל- יה"ב 230. בשנת 2001 אוחד יה"ב 230 ביחידה יא"א 22 וקיבל את השם תחום חומרים המעיד על אופיו.
 
הסוד הגדול של תחום חומרים הוא "ההון האנושי". הרוב המכריע של אנשי התחום מורכב מקצינים אקדמאים בתחומי הכימיה, הנדסת חומרים, הנדסת מכונות ואווירונאוטיקה, יש בקרבם   מספר מכובד של בעלי תארי ד"ר, ורבים מהם מהווים מוקדי ידע חיילים, ארציים ואף בעולם כולו.

בתחום זה מספר גפים המתמחים בנושאים הבאים:
  • חקר כישלונות טכניים.
  • חומרים ותהליכים לבחינת מתכות, ריתוכים, ציפויים, טיפולים טרמיים ועוד.
  • מעבדות דלק וכימיה לבדיקת טיב הדלק והחומרים (לאחזקת כלי הטייס).
  • ניסויים ובחינה - כאן מאשרים קבלת פריטים תעופתיים חדשים למלאי חייל האוויר.
  • גף ניסוי מכניקה - אלו "האינקוויזטורים" שמענים חלקים במכשירים עד לכישלון החלק. בדיקות אלו מלמדות על חיזוי כשלים כתוצאה מעייפות החומר.
 
תחום הנדסה

בתחום זה משרתים מהנדסים והנדסאים המתמחים במכונות ואלקטרוניקה. בתחום זה אמונים על ביצוע ניתוחים הנדסיים לסוגיות טכניות במהלך שיפוץ כלי טייס או רכיביו (שפיץ), ביצוע תכן במגוון משימות ביחידה ובחייל בפרט. בנוסף עוסקים בהנדסה הפוכה, פיתוח ציוד בדיקה, מקבעים וכלים מיוחדים, פיתוח כרטיסים אלקטרונים ואף בדיקות אל-הרס בטכנולוגיות מתקדמות.
 
תחום תפ"י

ככל גוף יצרני בתעשייה ובכלל, קיים מראשית יסודה של יחידה יא"א 22 תחום תפ"י.

תחום זה אמון על תכנון, בקרה והוצאה לפועל של תוכנית העבודה, כפי שהוגדרה על ידי מטה חיל האוויר. התחום אחראי גם על ניהול תקציבים, ובו גף אבטחת איכות וגף לוגיסטיקה. בתחום משרתים מהנדסי תעשיה וניהול לצד בכירים ובעלי ניסיון מקצועי מהמערך הטכני.

תחום מנהלה

תחום המנהלה מהווה מקור מקצועי בניהול משאבי אנוש לפרט ביחידה. בתחום זה פועלים לטובת רווחתם של אנשי היחידה בשגרה ובעת חירום. ערך עליון בתחום זה הינו מתן שירות מקצועי, אדיב ויעיל.

תחום המנהלה כולל תחומים שונים: שלישות, תכנון, יח"צ, חינוך, ת"ש, מילואים ורישום. כמו כן קיים גם משרד ייעודי לטיפול בנושאי מנהלה, כח-אדם ורווחת האזרחים עובדי צה"ל המשרתים ביחידה.
 
מיצג המסוקים

סוגי המסוקים המשופצים/מטופלים ביחידה מופיעים בדגמים בנויים בקנ"מ של 1:48. הדגמים עטופים באקווריום שימור.

הדגמים המוצגים הם:
  • מסוק הינשוף
  • מסוק השרף
  • מסוק הפתן
  • מסוק היסעור

 סרט הכרת היחידה

בתחנה זו יצפו המבקרים בסרט המתאר את תולדות היחידה מימי האוסטרים (פרימוס) במרתפי היקב בשרונה, המעבר לשדה "עקיר" (תל נוף) והקמת כנף 22, ועד ימינו אלו. בסרט מתוארים המרקם האנושי של אוכלוסיית היחידה, תשתיות, פעילויות ליבה ועוד.
 
סרט שיקום מטוסים

כפי שהוסבר על תחום מטוסים, משימה יוצאת דופן ואינה מקובלת בעולם דרגי ה "ד" בצבאות שונים בעולם, היא שיקום מטוסים וכלי טייס שנמחו מהסד"כ עד שהוחלט להחיותם.

הסרט מציג את סיפור שיקומם של מטוס שחק שנפגע קשות בנחיתה, מטוס הבז קטוע הכנף, מטוס הבז שנקלע ללהקת ציפורים והונצל על ידיי חיבור חלק אחורי של מטוס בז מעודפי חיל האוויר האמריקאי עם החלק הקדמי של המטוס המקורי, שיקום ושיפוץ מסוק עטלף שנפגע במהלך מלחמת לבנון השנייה, ושיקום מטוס ברק 041 שעליו יסופר בהרחבה במיצג אחר מרשים ביופיו ובאופן ההמחשה.

שיקום המטוסים הללו דרש אומץ מחשבתי, תעוזה ונחישות, בוצעו עבודות הנדסיות שלא נוסו בשום מקום אחר בעולם וכל זאת בכדי לעזור ולהגדיל את הסד"כ החיילי.

מיצג המטוסים

סוגי המטוסים המשופצים/מטופלים ביחידה מוצגים בדגמים בנויים בקנ"מ 1:48 הדגמים עטופים באקווריום שימור.

הדגמים המוצגים הם:
  • מטוס הברק
  • מטוס הבז
  • מטוס הרעם
 
סרט "דרכו של פריט"

להמחשת מסלול התחנות שעובר פריט לאורך תהליך שיפוצו, ותרומת כל תחום ביחידה לתהליך, מתבקש קהל המבקרים ליצור מעגל ובמרכזו מוקרן סרטון על רצפת החדר.
 
קיר המטוסים הימני

השורה העליונה בתצוגה על גבי הקיר, מייצגת את מטוסי חיל האוויר ששופצו/טופלו ביחידה בעשור הראשון להקמת החיל. פעילי הרכש הבטחוני אתרו מגרשי גרוטאות מטוסים מעודפי מלחמת העולם השנייה, לרוב  כאלו שמוקמו באיטליה, ולצד עשרות רבות של מטוסי גרוטאות שנרכשו, הובאו מספר מצומצם של טכנאים איטלקים על מנת ללמד את תורת המקצוע. העבודות נעשו בבי"מ (בית מלאכה) 216 היא "אם הטייסות". ב"אם הטייסות" החלו לשפץ את המטוסים כשלא פעם "הקריבו" יותר ממטוס אחד כתורם איברים. במהרה החלו לשחרר מטוסים וכך נבנו טייסות החייל. כפי שניתן להתרשם, "אם הטייסות" בנתה טייסות הרווארד, מוסקיטו, מוסטאנג ועוד.

הידד ל"אם הטייסות". תואר שנשכח.

השורות הבאות מייצגות את ה"תקופה הצרפתית" בחייל האוויר, בה רוב מטוסי החייל סופקו על ידי הצרפתים.



 מיצג מטוס ברק 041

בסרטון שיקום מטוסי תאונה שהוקרן בסרט, דובר על מטוס ברק דו מושבי 041 . מטוסים דו מושביים הם בעלי יתרונות מבצעיים, ולכן נעשו מאמצים כבירים להחזירו לשירות. להמחשת המורכבות במכונה אדירה כמו מטוס ה- F-16 הושמה צלליתו של מטוס הברק 041 כשאיזורים ממנו חשופים להבלטת הרכיבים הפנימיים.
מיצג זה נותן הצצה חלקית למורכבות שבדבר.



 קיר המטוסים השמאלי

בקיר זה מוצגים מטוסים מהעידן האמריקאי ועד היום ששופצו ביחידה. לא כל המטוסים שופצו ביחידה, כדוגמת מטוס הכפיר, אולם רכיבים רבים של מטוס זה זהים לזה של השחק והנשר לכן שופצו ביחידה.




היכל התקופות והזיכרון

היקף ההיכל מחולק לשבעה עידנים, עידן כנגד כל עשור.

בכל עידן מוצגות תמונות המייצגות את העשייה בעשור המדובר, מיצג זה הוא סיפורו של חיל האוויר, המכונות, האנשים והרוח. התמונות מראשית הדרך בשרונה, דרך הקמת מעבדות בצריפי העץ מירושת הבריטים, דרך הסבות למטוסי צילום, מטוסי שלל, תאונות ועוד.

העתק של צו הקמה המקורי של היחידה נמצא גם בתצוגה - תעודת לידה רשמית.

שני סיפורים שהם חלק בלתי נפרד מתולדות היחידה וממורשת חיל האוויר הם סיפור הבאת מטוסי המסרשמידט למוסך 6, הרכבתם בעזרת טכנאים צ'כים והוצאת התקיפה הראשונה של חיל האוויר שאך נולד ממוסכי היחידה, כמו כן סיפור הרכבת מטוס (ספיטפייר) שכונה "ישראל 1" מחלקי מטוסים שהובאו מעין שמר ועקרון וגם מהמטוס המצרי שהופל כשהתקיף את שדה דב ואת תחנת הכח רידינג בתל אביב  ב 15 במאי.
 
במרכז היכל התקופות והזיכרון, בתוך אקווריום שימור, מוצגים דגמי מטוס "המבצר המעופף" ומטוס האדיר. "המבצר המעופף" מייצג את מטוס התקיפה האסטרטגי של ימי ראשית הדרך, ואילו האדיר מיצג את העתיד. היחידה עתידה לקלוט יכולות בתחזוקת המטוס, והדבר מהווה מקפצת דרך אל הדור החמישי.



 בחלקו האחורי של היכל התקופות והזיכרון, מוצב זנב מטוס נץ שנצבע בשחור ועליו שמות חללי היחידה החל משנת 1948. ברקע רצה מצגת עם תמונה ופרטי החלל.


סרטון "העתיד כבר כאן"

לקראת סיומו של הסיור מוקרן סרטון שמציג את מגוון הכטמ"ים שנקלטו ביחידה. מטוס האדיר שתשתיות לקליטתו כבר הונחו, וכן מטוסים ומסוקים שעתידים להחליף את הדור הקודם.
 
מצגת מפקדי היחידה לדורותיהם

מרכז המורשת מבקש להוקיר את מפקדי היחידה לדורותיהם, אשר הטביעו חותמם ותרומתם לעיצוב היחידה ומורשתה. במסך המגע בתחנה האחרונה בסיור, מוצג מידע אודות מפקדי היחידה בסדר כרונולוגי.
 
סיכום

עברנו מסע בשבילי ההיסטוריה, ההווה והעתיד של יחידת יא"א 22 וחיל האוויר.

נגענו בצורך המחייב של קיום יחידה זו בחיל האוויר. יחידה עצמאית שמקנה לחיל האוויר יכולות עתידיות, גמישות תפעולית והתאמה לצרכים המשתנים של החיל. המרכיב העיקרי בעוצמה הוא "האדם", האמונה בדרך, ובשילוב עם המכונות.

יש בידנו את הכוח המניע של חיל האוויר !
 
אחרית דבר

במהלך עשרות השנים שחלפו מאז הקמתה, התפתחה היחידה באופן מרשים בקנה מידה לאומי ועולמי. סמלי היחידה השתנו  בהתאם לרוח התקופה.

המרכיב העקרי בסמל מימי בראשית מופיע גם בסמלה הנוכחי, גלגל השניים שעטף את המטוס בסמלים הקודמים נשאר אף הוא, אם כי עוצב בצורה חדשנית המבטאת קדמה. המטוס עטוף בקווים קטועים בדמות סמל חיל האוויר (מגן דוד) שקודקודיו נוטים קדימה, על מנת להציג את הדינמיות, השאיפה לנוע קדימה ולהישאר בחזית הטכנולוגית. הגוונים שחור, כחול ותכלת מבטאים חדשנות עם מבט לעתיד.

לייבסיטי - בניית אתרים